گروهی از پژوهشگران به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه توکیو حد نصاب سرعت ارسال اطلاعات در اینترنت را در دو نوبت و در دو روز متفاوت شکستند. به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، گردانندگان شبکه پرسرعت اینترنت ۲ اعلام کردند پژوهشگران در روز ۳۰ دسامبر با استفاده از پروتکل‌های استاندارد ارتباطی به سرعت ارسال ۷/۶۷گیگابیت اطلاعات در ثانیه دست یافتند.

روز بعد این محققان با استفاده از پروتکل‌های اصلاح شده این حد نصاب را مجددا شکستند و اطلاعات را با سرعت ۰۸/۹گیگابیت در ثانیه در یک مسیر ۲۰هزار مایلی ارسال کردند.

این سرعت نشانگر حد نصاب نهایی شبکه کنونی است زیرا براساس مقررات بهبود ۱۰درصدی الزامی است. کنسرسیوم اینترنت ۲قصد ایجاد یک شبکه جدید با ظرفیت ۱۰۰گیگابیت اطلاعات را دارد. با ۱۰برابر شدن ظرفیت این شبکه، نسخه پرکیفیت فیلمی مانند «ماتریکس» را که از گرافیک بسیار بالایی برخوردار است، به‌جای نیم دقیقه با اینترنت ۲و دو روز با باندپهن خانگی، می‌توان در چند ثانیه ارسال کرد.

محققان از سامانه جدید نشانی‌دهی اینترنت «IPv۶» برای شکستن حد نصاب سرعت در ماه دسامبر استفاده کردند. این اطلاعات از توکیو ارسال شد و بعد از عبور از شیکاگو، آمستردام و سیاتل مجددا به توکیو بازگشت. حد نصاب قبلی در نوامبر سال ۲۰۰۵، ۹۶/۶ گیگابیت بود. حد نصاب سرعت در سامانه نشانی یابی قدیمی IPv۴در مقوله جداگانه‌ای قرار می‌گیرد و سرعت آن در فوریه۲۰۰۶، ۸/۸گیگابیت بود.

اینترنت ۲را کنسرسیومی مرکب از ۲۰۰دانشگاه آمریکایی اجرا می‌کند. این شبکه درحال حاضر به دنبال تلفیق با شبکه نسل جدید و فوق‌العاده سریع دیگری به نام «National LambdaRail» است. خبر دستیابی به حد نصاب جدید در نشست فصل بهار کنسرسیوم اینترنت۲ در آرلینگتون اعلام شد.