بازار دیجیتال- فصل که عوض می‌شود، همراه با آن بازار کالاهای مختلف و روند قیمت‌ها و عرضه و تقاضای کالاها نیز دستخوش تغییر و تحول و دگرگونی می‌شود. در بازار کامپیوتر هم می‌توان ردپای تغییر فصل و دگرگونی را مشاهده کرد. این دگرگونی را علاوه بر چیدمان ویترین فروشگاه‌ها و جایگزینی مدل‌های ارزان قیمت با مدل‌های جدید که بیشتر مورد تقاضای قشر دانشجو است، می‌توان در رده‌های سنی که به بازار مراجعه می‌کنند نیز مشاهده کرد.

بر اساس اعلام فعالان بازار، طی نیمه دوم شهریور ماه تا اواسط مهر ماه بازار کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ با چنین تحولاتی مواجه است.
معمای میزان تقاضا در بازار معمولا ماه‌های اردیبهشت، تیر و مرداد در نیمه اول سال و مهر ماه، بهمن و اسفند در نیمه دوم سال ،بازار روزهای پررونقی را سپری می‌کرد. از فعل گذشته استفاده می‌کنیم، زیرا این روند در سال‌های گذشته در بازار مشهود بود. ولی طی یکسال اخیر، روند تقاضا تحت تاثیر اتفاقاتی نظیر عدم ترخیص کالا از گمرکات کشور به دلایل گوناگون، نوسانات ارزی و.... دستخوش تغییر و تحولاتی شده است.
بر اساس اعلام گروه بزرگی از فعالان بازار، طی یک سال اخیر، بازار لپ‌تاپ هرگز آن گرمی‌و رونق سال‌های قبل را تجربه نکرده است و حتی کاهش قیمت‌ها نیز نتوانسته است کمکی به وضعیت بازار کند. البته گروهی از فعالان بازار نیز نظر متفاوتی دارند و معتقدند، بسیاری از شرکت‌ها و فعالان بازار بر اساس سهم فروش خود در بازار ،در مورد میزان تقاضا در بازار اظهار نظر می‌کنند و این درحالی است که بازار همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. فکوری، مدیر فروش شرکت امرتات از دسته فعالانی است که می‌گوید: اکثر شرکت‌ها با توجه به سهم فروشی که در بازار دارند، اظهار نظر می‌کنند، ولی در حقیقت اگر یک ارزیابی کلی در بازار داشته باشیم، متوجه می‌شویم میزان تقاضا در حد متعادلی است.
به گفته وی، با بررسی انجام شده توسط این شرکت مشخص شده است که نه تنها میزان تقاضا نسبت به سال گذشته بهتر شده است، بلکه قیمت‌ها هم چندان کاهش نیافته است. فکوری افزود: برخی از شرکت‌ها به دلیل مشکلاتی که واردکنندگان طی 30 تا 40 روز اخیر بابت واردات کالاهایشان داشتند از ترخیص کالا به طور انبوه خودداری کرده و به عبارتی برای واردات کالاها به ویژه لپ‌تاپ کمی‌دست به عصا عمل می‌کنند. وی به اجباری شدن نصب برچسب انرژی روی لپ‌تاپ‌ها، سخت‌گیری‌های اخیر گمرکات کشور برای ترخیص کالا و همچنین بحث تحریم اشاره کرد و گفت: همه این عوامل در کنار هم دست به دست هم داده‌اند تا واردات کالا به بازار به یک ریسک بزرگ تبدیل شود و برخی از وارد کنندگان از واردات کالا در حجم انبوه خودداری کنند و به این ترتیب اعلام می‌کنند موجودی کالا در بازار کاهش یافته و به تبع آن قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. اما در حقیقت این طور نیست و شاید به دلیل مسائل ذکر شده موجودی در بازار تا حدودی کاهش یافته باشد، ولی تقاضا کم نشده است. در مقابل گفته‌های مدیر فروش شرکت امرتات ،گروه بزرگی از واردکنندگان و فعالان بازار معتقدند، بازار لپ‌تاپ روزهای بی رونقی را سپری می‌کند و دلیل اصلی این رکود هم کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و همچنین کاهش عرضه کالا به بازار است. امیدی، مدیر فروش شرکت زیگورات در این مورد می‌گوید: طی مدت اخیر وارد کنندگان لپ‌تاپ با مشکلاتی در زمینه ترخیص کالا از گمرکات کشور مواجه هستند که بحث تحریم‌ها هم به این موضوع دامن زده است و به این ترتیب میزان عرضه کالا به بازار کاهش یافته است.
به گفته وی ، سابق بر این ماه‌های مهر و اسفند در نیمه دوم سال فصل رونق بازار بود، ولی امسال بازار در رکود دست و پا می‌زند. زعیم مدیر فروش بخش لپ‌تاپ‌های شرکت نقش نیز با اشاره به تعلل گمرک در ترخیص کالاها و تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفته است گفت: مدت اخیر بحث هدفمند شدن یارانه‌ها و همچنین تشکیلات جدید تا حدودی باعث شده است میزان تقاضا در بازار کاهش یابد. به گفته وی، بازار امسال مهر ماه مانند هر سال نیست و بازار با کاهش تقاضا مواجه است.
روند قیمت‌ها
قیمت کالایی مانند لپ‌تاپ تحت تاثیر جریان‌های مختلفی در بازار در نوسان است.‌ براساس اعلام فعالان بازار، روند قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ نزولی است، ولی با توجه به کاهش موجودی مدل‌های مختلف لپ‌تاپ در بازار، قیمت‌ها در آن حدی که باید کاهش نیافته است. بلکه قیمت‌ها در پاره‌ای از موارد افزایش نیز یافته است. به گفته فکوری، مدیر فروش شرکت امرتات، طی مدت اخیر با توجه به مشکلات ذکر شده، قیمت برخی از کالاهای قدیمی‌افزایش یافته است. به عنوان مثال لپ‌تاپ‌های سری cw۲ سونی طی مدت اخیر به دلیل افزایش تقاضا تا حدودی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. بهنامی‌ یکی از فعالان بازار نیز در این‌باره گفت، با توجه به این نکته که قیمت‌ها روند نزولی که باید طی نکرده است و اکثر مردم به سراغ مدل‌های ارزان قیمت رفته و مدل‌های جدید و گران قیمت در بازار متقاضیان چندانی ندارند.
تغییر در رده‌های سنی کاربران لپ‌تاپ
تا سال‌ها قبل کاربران لپ‌تاپ را گروه‌های سنی ۲۵ سال به بالا تشکیل می‌دادند .ولی طی سال‌های اخیر بازار با خیل کاربران در رده‌های سنی ۱۸ ساله مواجه بوده است. فعالان بازار معتقدند رده سنی کاربران لپ‌تاپ هر سال در حال کاهش است و این نشان دهنده مقبولیت این کالا و جایگزینی این کالا با کامپیوترهای رومیزی است. فکوری، مدیر فروش شرکت امرتات در این باره می‌گوید: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که سن کاربران لپ‌تاپ به ۱۳ تا ۱۴ سال رسیده است. به گفته وی، امسال بازار با خریداران دبیرستانی مواجه بود که برای خرید لپ‌تاپ به عنوان هدیه قبولی به بازار مراجعه کرده بودند و این نشان دهنده این است که سن کاربران لپ‌تاپ در حال کاهش است.
لپ‌تاپ‌مان را درست انتخاب کنیم
در این که هر یک از گروه‌های مختلف کاربری باید لپ‌تاپی متناسب با نیاز خود خریداری کنند شکی نیست. ولی در حال حاضر اکثر کاربران به خرید نمونه‌های ارزان قیمت مبادرت می‌ورزند. انتظارات این گروه هم در حد استفاده از لپ‌تاپ به عنوان یک پخش کننده فیلم، انجام بازی‌های ساده کامپیوتری و وصل شدن به اینترنت است. اما در مقابل گروه اندکی هم هستند که از لپ‌تاپ انتظار بیشتری دارند و آن را برای انجام کارهای گرافیکی، تدوین فیلم و ... خریداری می‌کنند. گیمرهای حرفه‌ای هم از این دسته هستند. فعالان بازار معتقدند با توجه به اینکه این گروه‌ها باید لپ‌تاپی خریداری کنند که کارت گرافیک و پردازنده قوی داشته باشد باید قیمت بیشتری نیز بپردازند. به گفته زعیم، مدیر فروش شرکت نقش، در حال حاضر افرادی که از لپ‌تاپ برای امور تجاری استفاده می‌کنند نیاز چندانی به کارت گرافیک قوی ندارند و یک لپ‌تاپ معمولی می‌تواند نیاز آنها را پاسخگو باشد. برای کاربر عادی هم که مشخص است یک لپ‌تاپ معمولی با پردازنده و رم و کارت گرافیک در حد متوسط و حتی پایین به خوبی پاسخگو است، اما برای یک گرافیست یا تدوینگر یک لپ‌تاپ مناسب لپ‌تاپی است که به پردازنده قوی، رم و‌هارددیسک با ظرفیت بالا و کارت گرافیک قوی مجهز باشد. امیدی مدیر فروش شرکت نقش نیز در این باره می‌گوید، متاسفانه در حال حاضر خریداران لپ‌تاپ توجه چندانی به پردازنده و کارت گرافیک کالایی که می‌خرند ندارند و عمده توجهشان به ظرفیت‌هارد و رم است که این قطعات به راحتی ارتقا می‌یابند. فعالان بازار معتقدند تا قبل از این خریداران قبل از خرید لپ‌تاپ دقت بیشتری می‌کردند و حتی قابلیت و قیمت‌ها را در سایت‌ها چک می‌کردند، ولی طی مدت اخیر اکثر خریداران تنها به دنبال ارزان‌ترین‌ها هستند که این یک ضعف برای بازار ما به حساب می‌آید.