باتوجه به گسترش روزافزون ارتباطات سیار و تنوع زیاد استفاده‌کنندگان از تلفن‌همراه، از لحاظ سطح علمی و فرهنگی، مبحث بومی‌سازی در این مورد از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از بهترین روش‌های بومی‌سازی، در نظر گرفتن نیازهای مربوط به خط و زبان در هنگام تولید و توسط تولیدکننده تلفن‌همراه است. رابط کاربری گوشی‌های مدل ۶۶۰۰، ۶۶۱۰، ۶۲۶۰، ۳۲۳۰، ۶۶۷۰، ۶۶۳۰، N۷۲، N۷۰ و ۳۶۵۰ توسط شرکت همراه نرم‌افزار نوین فارسی شد.

در مدل‌های قدیمی‌تر و فاقد سیستم عامل، روش مرسوم، تهیه Firmware هر یک از مدل‌ها و تغییر کلمات داخلی از انگلیسی به فارسی توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری بوده است که در این روش محدودیت‌های خاصی مانند عدم تطابق کلمات انگلیسی و فارسی از لحاظ تعداد حروف و همچنین اختلال در عملکرد اصلی گوشی وجود دارد. اما نوع دیگر تلفن‌های‌‌همراه دارای سیستم‌عامل هستند که خود به چند دسته تقسیم می‌شوند. پرمصرف‌ترین این نوع، تلفن‌های همراه نوکیا با رابط کاربری سری ۶۰ هستند که از حدود ۲۵ مدل گوناگون تشکیل شده‌اند.به‌رغم روش قبلی فارسی‌سازی که نیاز به تخصص خاصی نداشت، برای فارسی‌کردن گوشی‌های دارای سیستم عامل نیاز به تولید نرم‌افزارهای پیچیده با استفاده از الگوریتم‌هایی نظیر دسترسی سریع به بانک‌های اطلاعاتی، پردازش تصاویر، تشخیص حروف از روی تصویر، کدگذاری و ارسال و دریافت اطلاعات از طریق پیام‌کوتاه به‌طور اتوماتیک است.

براساس این گزارش، صرف‌نظر از سیستم‌عامل و سخت‌افزار مورد استفاده، هر برنامه‌ای در زمان اجرا بخشی از منابع محیط اجرایی را به خود اختصاص می‌دهد. به طور کلی این منابع شامل: باتری، پردازنده و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات است. در طراحی و تولید هر سیستم می‌بایست دقت لازم برای استفاده از این منابع صورت گیرد، به نحوی که اجرای برنامه در عملکرد اصلی سیستم اختلالی ایجاد نکند.