دنیای اقتصاد- کامپیوترهای رومیزی قدیمی کم کم به خاطره تبدیل می‌شوند و جای خودشان را به لپ تاپ‌ها و حتی نسل‌های جدیدتری مانند تبلت‌ها یا کامپیوترهای چند منظوره می‌دهند. این روند علاوه بر آنکه در فضای اطراف کاملا مشهود است، به تایید آمارها و تحقیقات اخیر هم رسیده است تا جایی که این تحقیقات نشان می‌دهند که کامپیوترهای چند منظوره یا All-in-One با سرعتی دو برابر سرعت رشد کامپیوترهای دسک تاپ رومیزی رشد می‌کنند.

جدیدترین تحقیقات انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که در حال حاضر کامپیوترهای چند‌منظوره حالا بیشترین سهم از بازار کامپیوترهای رومیزی و خانگی را در اختیار دارند و اصلا عامل اصلی زنده ماندن این بازار هستند. بر اساس این آمار پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات جهانی انواع کامپیوترهای چند منظوره تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۴/۱۶ میلیون دستگاه برسد که این رقم در مقایسه با صادرات ۷/۱۳ میلیون دستگاهی این محصولات در سال گذشته میلادی رشد بیش از ۲۰ درصدی داشته است. این در حالی است که انتظار می‌رود رشد جهانی بازار کامپیوترهای دسک تاپ قدیمی در سال ۲۰۱۲ به حدود ۲/۰ درصد برسد و صادرات جهانی این محصولات از ۱۳۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۱ به ۳/۱۳۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۲ برسد.
کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که روند رشد سریع کامپیوترهای چندمنظوره تا چند سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد و حتی در سال‌های آینده روند سریع‌تری هم خواهد داشت. به این ترتیب، کارشناسان iSuppli پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال 2016 حجم صادرات جهانی کامپیوترهای چند منظوره به حدود 8/24 میلیون دستگاه برسد که این رقم برابر با متوسط نرخ رشد سالانه 13 درصدی تا پنج سال آینده خواهد بود. با این اوصاف رشد سریع کامپیوترهای چند منظوره حتی می‌تواند صنعت کامپیوترهای رومیزی و خانگی را در سال‌های آینده از زوال نجات دهد و حتی این صنعت را در مقام رقابت با بازار دیگر دستگاه‌های دیجیتال مصرفی مانند موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی کامپیوترهای قابل حمل مانند اولترابوک‌ها قرار بدهد.
کامپیوترهای چند منظوره یا All-in-One برخلاف کامپیوترهای رومیزی یا دسک تاپ ساختاری یکپارچه دارند و دارای کیبورد و کیس و مانیتور مجزا نیستند. این کامپیوترهای چند منظوره این روزها با مدل‌هایی متنوع از iMacهای شرکت اپل گرفته تا TouchSmar‌های شرکت HP در بازار عرضه می‌شوند. «کاریج استیس» یکی از کارشناسان این موسسه تحقیقاتی در این مورد می‌گوید: «کامپیوترهای چند منظوره در واقع پاسخی به نیاز کاربرانی هستند که به دنبال یک کامپیوتر در قالب یک مانیتور رومیزی بودند که تمام کارهای کامپیوترهای خودشان را بتوانند با استفاده از آن انجام بدهند. این کامپیوترها به خاطر نمایشگر بزرگ تمام لمسی و کاربری راحت می‌توانند خیلی زود توجه کاربران حرفه‌ای و خانگی را به خودشان جلب کنند. از طرفی اندازه بزرگ این نمایشگرها تجربه خوبی را برای گیمرها، گرافیست‌ها و طرفداران تماشای فیلم به همراه می‌آورند. نکته جالب دیگر درباره کامپیوترهای چند منظوره این است که با توجه به کوچک‌تر شدن فضای خانه‌ها و محیط‌های کاری دیگر نیازی به قرار گرفتن روی میز ندارند و حتی می‌توانند روی دیوار هم نصب بشوند. بعضی از این کامپیوترهای چند‌منظوره با استفاده از یک TV Tuner می‌توانند نقش یک کامپیوتر شخصی و یک تلویزیون را به صورت همزمان ایفا کنند».
بسیاری از کارشناسان معتقدند که ورود سیستم عامل ویندوز 8 مایکروسافت به بازار می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روند رشد بازار کامپیوترهای چند منظوره بگذارد. این کامپیوترها در حال حاضر با قیمتی تقریبا در حدود یک کامپیوتر دسک‌تاپ استاندارد از کمتر از 500 دلار گرفته تا بیش از 2000 دلار در بازار عرضه می‌شوند و به فروش می‌رسند. با این همه، اما بسیاری معتقدند که کامپیوترهای چند منظوره به خاطر ساختار غیرقابل تغییر سخت‌افزاری و امکان تعمیر مشکل آنها به خاطر طراحی کامپکت از طرف بعضی از کاربران حرفه‌ای که ترجیح می‌دهند کامپیوتر شخصی‌شان را بر اساس نیازشان شخصی‌سازی کنند، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.
در حال حاضر آخرین آمار منتشر شده از بازار جهانی کامپیوترهای چند‌منظوره نشان می‌دهد که شرکت اپل با در اختیار داشتن سهم ۲۸ درصدی از این بازار جهانی عنوان پر فروش‌ترین شرکت تولیدکننده را به خودش اختصاص داده است و بعد از آن به ترتیب شرکت‌های Lenovo، Dell، HP و Sony در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.