طی روزهای گذشته بحث محدودیت واگذاری سیم‌کارت‌ها به صورت انبوه مطرح و عنوان شده بود که اپراتورهای تلفن همراه مجاز به واگذاری سیم‌کارت‌های انبوه نیستند. به گزارش ایسنا، مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران اخیرا با بیان اینکه شرکت ارتباطات سیار ایران مجاز به واگذاری سیم‌کارت به صورت انبوه نیست، اعلام کرده است که همراه اول می‌تواند تا سقف ۱۰ سیم‌کارت به هر فرد واگذار کند. داوود زارعیان با بیان اینکه تمام سیم‌کارت‌های همراه اول در شبکه ثبت شده، گفته است: براساس آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از این پس، واگذاری انبوه سیم‌کارت از سوی اپراتور به افراد غیرقانونی است. وی با تاکید بر اینکه متقاضیان سیم‌کارت‌های همراه اول در هنگام خرید باید اصل کارت ملی را به همراه داشته باشند، بیان کرده است: کپی کارت ملی در هنگام تحویل سیم‌کارت، از فرد اخذ می‌شود. زارعیان در گفت‌وگوی اخیرش که روی سایت شرکت مخابرات ایران منتشر شده، تاکید کرده است: هنگام خرید سیم‌کارت، برای جلوگیری از هرگونه تخلفی کنترل کامل احراز هویت افراد انجام می‌شود.اما معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات هم تاکید کرده است فروش سیم‌کارت بدون انتقال مالکیت به خریدار غیرقانونی بوده و هرگونه سوءاستفاده احتمالی از سیم‌کارت‌های تلفن همراه بر عهده صاحب آن است.حسن رضوانی اظهار کرده است: براساس پروانه واگذار شده به اپراتورها، هر متقاضی باید حسب مورد در زمان اشتراک، با ارائه کارت ملی و شناسنامه به وضوح مورد شناسایی قرار گیرد و در این رابطه، دارندگان پروانه باید به ویژه نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و کد ملی مشترک یا حسب مورد نام شرکت، نشانی پستی و یک کپی از مدارک شناسایی رسمی را اخذ کند.

وی افزود: همچنین براساس متن اصلی قرارداد مشترکان که به تایید سازمان تنظیم مقررات نیز رسیده و مبنای انعقاد قرارداد بین اپراتور و مشترک محسوب می‌شود، حقوق و وظایف طرفین در آن تعریف و مشخص شده است.معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات با بیان این مطلب که براساس قانون، امکان واگذاری سیم‌کارت تلفن همراه به مشترکان حقیقی حداکثر تا ۱۰ سیم‌کارت وجود دارد، گفته است: اپراتورها موظفند براساس قرارداد مشترکان، در صورتی که توزیع‌کنندگان به تعداد زیادی سیم‌کارت به نام خود ثبت و سپس آنها را بدون رعایت دستورالعمل نحوه انتقال مالکیت سیم‌کارت به اشخاص ثالث واگذار کنند، برخورد قانونی و قراردادی را اعمال کند.وی تاکید کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر عملکرد اپراتورها نظارت داشته و در صورت تخلف اپراتورها با آنها برخورد خواهد کرد. حسن رضوانی با بیان این مطلب که در حال حاضر اپراتورها هیچ مشترک ثبت‌نام نشده‌ای ندارند، تصریح کرد: دسترسی بر خط (online) به اطلاعات مشترکان اپراتورها فراهم شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس آخرین وضعیت آمار و ثبت اطلاعات، مشخصات مشترکان و مشترکان فعال در شبکه از سوی سازمان تنظیم مقررات مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.