«ایزو» روی تلفن همراه شما

جهانگیر اسدی*

بیشتر مردم معتقدند که تلفن همراه در ایجاد تعادل بین خانواده و زندگی کاری آنها موثر بوده است. براساس تحقیقی که توسط محققان دانشگاه‌های ملی استرالیا، نیوانگلند و نیوساتولز انجام شده است، تنها سه درصد مردم بر این باور هستند که تلفن همراه، تاثیر منفی بر تعادل بین خانه و شغلشان داشته است، ۴۳ درصد معتقدند که تلفن همراه در این رابطه بی‌تاثیر بوده و ۵۴ درصد نیز اعلام کردند که تلفن همراه باعث ایجاد این تعادل شده است. براساس گزارش موج، نتایج این تحقیق که از طریق مصاحبه با ۱۳۵۸ شهروند استرالیایی شکل گرفته است، نشان می‌دهد که تلفن همراه تبدیل به عنصری جدانشدنی در زندگی مردم استرالیا شده است، به‌طوری‌که ۹۰ درصد آنها اظهار داشته‌اند که زندگی‌شان بدون تلفن همراه روند عادی نخواهد داشت. اینها بخشی از مواردی است که نشان می‌دهد تلفن همراه یکی از مهم‌ترین فناوری‌های عصر کنونی به شمار می‌آید.

استفاده‌کنندگان از تلفن همراه شامل افراد تحصیلکرده یا افراد فاقد اطلاعات علمی هستند. این دسته از افراد با ارسال پیام کوتاه یا تصاویر و مسائل غیرعلمی خود را سرگرم می‌کنند، اما چرا تحصیلکرده‌ها از توانایی‌های فوق‌العاده این دستگاه در کارهای علمی و فعالیت‌های مربوط به شغل‌شان استفاده نمی‌کنند. این مطالعه نمونه بارزی از کاربرد تلفن‌های همراه در استقرار و ممیزی سیستم‌های مدیریت است.

توانایی‌های تلفن‌های همراه

با پیشرفت روزافزون فناوری و ارتقای پردازنده و حافظه جانبی تلفن‌های همراه، این وسیله توانایی‌های زیادی را کسب نموده و فقط از آن جهت نقل و انتقال صوت استفاده نمی‌شود.

انتقال پیام کوتاه، انتقال چند رسانه‌ای (تصاویر، متون و...)، ارتباط با تجهیزات جانبی نظیر چاپگر و.... ،ارتباط اینترنت، تصویربرداری و فیلمبرداری، برنامه نویسی (جاوا، سیمبین و...)، رادیو و پخش زنده، جهت یابی مسیرها، ویدئو پروژکتور، بارکد و هزاران توانایی دیگر که ممکن است در آینده به آنها اضافه شود.

به تازگی برخی شرکت‌های اروپایی اقدام به تولید کوچکترین ویدئو پروژکتورهای دنیا نموده‌اند، به‌طوری‌که حتی می‌توان آنها را در داخل گوشی‌های موبایل جاسازی نمود، نظیر دوربین‌های عکاسی دیجیتال سوار شده بر تلفن‌های همراه. بدین ترتیب مدرسان و معلمان خواهند توانست با به‌کارگیری این فناوری محتوای گوشی موبایل خود را به‌صورت تصویر بزرگ روی دیوار مشاهده و تشریح کنند.

کاربرد تلفن‌های همراه در سیستم‌های مدیریت

اغلب دست‌اندرکاران سیستم‌های مدیریت با الزامات این استانداردها آشنا هستند، برآورده کردن الزامات سیستم‌های مدیریت شاید کار چندان مشکلی نباشد، اما چگونه برآورده نمودن آن مهم است.

پیاده کردن سیستم‌های مدیریت با تلف کردن دریایی از کاغذهای گرانبها (ناشی از قطع درختان سبز)، صرف انرژی زیاد، مصرف تونر چاپگرها و …. فاجعه ای است که فقط از عملکرد مشاوران فاقد هرگونه دانش رایانه و اینترنت ناشی می‌شود.

می‌دانیم برای اینکه سیستم مدیریت موثری داشته باشیم، باید مستندسازی موثری داشته باشیم. دارابودن مستندسازی موثر با سیستم کاغذی تلاش بسیار زیادی را می‌طلبد که معدود سازمانی بتواند در این راه موفق شود.

در این مقاله سعی داریم بگوییم حتی کامپیوترهای کیفی را کنار بگذارید. مستندات سیستم مدیریت را که شامل نظام‌نامه، روش‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها و فرم‌ها است در تلفن همراه خود داشته باشید.

بله تعجب نکنید امکان پذیر است.

شما می‌توانید همه مستندات و حتی سوابق را در تلفن همراه خود داشته باشید. ممکن است سوال شود به چه زبانی و در چه نوع تلفن همراه؟

پاسخ این است که به تمام زبان‌ها از جمله فارسی و در اغلب تلفن‌های همراه که حتی سیستم‌عامل سیمبین یا زبان جاوا را پشتیبانی کنند.

بدین ترتیب در همه جا به مستندات دسترسی دارید و فرم‌ها یا مدارک را می‌توانید در گوشی خود تکمیل و برای همکار یا مدیرتان ارسال کنید.

حتی استانداردهای ملی را می‌توانید در تلفن همراه خود داشته و فقط صفحاتی را که ضرورت دارد از طریق ارتباط مستقیم تلفن با چاپگر (سیستم مادون قرمز یا بلوتوث ) چاپ نمایید. تقریبا ۷۰ درصد تلفن‌های همراه موجود در بازار این سیستم را پشتیبانی می‌کنند.

سایر برنامه‌ها:

برای اشاعه فرهنگ زیست محیطی در یک اقدام ابتکاری دیگر، مجموعه علائم و نشانه‌های زیست محیطی کشورهای مختلف جمع‌آوری و در یک برنامه تلفن همراه قرارداده شد. این برنامه نیز به شرکت‌کنندگان اجلاس ایزو ارائه و بسیار مورد توجه آنان قرار گرفت.

استقرار سیستم‌های مدیریت با به‌کارگیری تلفن‌های همراه می‌تواند پیامدهای زیر را به همراه داشته باشد:

علاقه‌مندی بیشتر کارکنان سازمان و بالطبع موثرتر بودن سیستم مدیریت، پیشگیری از آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، انرژی و...، ترویج استانداردهای ملی و بین‌المللی در سراسر کشور و جهان ...، ارتباط موثرتر کارکنان در قالب سیستم‌های مدیریت و عملکرد موثر در هنگام وقوع حوادث و شرایط اضطراری.

پیشنهادها

۱-تهیه و تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی برای تلفن‌های همراه

(این کار برای اولین بار در جهان توسط نگارنده برای سازمان بین‌المللی استاندارد انجام شده است.)

۲- افزودن واژه تلفن همراه به بخش تعاریف استانداردهای سیستم‌های مدیریت

(این موضوع به سازمان بین‌المللی استاندارد پیشنهاد شده است.)

۳- استقرار و ممیزی سیستم‌های مدیریت روی تلفن همراه

۴- حمایت از کارگاه‌های آموزشی مرتبط که به زودی در کشور برای اولین بار در جهان و ایران برگزار خواهد شد.

۵- حمایت اپراتورهای تلفن همراه از این طرح و ابتکار جهانی

* رییس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ایزو