ابهام در نتیجه ساماندهی سایت‌های اینترنتی

بازار دیجیتال - بیش از هشت ماه از تصویب آیین‌نامه ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایران توسط هیات وزیران براساس پیشنهاد وزارت ارشاد می‌گذرد و این در حالی است که ثبت مشخصات سایت‌ها به منظور تحقق نظم‌دهی به سایت‌های ایرانی نیز از دی ماه سال گذشته آغاز شده است. طی مدت زمان گذشته تعداد محدودی از سایت‌های ایرانی از طریق ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اقدام به ثبت مشخصات خود کرده‌اند و اکثر کارشناسان و کاربران نسبت به این طرح انتقادهای فراوانی کرده‌اند.

در حالی که وزارت ارشاد فقط دو ماه فرصت به صاحبان سایت‌ها به منظور ثبت مشخصات خود داده بود به‌رغم عدم تحقق این امر تاکنون اقدامی جدی از سوی وزارت ارشاد برای اجرای طرح مذکور صورت نگرفته است.

با توجه به مطرح بودن موضوع ناکارآمدی طرح ساماندهی برخی از سایت‌های ایرانی در سال جدید به شکلی طنزآمیز و در قالب دروغ سیزده اقدام به مسدود کردن سایت خود برای دقایقی کرده‌اند.

به گفته کارشناسان در سال گذشته با راه‌اندازی سایت ساماندهی و حتی تعیین ضرب‌الاجل دو ماهه برای مدیران سایت‌ها اجرای طرح شکل جدی به خود گرفت. حال آن که طبق شواهد موجود، استقبال چندانی از این طرح صورت نگرفته است.

آیین‌نامه ساماندهی سایت‌ها از همان ابتدا مورد انتقاد کارشناسان بوده و تمامی موارد ذکر شده در آن مورد نقد و بررسی و اعتراض کاربران و کارشناسان بوده است.

با توجه به اینکه بسیاری از سایت‌های ایرانی اقدام به ثبت خود نکرده‌اند مسوولان این طرح نیز علاقه‌ای به پیگیری موضوع نشان نداده‌اند و به‌رغم پایان مهلت تعیین شده عملا صدایی از این طرح شنیده نمی‌شود.

جای خالی آمار

طی چند ماه گذشته و پس از آغاز طرح ساماندهی هیچ‌گونه آماری از سوی مسوولان طرح درخصوص تعداد سایت‌های ثبت شده در این پایگاه اعلام نشده است و مسوولان نیز به توضیح درباره این موضوع علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

کارشناسان معتقدند عدم ارائه آمار درخصوص تعداد سایت‌های به ثبت رسیده به دلیل تعداد کم و استقبال کم از طرح مذکور است.

کارشناسان بر این باورند که طرح ساماندهی سایت‌های اینترنتی به‌رغم اشکالاتی که در آیین‌نامه آن است در اجرا ناموفق بوده و مانند بسیاری از طرح‌های غیرکارشناسی اجرا شده در سال گذشته ناکام می‌ماند.

برخی معتقدند تعداد سایت‌های به ثبت رسیده در حدود ۸۰۰ تا هزار سایت است در حالی که برخی مسوولان وزارت ارشاد تعداد این سایت‌ها را ۲هزار سایت برشمرده‌اند.

این در حالی است که هیچ منبع موثقی در این خصوص وجود ندارد و اعلام آمار رسمی در این خصوص مورد بررسی هیچ نهادی قرار نگرفته است.

آنچه هنوز برای کارشناسان در ابهام قرار دارد، هدف از اجرای طرح ساماندهی است.

چنانچه برخی معتقدند اگر هدف این طرح طبق آیین‌نامه آن دسترسی آزاد به اطلاعات است، عملا اجرای طرح در خلاف این جهت حرکت می‌کند.

همچنین اگر هدف طرح فوق شناسایی مدیران سایت‌ها یا نحوه تماس با مسوولان سایت‌ها بوده است، شیوه‌های ساده‌تری برای این کار وجود دارد و اگر قصد برخورد با فعالیت‌های غیرمجاز بوده است که دیگر چه نیازی به آیین‌نامه فوق وجود داشته چرا که عملا شیوه برخورد همانی است که در سال‌های گذشته به اجرا درآمده است.

با توجه به اینکه مسوول نهایی جهت مسدودسازی و تشخیص موارد غیرمجاز کارگروه تعیین مصادیق است، ضرورت وجود این آیین‌نامه‌ جای سوال دارد.

برخی از صاحبان سایت‌های ایرانی نیز معتقدند بسیاری از سایت‌هایی که بخواهند فعالیت غیرمجاز کنند با اجرای این طرح نیز قاعدتا خود را ثبت نمی‌کنند و طرح موجود نیز شیوه جدیدی در برخورد با فعالیت‌های غیرمجاز ارائه نکرده است.