اریک ساویتز/ فوربس

بگذارید با حقیقت رو به رو شویم؛ سرمایه‌گذاران از سهام شرکت‌های تکنولوژی متنفرند. با این حال اما روزهای خوب دوباره به دره تکنولوژی برگشته‌اند. شرکت‌های فعالی مانند Facebook ا، Groupon (یک وب سایت خرید آنلاین با ویژگی محلی کردن بازارهای آنلاین) و Zynga (شرکت تولیدکننده بازی‌های تحت شبکه اجتماعی) به دنبال کسب ارزش‌های چندین میلیارد دلاری برای خودشان هستند. درست به همین دلیل هم یک جنگ رقابتی برای در اختیار گرفتن استعدادهای برتر مهندسی میان آنها ایجاد شده است. در واقع همین موضوع باعث شده است که نرخ بیکاری در سیلیکون ولی رو به کاهش بوده، قیمت مسکن هم بدون تغییر باقی بماند و محصولات شرکتی مانند Apple حتی یک هفته هم روی قفسه‌ها باقی نماند.

با این همه اما سهام شرکت‌های تکنولوژی با سرمایه زیاد به طور چشمگیری ارزان شده است و این شرکت‌ها همچنان در حال فعالیت هستند. بر اساس اعلام شرکت تحقیقاتی ISI Group در سال ۲۰۱۰ شرکت‌های تکنولوژی با سرمایه بالا، با رشد ۲۰ درصدی بیشترین سود عملیاتی خودشان تا حالا را داشته‌اند. این در حالی است که ۷۵ شرکت بزرگ تکنولوژی جهان در این سال روی هم رفته رکورد ۳۵۲ میلیارد دلاری را برای اندوخته نقدی خودشان به ثبت رساندند که این میزان برابر ۱۸ درصد از مجموع سرمایه بازار آن‌‌ها تا پایان سال ۲۰۱۰ است. سرمایه نقدی به عنوان درصد دارایی‌ها برای شرکت‌های تکنولوژی نسبت به گروه‌های فعال در صنایع دیگر بیشتر است و در مقابل میزان بدهی یا ارزش خالص این شرکت‌ها بسیار کمتر از به گروه‌های فعال در صنایع دیگر است.

با این حال گویا سرمایه‌گذاران این موضوع را نادیده می‌گیرند. سهام شرکت‌های تکنولوژی در حال حاضر برای اولین بار از سال ۱۹۹۵ بر اساس شاخص P/E یا قیمت بر درآمد و با تخفیف معامله می‌شود. این در واقع همان چیزی است که می‌توانیم بر اساس آن بگوییم سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به سهام شرکت‌های تکنولوژی ندارند.

برای سرمایه‌گذاران تازه وارد به حوزه تکنولوژی، رشد این صنعت همچنان ادامه دارد تا آنجا که به تدریج کاهش پیدا کند. در دهه ۱۹۷۰ مبلغ سرمایه‌گذاری شده در IT با متوسط رشد سالانه ۱۵ درصد افزایش می‌یافت. این متوسط رشد سالانه در دهه ۱۹۸۰ به ۱/۱۳ درصد، در دهه ۱۹۹۰ به ۸/۱۰ درصد و در دهه ۲۰۰۰ به کمتر از ۶ درصد کاهش پیدا کرد.