مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این که شرکت ارتباطات زیرساخت در اواخر آذرماه با برگردان سوییچ بین شهری استان تهران ظرفیت آن را از ۶۳‌هزار پورت به ۱۵۰‌هزار پورت ارتقا داد گفت: این شرکت در این سوییچ آخرین فناوری‌های روز را به کار گرفته است که قابلیت تطبیق با شبکه‌های نسل جدید NGN و شبکه‌های IP را داراست. محمدباقر ظهوری‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان، در ارزیابی خود از عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۸۵، با بیان این که شرکت ارتباطات زیرساخت در آغاز سال‌جاری توسعه ظرفیت‌های شبکه بین شهری و بین‌الملل را در راس برنامه‌های خود قرار داد و ظرفیت پهنای باند کشور از ۱۱ لینک STM ۱ به ۲۶ لینک STM ۱ در طی سال ۸۵ افزایش یافت اظهار کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت با ظرفیت‌سازی لازم امکان صدور خدمات فنی مهندسی سالانه تا ۳‌میلیون پورت، ظرفیت سوییچ و انتقال را فراهم کرده است.

وی افزود: طی سال ۸۵ ظرفیت سوییچ‌های بین شهری از یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار پورت به دو‌میلیون و ۴۰۰‌هزار پورت و شمار کانال‌های بین شهری از یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار کانال به سه‌میلیون و ۳۰۰‌هزار کانال افزایش یافت و ظرفیت سوییچ‌های بین‌الملل نیز به ۲۵‌هزار پورت رسید.

به گفته وی این شرکت طی سال‌جاری اجرای عملیات نصب و راه‌اندازی تجهیزات انتقال در ۲۴۰ ایستگاه مایکروویو کشور، نصب و راه‌اندازی تجهیزات مدیریت یکپارچه شبکه سوییچ کشور، شبکه هوشمند سراسری، ویدیو کنفرانس،‌ تدوین آیین نامه SLA و طرح‌های دیگری را نیز برای ارتقای ظرفیت و کیفیت شبکه زیرساخت در دست اجرا داشت.

وی افزود: با راه‌اندازی خدمات هشت‌گانه شبکه سراسری هوشمند شامل نظرسنجی،‌ مکالمات انبوه، شبکه خصوصی مجازی، مشاوره تلفنی،‌ شماره اختصاصی،‌ شماره فراگیر، کارت اعتبار‌ی و مکالمه رایگان، امکان بهره‌مندی تمامی‌ هموطنان در ۳۰ استان و ۱۰۱۶ شهر کشور از مزایای این شبکه فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: صورت ‌حساب‌گیری این خدمات به صورت متمرکز در شبکه زیرساخت انجام می‌شود، تنها واگذاری و ارایه کارت‌های اعتباری در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت که این شبکه در حال حاضر نصب و راه‌اندازی شده و در مرحله آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و واگذاری خدمات از سال ۸۶ خواهد بود.

ظهوری‌فر شبکه ویدئو کنفرانس را از دیگر طرح‌ها برشمرد و گفت: براساس آخرین تکنیک‌ها و استانداردهای روز دنیا برای ۳۴ سایت در مرکز تمامی ‌استان‌های کشور، جزیره کیش، مرکز آموزش، ساختمان مرکزی شرکت ارتباطات زیرساخت و ساختمان ICT و همچنین دو سایت سیار با پوشش رادیویی در سطح شهر تهران ارایه شده است؛ این شبکه امکان برقراری ارتباط از طریق شبکه IP ملی را داراست و برای افزایش ضریب امنیت ارتباطات مسیر پشتیبان از طریق شبکه ISDN موجود کشور برقرار خواهد شد.