مزیت تولید کالاهای  ایرانی در خارج از کشور بالاتر است

الکامپ شانزدهم هم پنج شنبه به کار خود پایان داد. الکامپی که شاید به گفته شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگانش جز ساعت کافی و روزهای کم برگزاری، برای بازدید چیزی کم نداشت. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد الکامپ شلوغ و پر شور بود، تا اندازه‌ای که برخی از غرفه‌داران وقت سر خاراندن نداشتند و از جواب‌گویی به سیل عظیم بازدیدکنندگان وا مانده بودند.

در این بین، خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات نیز روزهای پر کاری را پشت سر گذاشتند به‌طوری که هر روز میزبان نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و دولتی در مدیا سنتر نمایشگاه بودند.

حرکت در آینده بدون تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ ممکن نیست

احمد علیپور، رییس هیات مدیره فراسو و مدیرعامل شرکت لاوان در نشست خبری گروه فراسو در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ گفت: هدف ما از مشارکت در گروه سیمرغ و حضور در غرفه مشترک، این بود که حرف مشترکی در مورد آینده صنعت فناوری اطلاعات بزنیم، اما متاسفانه در خلال کار این روند از بین رفت و صرفا بدل به ۱۰ شرکت مختلف شدیم که در قسمتی از نمایشگاه به کار خود مشغولیم.

وی افزود: اگر می‌دانستیم چنین اتفاقی می‌افتد یا به نمایشگاه نمی‌آمدیم یا غرفه‌ای مستقل می‌گرفتیم. اگر قرار باشد گروه سیمرغ به همین ترتیب به مشارکت خود ادامه دهند، تمایلی به ادامه همکاری در این گروه ندارم.

رییس هیات مدیره فراسو در مورد مشکلات این شرکت گفت: تنها برند ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات که محصولاتش حق ورود به کشور را ندارد محصولات فراسو است. دولت قانونی را با نیت خوب گذاشت و فکر می‌کرد اگر جلوی ورود کالا با نام ایرانی را به کشور بگیرد، از فردا کارخانه‌ها پر از کارگر می‌شود. در حالی که باید دید چرا یک نفر به جای تولید در وطنش ترجیح می‌دهد در کشور دیگری تولید کند.

علیپور با بیان اینکه با این روند تا ۲۰ سال دیگر هیچ برند ایرانی باقی‌ نمی‌ماند، گفت: برای مثال، حقوق کارگران ایرانی هر سال ۲۵ درصد افزایش می‌یابد؛ اما حقوق کارگران چینی در ۱۵ سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است. یا هزینه حمل کالا با کشتی از هنگ‌کنگ تا بندرعباس از هزینه حمل زمینی آن از بندرعباس تا تهران ارزان‌تر است.

رییس هیات مدیره فراسو با تاکید بر اهمیت آینده‌نگری گفت: اکنون در دنیا دیگر مرز چندانی بین کامپیوتر و موبایل نیست در حالی که ما مشغول دعواهای صنفی و جدا کردن اتحادیه‌های این حوزه هستیم. البته مطمئن هستیم حرکت در آینده بدون سرمایه‌گذاری و تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ امکان‌پذیر نیست.

تب داغ دورکاری

شاید یکی از موضوعاتی که امسال در نمایشگاه الکامپ بیشتر از قبل دیده می‌‌شد بحث دورکاری بود. در همین‌باره مدیر عامل شرکت مهندسی ایران رایانه گفت: دورکاری الکترونیکی در واقع نوعی سازمان کاری است که طی آن افراد به شکلی انعطاف‌پذیر مستقل از مکان و زمان انجام کار در طول شبانه‌روز، به انجام امور محوله می‌پردازند.

مسعود اسکوییلر ،مدیر عامل شرکت مهندسی ایران رایانه، در نشست خبری که به همت ستاد خبری الکامپ و در غرفه این شرکت برگزار شد با بیان اینکه سابقه دور کاری به اوایل دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد و هم زمان با telecommunication عبارت teleworking نیز وجود داشته است، گفت: در دنیای پیشرفته امروز دورکاری یکی از روش‌های مدرن کار کردن است و با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فراگیر شدن امکانات بسیاری ازجمله اینترنت پرسرعت و ارزان، تلفن همراه‌، تله‌کنفرانس، رایانه‌های پرقدرت شخصی و شبکه‌های بی‌سیم، به سرعت در حال توسعه و گسترش است‌.

مشکل بیکاری با آموزش مهارت‌ حل می‌شود

آموزشی‌ها هم در الکامپ شانزدهم بیکار نبودند و همواره سعی داشتند با ارایه دوره‌های جدید آموزشی مخاطبان خود را افزایش دهند.

سعید خرازی‌زاده رییس هیات مدیره مجتمع فنی تهران در یکی از نشست‌های مطبوعاتی الکامپ گفت: مبنای کار مجتمع بر مبنای آموزش‌های کاربردی و مهارتی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: مشکل اصلی کشور ما نداشتن مهارت در کشور است. ما مدعی هستیم اگر این مشکل حل شود مشکل بیکاری نیز حل خواهد شد.

وی با بیان این که چشم‌انداز مجتمع فنی تهران این است که حداقل یک نفر از هر خانواده ایرانی از محصولات این مجموعه به صورت مطلوب بهره‌مند شود، گفت: آموزش مستمر اهمیت فراوانی دارد و استثنا ندارد. برای مثال مدیران مجتمع فنی اخیرا در دوره مدیریت با نام LDP شرکت کردند که مدرس آن یک پروفسور کانادایی بود.

آزمون‌های مایکروسافت در ایران

در همین بخش آموزش بحث گرفتن نمایندگی از شرکت‌های مطرح بین‌المللی هم داغ بود. سایبرتک یکی از همین شرکت‌ها بود که امسال در نمایشگاه قوی ظاهر شد و مدعی بود که توانسته نمایندگی شرکت‌های مایکروسافت و سیسکو را جهت برگزاری و ارائه گواهی نامه‌های معتبر دریافت کند.

جواد وکیلی مدیر عامل آموزشگاه مهندسی سایبرتک در یک نشست خبری ضمن تشریح فعالیت این آموزشگاه گفت: سایبرتک یکی از شرکت‌های برگزار کننده آموزش‌های شبکه و امنیت شبکه در ایران از سال ۷۸ فعالیت خود را آغاز کرد و به مرور زمان توانست نمایندگی آموزش را از شرکت سیسکو به عنوان بهترین فرصت جهت فعالیت در بازار ایران دریافت کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما، برگزاری سمینارهای آموزشی و در پی آن، عرضه گواهی‌نامه بین‌المللی برای دانشجویان است، که این گواهینامه‌ها مورد تایید همه شرکت‌های دولتی و خصوصی معتبر در سراسر کشور است.