Zoltrix و گیگابایت  در صدر بازار مودم

بازار دیجیتال - بر طبق آخرین نظرسنجی انجام گرفته در هفته سوم فروردین ماه سال۱۳۸۶ از اعضای باشگاه فعالان بازار ICT ایران در مورد سهم انواع برند مودم، zoltrix با برخورداری از ۳۵‌درصد بازار مطرح‌ترین برند بازار ایران است. zoltrix با تمرکز بر تبلیغات گسترده و عرضه مناسب محصولات توانسته است در سال‌های اخیر نام خودش را در این عرصه مطرح کند. البته با توجه به اینکه در مورد این قطعه قیمت مدل‌های اینترنال در بین برندهای مختلف تفاوت چندانی ندارد، معیار اصلی انتخاب می‌تواند بیشتر معطوف به راهنمایی فروشنده، جا افتادن و شهرت برند و در مرحله بعدی خدمات پس از فروش آن باشد. ضمن اینکه در حال حاضر اکثر مودم‌های بازار chip۳ و V۹۲ هستند و می‌توانند سرعت ۵۶K را ساپورت کنند که با توجه به این امر نمی توان تفاوت در فروش مودم‌های مختلف را با این دیدگاه توجیه کرد. البته طبیعی است که مودم‌هایی که قابلیت‌های فوق را ندارند با استقبال کمتری مواجه شوند. با این وجود zoltrix توانسته است با معیار‌های موجود با فاصله قابل توجهی از سایر رقبا بالاترین جایگاه بازار را برای خود محفوظ نگه دارد. مودم‌های Gigabyte نیز با توجه به اعتبار برند تولید‌کننده چیپست‌هایش و همین طور ارائه خدمات پس از فروش مناسب توانسته است با برخورداری از ۱۴‌درصد از سهم بازار جایگاه دوم را به خودش اختصاص دهد. ضمن اینکه این برند با توجه به شاخص مهرماه گذشته و رشد ۲‌درصدی که می‌تواند متاثر از ارائه درایوهای ویندوز ویستا باشد توانسته است اعتبار بیشتری به دست آورد و شاید دلیل کاهش ۲درصدی سهم Zoltrix نیز این امر باشد.

در رتبه سوم نیز Intel با برخورداری از ۱۰‌درصد سهم بازار قرار دارد که به نظر می‌رسد همچون مودم‌های گیگابایت بیشتر نام برند معتبر محصول دیگری را می‌خورد. با این وجود نمی‌توان استقبال بیشتر کاربران از این محصولات را در حضور برندهای قدیمی‌تری همچون D-link و US-Robotic و ... انکار کرد. طرح فروش و امتیاز (S&P) در حال حاضر دارای بیشتر از ۲۰۰۰عضو اعم از فروشگاه، شرکت و موسسه فعال در زمینه ICT در سراسر کشور است.

باشگاه فعالان بازار ICT به طور هفتگی روی موضوعات مربوط به بازار ICT بررسی آماری انجام می‌دهد. نتایج این نظرسنجی در پورتال www.sandp.ir برای عموم قابل مشاهده است.