علی حیدری- به مناسبت در پیش بودن دومین همایش ملی روابط عمومی الکترونیک حکایت سعدی از تجارت ایرانیان در جزیره کیش، شواهد باستان‌شناسی بندر سیراف بوشهر در تجارت دریایی آن زمان نقش‌آفرینی ایران به خاطر موقعیت ژئوپلیتیک خود در جاده ابریشم(نماد نظم جهانی دوران باستان) و به ویژه ابداع سیستم پیک و اطلاع‌رسانی از طریق چاپارخانه‌ها منازل بین راه و با استفاده از دود در عهد باستان ایران، همگی نشانگر پیشگامی و سرآمدی ایرانیان است ولی مشخص نیست چرا این پیشگامی و سرآمدی در سده اخیر ایران نمود و عینیت نیافته است. بشتاب که رفتند جهانی به سماوات / ما مانده و سیلابی و فرسوده تختی جهان اولی‌ها همین ایده‌ها دست یافته‌ها و مفاخر تمدن‌های متعلق به گذشته جهان سومی‌ها را گرفته‌اند و ارتقا داده‌اند.

به عنوان نمونه اینترنت را در دهه ۱۹۶۰ وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با «مائو» که برای مبارزاتش گروه‌های چریکی کوچک متکی به منابع منطقه‌ای و محلی را به جنگل‌های چین گسیل می‌کرد بنا نهادند و همان پدیده الان به عنوان ستون فقرات ارتباطات رایانه‌ای جهان نشو و نما یافته است. در شرایط حاضر کشور ایران از یک سو با مهاجرت نخبگان و فرار مغزها روبه‌رو است و از سوی دیگر کشورهای جهان اول با استفاده از تکنیک‌های جاسوسی صنعتی و مهندسی اجتماعی در حال ربایش اطلاعات، دانش و ظرفیت‌های علمی نخبگان مقیم ایران هستند.

در این میان به نظر می‌رسد شکل‌دهی روابط عمومی دیجیتال ملی (DIGITAL NATIONAL PUBLIC RELATIONS) و باز مهندسی اجتماعی ملی (REVERSED SOCIAL ENGINEERING) از طریق شکل‌دهی سپهر و منظومه‌ای از تشکل‌های مردم نهاد (NGO) در محیط وب، حول محورهایی از تمدن ایرانی و اسلامی که تمامی نحله‌های فکری، سیاسی و ... به آن احترام می‌گذارند (مثلا مفاخر علم و ادب ایران یا بناهای تاریخی یا خلیج فارس و ...) بتوانیم از ذخایر دانش ایرانیان مقیم خارج از کشور استفاده کنیم و به عبارت دیگر مهاجرت معکوس مجازی (VIRTUAL REVRSED MIGRATION) صورت پذیرد.

تشریح ایده تکوین روابط عمومی دیجیتال ملی از طریق مهاجرت مجازی معکوس و باز مهندسی اجتماعی (مهندس اجتماعی معکوس یا ضد مهندس اجتماعی) در این مجال و مقال نمی‌گنجد، ولی برخی از نمونه‌های عینی آن به‌صورت خود جوش صورت پذیرفت که عبارتند از موضع‌گیری نخبگان ایرانی مقیم سراسر جهان در قبال تغییر نام خلیج‌فارس از سوی یک موسسه یا سایت، مصادره به مطلوب مفاخر ایرانی از سوی قطری‌ها در مسابقات آسیایی و ... حال که امکان مراجعت نخبگان و مغزها به کشور فراهم نیست و اگر حتی برگردند نیز به هر تقدیر بستر و زیرساخت لازم برای فعالیت آنها موجود نیست به نظر می‌رسد روابط عمومی دیجیتال ملی می‌تواند این زمینه و بستر را فراهم کند تا با شکل‌دهی حلقه‌های مجازی در محیط وب بر مدار مفاخر ملی بتوان برآیند مثبتی از ظرفیت‌های علمی ایرانیان مقیم خارج در جهت منافع ملی و اعتلای تمدن ایرانی فراهم آورد.

*مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین