به اعتقاد رییس اتحادیه فروشندگان صوت و تصویری و لوازم یدکی تهران تعرفه ۲۵ درصدی واردات گوشی تلفن همراه برای حمایت از مصرف‌کنندگان در کشور مناسب نیست. «ابراهیم درستی» در گفت‌وگو با موبنا اظهار داشت: با شرایط فعلی بازار تلفن همراه و افزایش فعالیت عمده واردکنندگان غیرقانونی، عرضه گسترده گوشی‌های قانونی به طور چشمگیری در بازار کاهش یافته است. وی با اشاره به تعیین میزان تعرفه فعلی به منظور حفظ منافع تولیدات داخلی گفت: در حالی که تعرفه ۲۵ درصدی به بهانه حمایت از تولید داخل صورت گرفت، تاکنون هیچ گونه توجهی به شرکت‌های واردکننده قانونی و مصرف کنندگان نهایی در این حوزه نشده است. درستی تصریح کرد: بی‌نظمی بازار گوشی همراه تا جایی پیش می‌رود که روز به روز بر سهم فروش واردکنندگان غیرقانونی افزوده می‌شود.

فاصله تولیدکنندگان داخلی گوشی با تعهدات خود

به اعتقاد معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی ، گستردگی قاچاق گوشی تلفن همراه رقابت در بین تولیدکنندگان را بسیار سخت کرده است. رمضانعلی صادق‌زاده اظهار داشت: از ابتدای آغاز به کار خط تولید گوشی تلفن همراه، تولیدکنندگان نتوانسته‌اند طبق تعهد خود سالانه دو میلیون دستگاه گوشی تولید کنند. وی ، قاچاق گوشی تلفن همراه را یکی از عوامل اصلی بازدارنده در فرآیند تولید گوشی در داخل کشور دانست و گفت: متاسفانه شرایط تولید برای شرکت‌ها به خاطر تعرفه‌ها، قاچاق و سایر موارد مهیا نیست.

وی با اشاره به شرکت نیمه هادی عماد تولیدکننده گوشی‌های هیوندایی در کشور گفت: از چند سال گذشته تا کنون این شرکت تنها در حدود ۱۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه تولید کرده است. وی افزود: عرضه گسترده گوشی‌های قاچاق با برندهای معتبر جهانی همچون نوکیا، سونی‌اریکسون، سامسونگ و غیره باعث شده تا خریداران تمایل چندانی به گوشی‌های ایرانی نداشته باشند. معاون توسعه صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی با اشاره به ضرورت بسترسازی مناسب و برطرف ساختن چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: نهادهای دولتی مربوطه می‌توانند با نظارت دائمی و برخورد با قاچاقچیان گوشی فضای فعالیت را برای تولیدکنندگان و واردکنندگان قانونی باز کنند.