ندا لهردی- تا حالا شرکت‌های مختلف و بزرگ دنیا بر اساس معیارهایی مانند تولید محصولات سازگار با محیط زیست، میزان گردش مالی، تعداد کارمندان یا حتی میزان تاثیرگذاری آنها بر بازارهای بین‌المللی ارزیابی می‌شدند. درست به همین دلیل هم احتمالا اغلب شما هم بارها فهرست‌های متفاوت رتبه بندی شرکت‌های بزرگ جهان بر اساس چنین معیارهایی را دیده‌اید. این بار اما قرار است شرکت‌های بزرگ جهان براساس معیاری جدید و جالب مورد بررسی قرار بگیرند.

شرکت کانادایی و تحقیقاتی Corporate Knights چند سالی است که به بررسی و رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ جهان بر اساس معیار جدید «با دوام بودن» یا «دوام پذیری» می‌پردازد. این شرکت برای این کار از شاخص‌های متفاوت و زیادی بهره می‌گیرد؛ میزان شفافیت در اطلاع رسانی، میزان بهره‌گیری از منابع برای ارتقای سطح مالی، چگونگی به‌کارگرفتن روش‌های جدید برای ارتباط با مشتری و روابط عمومی، گوناگونی و تنوع حوزه‌های فعالیت و حتی پرداخت مالیات از جمله این شاخص‌ها هستند. با این همه اما شرکت Corporate Knights برای انتخاب بهترین‌ها از همکاری دو شرکت تحقیقاتی دیگر هم بهره می‌برد تا فهرست دوام‌پذیرترین شرکت‌های جهان را به یک فهرست صد تایی تبدیل کند. در این بررسی دقیق شاخص‌های دیگری مانند عملکرد مالی، تولید و مصرف انرژی، عملکرد اجتماعی، پرداخت حقوق به کارمندان و البته تاثیر فعالیت آن شرکت بر محیط زیست و نیروی تولید هم تاثیر گذار هستند.
جالب است بدانید که این شرکت تحقیقاتی در بررسی خود از اطلاعات ارائه شده توسط خود شرکت‌ها هم استفاده می‌کند و در صورتی که هر شرکتی از دادن اطلاعات لازم امتناع کند، امتیاز هر بخش از آن اطلاعات صفر محاسبه می‌شد و از طرفی برای شاخص شفافیت در اطلاع‌رسانی هم از آن شرکت امتیاز کم می‌شود.
به این ترتیب این شرکت تحقیقاتی هر سال دوام‌پذیرترین شرکت‌های جهان در حوزه‌های مختلف را انتخاب و معرفی می‌کند. فهرست دوام‌پذیرترین شرکت‌های دنیا امسال اگرچه با یک شرکت فعال در صنعت نفت و گاز آغاز می‌شود، اما شرکت‌هایی از حوزه‌های صنعتی مختلف را هم در بر می‌گیرد. در این میان اما شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی هم چندین جایگاه را در این فهرست به خودشان اختصاص داده‌اند تا به این ترتیب نشان دهند که تکنولوژی و کاربری‌های مختلف آن هر روز اهمیت بیشتری در میان صنایع مختلف پیدا می‌کند و شرکت‌های فعال در این حوزه از راهکارهای مدرن برای اداره شرکت و ارائه خدمات و محصولاتشان بهره می‌گیرند.
هر چند در این فهرست جای خالی شرکت‌های بزرگی مانند A، Apple Google و Microsoft به چشم می‌خورد، اما در مقابل شرکت‌های بزرگ دیگر و به خصوص شرکت‌های فعال در حوزه لوازم مصرفی الکترونیک جایگاه‌های بیشتری را به خودشان اختصاص داده‌اند.