ندا لهردی
رقابت در دنیای تکنولوژی در سال‌های اخیر آنقدر داغ و شدید شده است که هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند.

این رقابت از طرفی به خاطر انگیزه برای طراحی و تولید محصولات و خدمات جدید و متفاوت، سازنده و در نهایت به نفع کاربران نهایی است. از طرفی اما این رقابت میان شرکت‌های تولیدکننده و فعال در حوزه تکنولوژی می‌تواند به جنگی جدی تبدیل شود. این درست همان اتفاقی است که در سال گذشته میلادی بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی را به دادگاه کشانده و حتی بعضی از آنها را مجبور به پرداخت غرامت‌های سنگین کرده است.
سال ۲۰۱۰ علاوه بر این جنجال‌ها، به عنوان سال جنگ تبلت‌ها هم شناخته می‌شود؛ سالی که در آن بازار تبلت‌ها با حضور تبلت محبوب شرکت اپل یعنی iPad رونق گرفت و جرقه رقابت را بین شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ زد. حالا چند روزی است که شرکت اپل هم درگیر این جنگ رقابتی البته از نوع جدی‌اش شده است.
این شرکت روز جمعه پانزدهم آوریل از شرکت سامسونگ به خاطر کپی‌برداری از محصولاتش شکایت کرد تا به این ترتیب سناریوی جنگ اپل و سامسونگ کلید بخورد.
دزدی ابتکار از اپل
این شکایت در واقع مربوط به ادعای اپل مبنی بر کپی‌برداری از طراحی ظاهری، حس کار با محصولات این شرکت و همچنین نقض حق امتیاز توسط سامسونگ بود. اپل معتقد است که Galaxy S 4G شرکت سامسونگ شباهت بسیار زیادی با iPhone 3G و یا 3GS دارد. البته این شباهت تنها محدود به این محصول نشده و تبلت Galaxy شرکت سامسونگ را هم شامل می‌شود.
به این ترتیب اپل خواستار پرداخت خسارت‌های مادی و معنوی این تخلف شده است. این شرکت در شکایت خود اعلام کرده است: «سامسونگ به جای اینکه به دنبال نوآوری و توسعه تکنولوژی و سبک منحصر به فرد خودش برای استفاده در موبایل‌ها و تبلت‌های تولیدی‌اش باشد، کپی‌برداری از تکنولوژی، رابط کاربری و سبک ابتکاری اپل را برای محصولاتش انتخاب کرده است.»
این دادخواست حالا تحویل مقامات قضایی ناحیه شمال کالیفرنیا شده و اپل در انتظار صدور حکم جبران خسارت برای سامسونگ و تایید تخلف آن از سوی دادگاه است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه تکنولوژی معتقدند که پشت پرده این شکایت شاید همان جنگ سیستم‌عامل‌های iOS و آندروید است. آنها می‌گویند وقتی اپل از تقلید سامسونگ از رابط کاربری شکایت می‌کند، در واقع این یک شکایت غیرمستقیم علیه سیستم‌عامل آندروید Google است؛ کاری که قبلا اپل در شکایت از HTC و Motorola هم کرده بود. جدیدترین پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه هم نشان می‌دهد که سیستم‌عامل آندروید تا پایان سال 2011 سهم 5/39 درصدی از بازار موبایل‌های هوشمند را در اختیار می‌گیرد، در حالی که این سهم برای سیستم عامل شرکت اپل به 7/15 درصد می‌رسد.
شکایت متقابل
سامسونگ اما ساکت ننشست و درست یک هفته بعد از شکایت اپل، شکایتی را علیه این شرکت تنظیم کرد. به این ترتیب سامسونگ شرکت اپل را به نقض 10 حق امتیاز ثبت شده یا Patent در زمینه موبایل‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی متهم کرد. سامسونگ به صورت همزمان شکایت برای تخلف از 5 حق امتیاز در کره‌جنوبی، تخلف از 2 حق امتیاز در ژاپن و تخلف از 3 حق امتیاز در آلمان را تنظیم و به دادگاه ارائه داد.
سامسونگ در جواب اپل بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد: «سامسونگ به طور فعال به این اقدام قانونی واکنش نشان می‌دهد و به همین دلیل هم برای حفظ حقوق معنوی خود از راه‌های قانونی وارد عمل می‌شود. سامسونگ تا حالا برای تولید محصولاتش از فناوری‌های خودش بهره گرفته و دارای حقوق معنوی مستقل در این زمینه است.»
مقامات سامسونگ در این مدت بارها گفته‌اند که درباره کپی‌برداری اپل از تکنولوژی‌های بی‌سیم خودشان به این شرکت مظنون هستند، تا جایی که یکی از مقامات سامسونگ گفت: «اپل بعد از سونی بزرگ‌ترین مشتری قطعات نیمه رسانای ما در بازار جهانی است؛ اما حالا ما این بار به اتهامات آنها پاسخ قاطع می‌دهیم.»
جنگی برای تعیین قلمرو
این دوئل در حالی اتفاق می‌افتد که هر روز رقبای جدید برای هر دو تبلت‌های iPad و Galaxy به بازار می‌آیند. شرکت بلک بری به تازگی تبلت Playbook خودش را به بازار معرفی کرده و شرکت تایوانی Acer هم به تازگی تبلت Iconia Tab A500 خودش را روانه بازار کرده است. حتی سامسونگ هم قرار است تا چند ماه آینده نسخه بزرگ‌تر از تبلت Galaxy خودش را به بازار عرضه کند.
این شکایت‌ها و موج ورود تبلت‌های جدید به بازار نشان از تمایل سریع بازار جهانی به سمت تبلت‌ها دارد تا جایی که کارشناسان پیش بینی کرده‌اند تبلت‌ها تا چند سال آینده بر بازار کامپیوترهای شخصی هم غلبه کنند. این در حالی است که اپل همچنان با iPad خودش حاکم مطلق بازار جهانی تبلت است. این تبلت محبوب و پر طرفدار از زمان عرضه‌اش در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۲۰ میلیون دستگاه فروخته و به این ترتیب ۹۰ درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار گرفته است. درست به همین دلیل هم غلبه بر این حاکمیت برای تولیدکنندگان دیگر کمی بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسد. بسیاری از تحقیقات و تحلیل‌ها تایید کرده‌اند که اپل تا سال ۲۰۱۵ بیش از نیمی از بازار جهانی تبلت‌ها را در اختیار خواهد گرفت.
«نیک دیکارلو» مدیر بخش طراحی و بازاریابی محصولات شرکت سامسونگ در این مورد می‌گوید: «اگر فکر کنیم که نمی‌توانیم در این بازار رقابت کنیم، هرگز وارد این بازار نمی‌شویم؛ اما در بازار تبلت‌ها فرصت‌های زیادی برای نوآوری وجود دارد و ما چیزهای زیادی برای عرضه در این زمینه داریم.»
بسیاری از کارشناسان مسائل حقوقی معتقدند که حضور سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات نیمه‌رسانا برای اپل، این ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند. «تیم کوک» مدیرارشد بخش عملیات شرکت اپل در این مورد می‌گوید: «من انتظار دارم روابط بین دو شرکت همچنان مانند گذشته ادامه داشته باشد؛ مگر اینکه اپل حس کند بخش محصولات قابل حمل سامسونگ در حال سوء استفاده از این روابط است. در این صورت ما باز هم به قانون و دادگاه پناه می‌بریم. با وجود ورود رقبای جدید به بازار تبلت‌ها ما هنوز هم اطمینان داریم که اپل حاکمیت این بازار را در سال ۲۰۱۱ هم به خودش اختصاص می‌دهد.»
«آلن فیش» یکی از وکلای ارشد دادگاه‌های واشنگتن در این مورد معتقد است: «جنگ داغ حق امتیاز ثبت شده معمولا وقتی اتفاق می‌افتد که یک تکنولوژی انقلابی و محبوب رونمایی می‌شود و به بازار می‌آید. این جنگ در سال‌های اخیر به دنبال رونق تکنولوژی و نوآوری‌های جدید بارها و بارها غول‌های دنیای تکنولوژی را درگیر خودش کرده است.»