خدمات یکسان گارانتی‌های متفرقه

مینا صباغیطی سال‌های اخیر ورود انواع مدل‌های گوشی تلفن همراه به بازار ایران رشد روزافزونی داشته است که در این میان بخشی از گوشی‌ها با ضمانت و بخشی نیز بدون ضمانت وارد بازار می‌شوند. برخی از فروشندگان گوشی تلفن همراه معتقدند تعدادی از مردم در هنگام خرید گوشی توجه چندانی به ضمانت‌دار بودن آن نمی‌کنند وترجیح می‌دهند که یک مدل گوشی بدون ضمانت را انتخاب کنند تا هزینه کمتری بپردازند.

عوامل زیادی را می‌توان برای کم‌توجهی مردم به ضمانت گوشی تلفن همراه نام برد.

شاید مهم‌ترین علت این باشد که این گروه از مردم تصور می‌کنند در صورت بروز نقص در کارکرد گوشی، شرکت عهده‌دار خدمات ضمانت رسیدگی کافی را انجام نمی‌دهد و در واقع پرداخت هزینه برای ضمانت بیهوده است.

اما عده‌ای از خریداران گوشی نیز بر این عقیده‌اند که در‌حال‌حاضر تعمیرگاه‌های متعدد گوشی تلفن همراه وجود دارد و در صورتی که گوشی با مشکلی مواجه شد، می‌توانند به این تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند.

ضمانت‌نامه‌های بی‌اثر

فروشندگان گوشی تلفن‌همراه می‌گویند تا حدود دو سال پیش ضمانت گوشی در ایران چندان به سود مصرف کننده نبود.

اما طی دو سال اخیر با توجه به رقابتی شدن بازار، ارائه خدمات به شکل مطلوب‌تری انجام گرفته و پاسخگویی به درخواست‌‌های دارندگان گوشی سریع‌تر انجام می‌شود.

به گفته کاظمی یکی از فعالان بازار گوشی تلفن همراه در پاساژ علاءالدین، انواع ضمانت‌ گوشی تلفن‌همراه در ایران تنها به تعمیرات نرم‌افزاری و یا برد الکترونیکی محدود می‌شود و موارد متعدد دیگر را در بر نمی‌گیرد به طور مثال باز نمودن دستگاه گوشی تلفن‌همراه توسط افراد غیر متخصص، خرابی گوشی بر اثر رطوبت و ضربه که باعث عدم کارایی مطلوب آن شود، خرابی گوشی بر اثر نوسانات برق شهری و شارژر معیوب، آسیب دیدن صفحه نمایشگر و دوربین گوشی و همچنین ورود ویروس از طریق بلوتوث از جمله مواردی هستند که در ضمانتنامه‌ها و یا برگه‌های گارانتی گوشی تلفن‌همراه اشاره شده‌اند که هیچ‌گونه تضمینی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

نه تنها گارانتی‌های اصلی بلکه گارانتی‌های متفرقه نیز برای موارد ذکر شده هیچ‌گونه خدماتی در نظر نگرفته‌اند.

کاظمی همچنین در مورد شرکت‌های گارانتی اصلی و متفرقه اینگونه توضیح می‌دهد: «منظور از گارانتی اصلی این است که تمام گوشی‌های تلفن همراهی که با ضمانت‌نامه اصلی ارائه می‌شود از مبادی رسمی کشور وارد شده‌اند و پرداخت گمرکی داشته‌اند و گوشی‌هایی که از این طریق ارائه می‌شوند از استاندارد بالایی برخوردارند اما در مقابل شرکت‌های خصوصی دیگر هستند که جواز ثبت تعمیراتی دارند و گوشی‌هایی که ارائه می‌کنند از طریق مبادی رسمی کشور وارد نشده به عبارتی واردکننده محسوب نمی‌شوند و برای وارد کردن آن گوشی‌ها پول گمرکی پرداخت نکرده‌اند هر چند که این شرکت‌ها ثبت شده هستند و با نام‌های مخصوص خود فعالیت می‌کنند ولی بیشتر آنها از طریق پخش کارت‌های تبلیغاتی در جهت شناخت خود کار می‌کنند.

وی همچنین به بی‌کیفیت بودن گوشی‌های تلفن‌همراه یا گارانتی متفرقه اشاره می‌کند و در این زمینه مدعی است «درصد کمی از گوشی‌هایی که از سوی شرکت‌های گارانتی متفرقه به فروش می‌رسند گوشی‌های از رده خارج شده کارخانه سازنده آن محسوب می‌شوند که از استاندارد پایینی برخوردارند. البته این موضوع را نمی‌توان به همه گوشی‌های ارائه شده با گارانتی متفرقه نسبت داد.

اختلاف قیمت ۱۰ تا ۱۵هزار تومانی گارانتی‌های اصلی

به نظر می‌رسد تا چند سال گذشته انواع گوشی تلفن‌همراهی که در بازار داخل به فروش می‌رسید تنها توسط تعداد محدودی از شرکت‌ها ارائه می‌شد که به عنوان گارانتی‌های معتبر محسوب می‌شدند، اما به مرور زمان و با ورود تنوع بالای گوشی تلفن‌همراه چه از لحاظ مدل و چه از لحاظ مارک، شرکت‌های بی‌شماری نیز با عنوان گارانتی اصلی و متفرقه شکل گرفتند که حضور و نام بعضی‌ها پررنگ‌تر و شناخته‌شده‌تر و بعضی هم کم‌رنگ‌تر دیده می‌شود.

آنچه به نظر می‌رسد تنوع بالای گارانتی اصلی و متفرقه در گوشی‌های دو مارک نوکیا و سونی‌اریکسون نسبت به دیگر مارک‌های بازار است.

در‌حال‌حاضر شرکت‌هایی چون اتصالات، نیا، پلاس، نوکیا مرکزی، سیتادل، نیکاتل، کامل‌تل، ایراتل، پرشین تله‌کام، فیتکو، رانجو سرویس، پارس قائم و چند شرکت دیگر به عنوان گارانتی‌های اصلی و شرکت‌هایی چون نوین، سیما، ایرافون، پارس‌تل، پویا‌تل به عنوان گارانتی‌های متفرقه شناخته می‌شوند.فروشندگان گوشی می‌گویند تفاوت قیمت گوشی با ضمانت اصلی و با ضمانت متفرقه بسته به مدل گوشی حدود ۳ تا ۴۰هزار تومان است که آن هم مربوط به گوشی‌های گران‌قیمت است و در مورد گوشی‌های ارزان‌ این اختلاف قیمت بسیار کمتر است.

معمولا برخی افرادی که قصد خرید گوشی دارند، این سوال را از فروشندگان می‌پرسند که اختلاف قیمت میان گوشی‌های با ضمانت مختلف به چه علت است؟ فروشندگان عوامل مختلفی را برای این تفاوت قیمت ذکر می‌کنند. برخی از آنها معتقدند اختلاف قیمت نشان‌دهنده کیفیت متفاوت ارائه خدمات از سوی شرکت‌های مختلف است و بعضی نیز می‌گویند: تفاوت در مدت ضمانت موثرترین عامل در ایجاد اختلاف قیمت است.

گروهی از فعالان بازار بر این نکته تاکید دارند که خریداران نباید به اختلاف قیمت میان ضمانت‌های مختلف توجه چندانی داشته باشند از آن جهت که به علت رقابتی‌بودن بازار تفاوت زیادی میان خدمات شرکت‌های مختلف وجود ندارد. بهتر است بدانید که بازار رقابتی موجب شده است که بعضی شرکت‌ها برای ترغیب مشتریان به خرید گوشی با ضمانت آنها، هدایایی را نیز برای خریداران در نظر بگیرند.

به گفته فعالان بازار اختلاف قیمت در گوشی‌های با گارانتی‌های اصلی چندان محسوس نیست و در حد ۱۰ تا ۱۵هزار تومان است به طور مثال قیمت گوشی نوکیا مدل N۷۳ با گارانتی اتصالات حدود ۵۴۰هزار تومان است ولی این مدل با گارانتی با قیمت ۵۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین مدل N۷۰ نوکیا با گارانتی اتصالات ۳۹۰هزار تومان است ضمن اینکه این مدل گوشی با گارانتی نیا حدود ۳۸۰هزار تومان قیمت دارد.

البته این موضوع در انواع مدل گوشی‌های تلفن‌همراه سونی‌اریکسون نیز دیده می‌شود که این اختلاف قیمت نیز ۱۰ تا ۱۵هزار تومان است. به اعتقاد فعالان بازار علاوه بر نوع گارانتی که در قیمت گوشی موثر است به عوامل دیگری همچون نوسانات ارزی، افزایش میزان واردات این کالا، نوسان در عرضه و تقاضای گوشی و ورود مدل‌های جدید گوشی به بازار می‌توان اشاره کرد.

البته به نظر می‌رسد که کاهش قیمت در بازار گوشی تلفن‌همراه بیشتر در مدل گوشی‌های گران‌قیمت اتفاق می‌افتد به طور مثال۹۰ N گوشی همه‌کاره نوکیا که با قیمتی حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان قدم به بازار خیابان جمهوری گذاشت، اکنون پس از گذشت دو سال با بیش از یک میلیون تومان افت قیمت،۴۲۰هزار تومان به فروش می رسد.

به گفته ضرابی، یکی از فروشندگان گوشی تلفن‌همراه در علاء‌الدین ورود مدل‌های جدید گوشی به بازار در رقابت با مدل‌های قبلی مهم‌ترین علت این افت قیمت است که امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود مدل‌های جدید به بازار این امر دور از انتظار نیست.