سیستم‌عاملی برای ذائقه ایرانی - ۱۴ مهر ۸۹

روز گذشته بخش اول گفت و گو با مدیران پروژه محلی‌سازی و فارسی‌سازی آندرویید را خواندید، امروز بخش پایانی آن را می‌خوانید:

می‌توانید نام چند مدل از گوشی‌های آندرویید موجود در بازار ایران را نام ببرید؟

حاجی‌زاده: مدل مایلستون شرکت موتورولا (که البته خیلی در بازار ایران با استقبال مواجه نشد)، مدل هیرو شرکت اچ تی سی، مدل‌های اکسپریا اکستنس و اکسپریا مینی شرکتی سونی‌اریسکون، مدل گالکسی اکس شرکت سامسونگ و چندین مدل دیگر از شرکت‌های الی جی و ایسر از جمله گوشی‌های آندروییدی موجود در بازار ایران است.

با توجه به توضیحاتی که دادید وضعیت بازار فروش گوشی‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل را چگونه می‌بینید.

اگر منظورتان بعد تجاری است، باید بگویم که در حال حاضر مساله سودآور بودن این پروژه برای ما مطرح نیست...

من به طور کلی به وضعیت بازار اشاره دارم واینکه با توجه به ناشناخته بودن این سیستم‌عامل در بین کاربران و مدل گوشی‌های محدودموجود در بازار تا چه حد فکر می‌کنید از این سیستم‌عامل استقبال صورت بگیرد؟

حاجی‌زاده:‌ در این خصوص با قاطعیت نمی‌توان اظهار نظر کرد، اما می‌توانم این ادعا را داشته باشم که اگر چه در حال حاضر به طور صد در صد از این سیستم‌عامل استقبال نمی‌شود، اما تا چند ماه آینده میزان استفاده کاربران از گوشی‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل افزایش پیدا می‌کند. در واقع معتقدیم گوشی‌های هوشمند و استفاده از سیستم‌عامل آندرویید رشد اجتناب‌ناپذیر و خیلی سریعی در ایران خواهد داشت.

شما از رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند در کشور صحبت می‌کنید؛ ولی تجربه یا نظرخواهی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که اکثر کاربران ایرانی آنقدر که باید به ویژگی‌ها و امکاناتی که یک گوشی هوشمند در اختیارشان می‌گذارد توجه نشان نمی‌دهند و بیشتر شکل ظاهری یا مد بودن یک گوشی برای آنها مهم است و اکثر آنها با توضیحاتی که شما در خصوص این سیستم‌عامل دادید، آشنایی کامل ندارند. چه برنامه‌هایی برای بالا بردن آگاهی کاربران از این سیستم‌عامل و کلا بالا بردن دانش‌ آنها در خصوص سیستم‌های هوشمند تلفن همراه دارید؟

اگر کاربری به یک رفتاری عادت دارد و با آن راحت‌تر است ما نمی‌‌خواهیم این عادت را ترک بدهیم، ولی معتقدیم که گوشی‌های هوشمند فقط به معنای تماس برقرار کردن یا ارسال اس ام اس نیست، بلکه برای کارهای ارزشمند مانند تعیین قرار‌های اداری، تقویم، مرورگر، چک کردن میل و... هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین خواه یا ناخواه پشتیبانی فارسی برای یک گوشی هوشمند برای کاربر مطرح می‌شود. این پشتیبانی ممکن است به صورت کلی در گوشی‌ها وجود داشته باشد، اما توضیحاتی را که در خصوص سیستم‌عامل آندرویید فارسی بیان کردم، ممکن است کاربر متوجه نشود، اما به مراتب استفاده از این سیستم برای او راحت از سیستم‌های دیگر خواهد بود.

برای مثال ممکن است در نگاه اول، کاربر هیچ تفاوت فونتی در فارسی تل با فونت سایر گوشی‌ها نبیند، اما اگر کمی توجه کند خواهد فهمید که می‌تواند در سیستم‌عامل آندرویید ۱۰ الی ۱۲ خط را بدون هیچ مشکل و خستگی بخواند به این دلیل که فونت این سیستم‌عامل، جدای از اینکه دیجیتال است و برای صفحه‌های کوچک طراحی شده است، شکل‌های آشنای حروف را به‌هم نمی‌ریزد.

در کشور ما با توجه به شبکه زیرساختی، مشکلات آن و محدودیت در استفاده از سرویس‌های ارزش‌افزوده، محصولات دیجیتالی هوشمند چندان کارآ به نظر نمی رسند،به نظر شما کاربران ایرانی به راحتی می‌توانند از امکانات یک تلفن هوشمند استفاده کنند؟

معمولا بسیاری از نرم افزارهای کاربردی نیاز به داشتن اینترنت پرسرعت ندارند.

اما بسیاری از کاربران برای استفاده از خدمات ساده همچون چک کردن ایمیل، جست‌وجو در اینترنت و... از طریق تلفن همراه خود با مشکل روبه‌رو هستند؟

بسیاری از کاربران اینترنت از اینترنت موبایل استفاده نمی‌کنند؛ چر اکه هنوز نمی‌دانند چنین امکانی روی گوشی وجود دارد.

ولی آمارها نشان می‌دهد که میزان استفاده کاربران از اینترنت تلفن همراه روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

درست است و فارسی تل را ما برای این درست کردیم که کاربران اینترنت تلفن همراه از آن استفاده کنند. کاری که ما درفارسی تل انجام دادیم، این است که تنظیمات GPRS، MMS کاربران همراه اول، ایرانسل، تالیا را به صورت پیش فرض روی گوشی قرار دادیم، یعنی زمانی که کاربر گوشی مبتنی بر آندرویید فارسی را خریداری و آن را روشن کند، اینترنت نیز به طور خودکار، کار می‌کند. به نظر ما همین کار باعث می‌شود کاربران بیشتری به طرف استفاده از اینترنت تلفن همراه جذب شوند؛ اما در خصوص سرعت باید بگویم در آن دسته از نرم‌افزارهایی که ما خودمان تولید کرده‌ایم مساله سرعت را لحاظ کرده‌ایم، چرا که می‌دانیم در این زمینه دچار ضعف هستیم. برای مثال از نقشه آندرویید زمانی می‌توان استفاده کرد که کاربر همیشه آنلاین باشد و این در حالی است که کاربر ایرانی با گوشی خود نمی‌تواند پیوسته آنلاین باشد، بنابراین ما نقشه را به صورت آفلاین روی گوشی قرار دادیم تا در صورت نبود اینترنت هم بتواند از آن استفاده کند.

به عنوان سوال آخر، فارسی تل قرار است چه زمانی وارد بازار شود.

از لحاظ فنی این سیستم آماده است؛ اما مساله این است که ما نمی‌خواهیم در روانه کردن آن به بازار عجله کنیم و مایلیم که فارسی تل را به صورتی شایسته به دست کاربران ایرانی برسانیم. در حال حاضر برنامه اصلی ما این است که با همکاری وارد کنندگان و تولید کنندگان به صورت از پیش نصب شده این سیستم وارد بازار شود. یعنی به صورت بسته‌ای از پیش آماده به همراه گارانتی و بدون اینکه نیاز باشد کاربر تغییری در گوشی خود بدهد آن را وارد بازار خواهیم کرد.

پس کسانی که هم‌اکنون از گوشی‌های آندروییدی استفاده می‌کنند نمی‌توانند از محصول شما استفاده کنند؟

در خواست‌های زیادی از طرف این دست کاربران داشتیم؛ ولی سیاست مان این است که روی دسته اول؛ یعنی تهیه بسته از پیش آماده تمرکز کنیم. برای کاربران دسته دوم فکر‌ها و برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم، اما در حال حاضر جزو اولویت‌های اولیه ما نیست. اما با راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود قطعا مشکل این گروه را هم حل خواهیم کرد.