بخش اول

اگر می‌خواهید کامپیوتر شما بیشتر عمر کند و بیشترین کارایی را از خود نشان دهد باید آن را تمیز نگهدارید. اما تمیز کردن کامپیوتر در نگاه بسیاری کاری سخت و پیچیده به نظر می‌رسد. در صورتی که این طور نیست. برای اینکه کامپیوتر خود را تمیز کنید نیازی نیست سخت‌افزارها را بشناسید. حال اگر سخت‌افزارهای داخلی را هم می‌شناسید بهتر است، لااقل متوجه می‌شود چه قسمتی را تمیز کرده‌اید!

دست به کار شوید. در ابتدا تاکید می‌کنم برای تمیز کردن کامپیوتر از دستمال خیس استفاده نکنید. برای پاک کردن کامپیوتر از مایع تمیز کننده شیشه و مایعات تمیزکننده مشابه استفاده نکنید که در بهترین حالت به دستگاه شما آسیب می‌رساند. برای تمیز کردن سطح بیرونی کامپیوتر نیز از دستمال خیس استفاده نکنید. پاک کردن کامپیوتر با مایع تمیزکننده شیشه نیز نه تنها به دستگاه شما آسیب می‌رساند، بلکه زیبایی آن را نیز بعد از مدتی از بین می‌برد.

ممکن است گرفتار الکتریسیته ساکن شوید. تنها نکته مهمی که باید در خاطر داشته باشید این است که برای گردگیری کامپیوتر نباید از دستمال استفاده کنید. خطر تمیز کردن کامپیوتر با دستمال خیس این است که ممکن است تمیزکننده دچار برق گرفتگی شود یا رطوبت باعث سوختن شبکه‌های الکتریکی گردد. حتی اگر کامپیوترتان را از برق کشیده باشید، الکتریسیته داخل آن ممکن است در ترکیب با آب به بعضی مدارها آسیب برساند و آنها را برای همیشه از کار بیندازد.

این مطلب ساده است، ممکن است تخلیه الکتریسیته برخی از قسمت‌های ذخیره الکترونیکی سخت‌افزار کامپیوتر، انرژی باور نکردنی تولید کند که می‌تواند شخص را پودر کند، پس شوخی نکنید این زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر بر این امر واقف است که بیشترین ولتاژ کامپیوتر ۱۲ ولت به عنوان خروجی منبع تغذیه آن هم به صورت مستقیم است که باعث برق گرفتگی نمی‌شود اما ممکن است دچار الکتریسیته ساکن شوید.

از کجا شروع کنیم

تنها کافی است به کمک یک آچار اجزای کامپیوتر را از هم جدا کنید و با دقت گرد و خاک داخل آن را بگیرید. البته در باز کردن درب کیس دو نکته مهم است، اکثر پیچ‌های کیس کامپیوتر پشت کیس تعبیه شده است، اما پیچ‌هایی نیز برای نگهداشت منبع تغذیه است، مواظب باشید پیچ کیس را باز نکنید، بنابراین هنگام تمیز کردن کامپیوتر مهم این است که کمترین برخورد فیزیکی را با آن داشته باشید. این چیزی است که تمیز کردن کامپیوتر را کمی سخت می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه هر کیس بسته به طراحی آن دارای دو درب، یک درب یا پوسته هست، کار را با بازکردن پیچ‌های پشت کیس شروع کنید. بعد پوشش آن را بردارید. کامپیوتر را به محیطی باز ببرید، شما باید به راحتی به قسمت‌های سخت‌افزاری دسترسی داشته باشید مواظب باشید به طور مستقیم بورد یا کارت‌های گرافیک، حافظه و دیگر بوردهای اصلی کامپیوتر را لمس نکنید، خطر برق گرفتگی را جدی بگیرید. فقط گرد و غبار روبی کنید. احتیاجی به براق کردن سطح بردها نیست همین که گرد و غبار بگیرید کافی است، و به کمک دستگاه دمنده خاک آن را بگیرید.

اگر چنین دستگاهی ندارید می‌توانید از جاروبرقی‌هایی استفاده کنید که علاوه بر مکش، هوا را به بیرون نیز پمپ می‌کنند.

البته مواظب باشید سرعت انتقال باد خیلی شدید نباشد، به خصوص در هنگام تمیز کردن پروانه پنکه‌های خنک‌کننده جریان تند خطرناک و مخرب خواهد بود.

اگر جاروبرقی شما چنین امکانی ندارد، می‌توانید از جاروبرقی عادی برای مکش خاک‌ها استفاده کنید.

اما لوله جاروبرقی نباید به هیچ‌وجه به قطعات بخورد. برای پرهیز از برق‌گرفتگی، حتما قطعه پلاستیکی را به دهانه لوله وصل کنید. در داخل کیس معمولا بیشترین گرد و خاک‌ها دور فن یا پروانه خنک‌کننده جمع می‌شوند. این گرد و خاک‌ها به تدریج سرعت فن را کم می‌کنند و باعث می‌شوند کامپیوتر خنک نشود و بسوزد.

تمیز کردن صفحه کلید یا کیبورد

مرحله بعد تمیز کردن صفحه کلید یا کیبورد است. تمیز کردن کیبورد کار سختی است و بسته به مدل کیبورد فرق می‌کند.

بعضی از کیبوردها را می‌توان به راحتی باز و تمیز کرد، در صورتی که بعضی صفحه کیبوردها طوری طراحی شده‌اند که باید کلیدهای آن را یکی‌یکی تمیز کرد.

برای تمیز کردن کیبورد بدون نیاز به باز کردن آن، می‌توانید آن را سر و ته نگه دارید و هوا را با فشار لابه‌لای دکمه‌ها برانید. یادتان باشد بهترین روش و راحت‌ترین راه‌حل، سر و ته نمودن صفحه کلید و زدن ضربه به بدنه کیبورد به منظور بیرون ریختن آشغال‌های درون صفحه کلید است.

تمیز کردن ماوس

البته تمیزکاری ماوس‌ها یا موشواره‌ بیشتر مربوط به ماوس‌های غلطکی می‌شود که با جرم گرفتن گلوله حرکتی ماوس، ماوس‌ها یا موشواره نیز بعد از مدتی به تدریج کند می‌شوند و دقت اولیه خود را از دست می‌دهند.

بسیاری از مردم در چنین مواقعی به بازار می‌روند و ماوس دیگری می‌خرند، در صورتی که تنها در چند دقیقه می‌توان ماوس‌های کثیف را تمیز کرد و آنها را به کارایی اول‌شان برگرداند. تمیز کردن ماوس راحت‌ترین و جذاب‌ترین بخش نظافت کامپیوتر است.

بیشتر ماوس‌ها با توپ کوچکی کار می‌کنند که زیر آنها قرار گرفته و با تکان دست ما روی میز می‌چرخد.

این چرخش همیشگی باعث می‌شود مقدار زیادی از گرد و خاک‌های نشسته بر سطح میز، جذب این گلوله حساس شود. برای تمیز کردن ماوس آن را برعکس کنید و قطعه دایره‌ای شکل کف ماوس را در مسیر فلش‌هایی که روی آن حک شده، بچرخانید. این در، با نیم دور چرخش باز می‌شود و گلوله بیرون می‌آید. برای تمیز کردن توپ حتما از دستمال خشک استفاده کنید.

طبیعی است ماوس‌های لیزری نیاز به تمیز کردن ندارند اگر هم وسواس دارید و تصمیم گرفتید سطح خارجی ماوس لیزری یا اپتیک را تمیز کنید، توصیه اکید دارم که فیش اتصال ماوس را خارج کنید، این کار دو حسن دارد اول در صورت برخورد دستتان با کلیدهای ماوس یا نور، باعث دستور غیرخواسته به کامپیوتر نمی‌شود، دوم در ماوس برق ضعیفی جریان دارد، شاید این برق به شما آسیب نرساند ولی به طور حتم در صورت اختلال باعث سوختگی دایمی اپتیک و یا قسمت‌های دیگر ماوس شما می‌شود پس به طور دقیق تنها سطح ماوس خود را تمیز کاری کنید.

بر گرفته از بانک مقالات فناوری اطلاعات و ارتباطات یزد فاوا