تلفن همراه ساده، نیمه پیشرفته و هوشمند، تفاوت اینها در چیست؟ شاید شما فکر کنید به راحتی می‌توان آنها را از هم تشخیص داد، اما گاهی اوقات تفاوت زیادی بین آنها نیست. در اینجا ما توضیح مختصری در مورد ویژگی‌های آنها ارائه می‌دهیم.بهترین راه برای تمایز میان این سه گروه توجه به امکانات و قیمت آنها است. اگر یک گوشی تنها می‌تواند تماس تلفنی برقرار کرده، پیام کوتاه ارسال کند و چیزهای کمی در همین حد، این یک موبایل‌فون (Mobile Phone) است؛ یعنی یک تلفن همراه ساده با قابلیت‌های ابتدایی. اگر این گوشی یک دوربین با مگاپیکسل بالا داشته باشد و امکان ویرایش اسناد آفیس و تصویر را برای شما فراهم کند، این یک اسمارت‌فون (Smart Phone) یا گوشی هوشمند است. هر چیزی که بین اینها بود، احتمالا یک فیچرفون (Feature Phone) است؛ یعنی یک تلفن همراه معمولی با قابلیت‌های گوناگون و نیمه پیشرفته.Mobile Phone: تلفن همراه ساده با قابلیت‌های ابتدایی این گوشی‌ها معمولا ارزان‌ترین گوشی‌های بازار هستند. یک نمونه بارز از این خانواده Nokia ۱۰۰ است.

Feature Phone: گوشی‌هایی معمولی با امکاناتی نیمه پیشرفته که جایگاه این گوشی‌ها در میان گوشی‌های ساده و هوشمند همیشه مورد بحث بوده است. گوشی‌های معمولی امکانات زیادی دارند و نسبت به گوشی‌های ساده بسیار پیشرفته‌تر هستند، اما نه آنقدر پیشرفته که یک گوشی هوشمند به حساب بیایند. گاهی اوقات این گوشی‌ها دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالا دارند، می‌توان روی آنها برنامه نصب کرد، بازی دانلود کرد و مرورگر وب برای گشت زدن در اینترنت دارند.

Smart Phone : گوشی هوشمند با امکانات پیشرفته، همان‌طور که گفتیم گوشی هوشمند یا اسمارت‌فون یک گوشی مجهز به جدیدترین فناوری‌های روز است.

گوشی‌های هوشمند کنونی می‌توانند تصاویری با وضوح بالا ثبت کنند که شما بتوانید آنها را مستقیما از طریق گوشی ویرایش کنید. شما می‌توانید اسناد آفیس ایجاد کنید و آنها را ویرایش کرده و در کلاود (Cloud) آپلود کنید. گوشی‌های هوشمند از GPS برای پیدا کردن مسیر در سراسر جهان برخوردارند و علاوه بر اینها قابلیت‌های دیگری نیز دارند.

گوشی Nokia Lumia ۹۰۰ نمونه بارز یک گوشی هوشمند است که به زیبایی و با مهارت طراحی و ساخته شده و بیشتر احتیاجات شما را با هر نیت و هدفی به عنوان یک موبایل‌کامپیوتر برآورده می‌کند. بیشتر مردم سفر به تلفن همراه را از موبایل‌های ساده شروع می‌کنند. زیرا راهی مناسب برای ورود به دنیای فناوری است. سپس، بعد از گذشت چند وقت، اطمینان و علاقه آنها بیشتر می‌شود و آن وقت زمانی می‌رسد که به گوشی‌های فیچرفون یا معمولی ارتقا پیدا کنند.