بازیابی محبوبیت از دست رفته

ندا لهردی

وقتی «کازوئو هیرای» در ماه آوریل گذشته به عنوان مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت بزرگ سونی انتخاب و معرفی شد، این شرکت برای چهارمین سال متوالی شاهد کاهش میزان درآمد و سود خودش بود. او در واقع میراث یک کمپانی قدیمی که روزهای خوبش را پشت سر گذاشته از «سر هوارد استرینگر» تحویل گرفت. به همین بهانه مجله معتبر بیزینس‌ویک به‌تازگی با هیرای درباره تولید و توسعه محصولاتی که بتواند کاربران را تحت تاثیر قرار دهد و البته چرایی اینکه تلویزیون‌ها هنوز اهمیت دارند، به گفت‌وگو نشسته است. این مصاحبه را در اینجا می‌خوانید:

- به‌عنوان اولین سوال بگذارید یک سوال سخت بپرسم: آیا شما از موقعیتتان راضی هستید و لذت می‌برید؟

می‌دانید که کمتر از چهار ماه است به این سمت انتخاب شده‌ام. سعی دارم کمتر به این چیزها فکر کنم. تا جایی که بشود بیشتر وقتم را با کارمندان می‌گذرانم تا اینکه بخواهم در دفترم در توکیو باشم. چالش‌های زیادی پیش روی ما قرار دارد، اما به نظر من ما تیم مدیریتی خوبی داریم. به طور کلی به نظرم روند هیجان انگیز و رو به تکاملی داریم. پس به نظرتان لذت نمی‌برم؟ قطعا لذت می‌برم.

- چالش‌های پیش رویتان چه چیزهایی هستند؟

ما در حال متحول کردن شرکت هستیم و به این دلیل در موقعیت پر قدرت و مستحکمی قرار داریم. این به معنای آن است که ما باید تلاش‌هایمان را دو برابر کرده و تمرکز و سرمایه‌گذاری بیشتری روی هسته اصلی تجارتمان که به نظر من دوربین‌ها، کنسول‌های بازی و گوشی‌های موبایل هستند، بکنیم. ما همچنین باید تجارت تلویزیون‌هایمان را تغییر دهیم. احتمالا می‌دانید که تجارت تلویزیون نه تنها برای سونی بلکه برای همه شرکت‌های تولیدکننده در ژاپن و کره به چالشی بزرگ تبدیل شده است. علاوه بر اینها، ما باید مطمئن شویم که راه موفقیتمان در صنعت سرگرمی، موسیقی، بازی‌های ویدئویی را ادامه می‌دهیم. اینها حوزه‌های سودآوری برای ما هستند و باید به رشدشان ادامه بدهند.

- آیا تجارت تلویزیون یکی از هسته‌های اصلی تجارت سونی نیست؟

هر چند تلویزیون حوزه صنعتی با اهمیت و بزرگی در صنعت لوازم مصرفی الکترونیک به حساب می‌آید و در طول سال‌ها بزرگترین راه ارتباطی سونی با مشتریانش بوده است، اما در دسته تجارت‌های اصلی ما قرار نمی‌گیرد.

- شما قبلا گفته بودید برنامه‌ای دارید تا در دو سال آینده تجارت تلویزیون را به سودآوری برسانید. چطور می‌خواهید این کار را بکنید؟

اول از همه باید اطمینان پیدا کنیم که هر کاری را به شکلی انجام دهیم تا در حد ممکن هزینه‌هایی مانند هزینه قطعات، لجستیک و عملیات تولید را کاهش دهیم. همانطور که می‌دانید ما سرمایه‌گذاری مشترکمان با سامسونگ را فسخ کرده‌ایم تا بتوانیم وارد بازار آزاد شویم و پنل‌های LCD خودمان را به بهترین قیمت بفروشیم. ما همچنین سرمایه‌گذاری مشترکمان با شارپ را هم به همان دلیل فسخ کردیم. این کار ویژگی رقابتی خوبی به ما داد. ما همچنین شروع کردیم به فرستادن منابع انسانی خود در گروه‌های مهندسی به خارج از ژاپن و کارخانه‌های تولیدی‌مان در کشورهایی مانند مالزی تا با این کار صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌هایمان بکنیم. در همین زمان باید مطمئن شویم که تلویزیون‌هایی با کیفیت تولید می‌کنیم که کاربران و مصرف‌کنندگان از آنها راضی هستند. با این اوصاف هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم تا تجارت تلویزیون‌هایمان دوباره به سودآوری برسد.

- سونی سال‌های زیادی یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های دنیا بود. به نظر می‌رسد این عنوان حالا به شرکت‌های دیگری رسیده است. آیا سونی می‌تواند محبوبیت گذشته را پیدا کند؟

می‌دانید که همیشه نقاط اوج و افول زیادی برای برندهای بزرگ وجود دارد و حتی ممکن است برندی که زمانی محبوبیت زیادی داشته در طول زمان این محبوبیت را از دست بدهد.

نمونه خوب این موضوع یکی از رقبای بزرگ ما یعنی شرکت اپل است. وقتی به موقعیت آنها در ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته نگاه کنید، می‌بینید که تفاوت چشمگیری با موقعیت پیشرویی این شرکت در دهه‌های ۷۰ یا ۸۰ کرده است. آنها اما در چند سال اخیر دوباره به سال‌های طلایی‌شان بازگشته‌اند. به‌طور کلی این موضوع به محصولاتی که ما به مشتریانمان ارائه می‌دهیم و البته تجربه شخصی کاربران مربوط می‌شود.

اگر ما نتوانیم محصولات مورد نیاز مشتریان را به بازار عرضه کنیم، قطعا این برند (سونی) به تدریج از بازار حذف می‌شود.

من اطمینان دارم که این تیم مدیریتی خلاقی که از اول آوریل و زمان حضورم در سونی تشکیل داده‌ام، می‌تواند روح جدیدی در سونی بدمد.

ما تصمیم داریم محصولات با کیفیتی را تولید کنیم که بتوانند مشتریانمان را هیجان زده بکنند و ما به این ترتیب دوباره به یکی از برندهای محبوب بازار تبدیل بشویم. البته باید بگویم که در بعضی از بازارهایی که فعالیت می‌کنیم مانند هندوستان، ما همچنان در دسته محبوب‌ترین برندها قرار داریم.

- شما در طول روز از چه دستگاه‌های دیجیتالی استفاده می‌کنید؟

بگذارید ببینم. اول از همه یک موبایل هوشمند Xperia که یک موبایل هوشمند آندرویدی است. من دو تا از این گوشی دارم. به جز اینها، من یک گوشی تاشوی قدیمی سونی با خودم دارم که از آن برای تماس‌های صوتی روزمره‌ام استفاده می‌کنم. در خانه هم من یک تلویزیون سونی ۵۵ اینچی مدل Bravia HX۹۲۰ دارم. آخر هفته گذشته هم با چند نفر از دوستانم به بیرون شهر رفته بودیم و آنجا با دوربین Alpha ۷۷ و NEX-۷ خودم از گل‌ها و درختان عکس‌های خوب و باکیفیتی گرفتم. این دوربین‌ها واقعا خوب هستند. می‌توانم همچنان ادامه بدهم... من در طول سفرهای کاری‌ام در پروازها از کتابخوان الکترونیکی سونی استفاده می‌کنم و البته نباید فراموش کنم که یکی از محصولاتی که هر روز در دفتر کارم با آن سر و کار دارم، لپ‌تاپ Vaio است. وقتی هم به جلسات کاری‌ام می‌روم همیشه یک تبلت سونی را با خودم دارم.

- فکر می‌کنید تکنولوژی‌های شخصی تا پنج سال آینده به کجا بروند؟

مردم هر چه بیشتر به سمت استفاده از دستگاه‌های قابل حمل پیش می‌روند و در چنین فضایی دو واژه کلیدی وجود دارد: تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند. همزمان با اینها، همه چیز در دنیای تکنولوژی به سمت سیستم‌های رایانش ابری پیش می‌رود.

در واقع به همین دلایل است که ما تصمیم گرفتیم ۵۰ درصد از سهم خودمان در سرمایه‌گذاری مشترک با اریکسون را بخریم و باز پس بگیریم تا تجارت پرسود گوشی‌های موبایل و موبایل‌های هوشمند را به صورت صد درصد خودمان در اختیار بگیریم.

ما به طور کلی باید یاد بگیریم سریع تصمیم‌گیری کنیم.

در زمینه رایانش ابری هم احتمالا می‌دانید که شرکتی به نام Gaikai را خریدیم تا به کمک آن بتوانیم به سرعت تجارت بازی‌های ویدئویی را به فضای ابری منتقل کنیم.

- شما بارها اصرار کرده‌اید و حتی در وب‌سایت شرکت سونی هم می‌توانید این عبارت را ببینید که «سونی تغییر خواهد کرد». یک یا چند چیزی که قطعا در سونی تغییر می‌کنند، چه هستند؟

اولین کاری که باید بکنیم تمرکز دوباره بر تجارت‌های اصلی‌مان است. از طرفی باید تجارت‌های دیگرمان مانند مواد شیمیایی را هم گسترش بدهیم. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که ما باید سرعت اجرای تصمیماتمان را بالا ببریم. این مسائلی است که من و تیم مدیریتی‌ام تمرکز زیادی بر آنها داریم.

من حتی به کارخانه‌های سونی در تایلند و مالزی رفتم و جلسات مختلفی را برگزار کردم. من می‌خواهم همه مجموعه سونی در سرتاسر دنیا به صورت یک گروه واحد و هماهنگ کار کنند. این چیزی بود که مدیرعامل قبلی سونی «سر هوارد استرینگر» به من یاد داد.