بازار دیجیتال- با گفت‌وگوهایی که طی چند روز گذشته از سوی مسوولان دولتی و مجلسی صورت گرفته است به نظر می‌رسد که شمارش معکوس برای برداشتن محدودیت سرعت اینترنت در کشور آغاز شده است. اردیبهشت ماه گذشته بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی از درخواست وزارت آی‌سی‌تی برای افزایش سرعت کاربران خانگی از ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه به ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه خبر داده بود. وزیر آی سی تی در آن زمان از تحقق این امر تا پایان شهریور ماه یعنی فردا خبر داده بود. اما این بار رضا تقی پور در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده که در برنامه پنجم پیشنهاد برداشتن محدودیت برای کاربران خانگی را داده‌ایم که در صورت تصویب، این ظرفیت را در داخل کشور توسعه خواهیم داد تا به این حد که بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم. وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد تجدیدنظر در سرعت اینترنت خانگی از سوی چه نهادی بررسی می‌شود و این پیشنهاد در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: در ارتباط با این سوال فکر می‌کنم لازم است ابتدا توضیحی داده شود در خصوص اینکه چیزی که امروز به عنوان پهنای باند اینترنت همه جا مورد سوال است، موضوعی نیست که به پهنای باند برای دسترسی به اینترنت بین‌الملل مربوط شود. به تعبیری شاید پرسش‌ها در زمینه پهنای باند شبکه دیتا برای بهره‌گیری از انواع خدمات دولت الکترونیکی یا خدمات الکترونیکی که می‌تواند ارائه شود، طرح می‌شود. وی گفت: با این توضیح باید بگویم در پهنای باند شبکه دیتا به شدت در حال گسترش هستیم و از نظر ظرفیت فنی و ظرفیت ارتباطی، طی امسال و سال آینده این سرانه یعنی سرانه دسترسی به پهنای باند را با شاخص‌هایی که قبلا وجود داشت، در حدود ۱۰ برابر افزایش خواهیم داد.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: این به این معنی است که کلا ارائه خدمات الکترونیکی تسهیل خواهد شد؛ بعضا گلایه‌هایی در زمینه بانکداری و گلایه‌هایی که پهنای باند پاسخگوی آموزش‌های از راه دور نیست و همچنین گلایه‌هایی در خصوص اینکه اگر خدمات پرداخت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی بیش از این توسعه پیدا کند شاید با محدودیت پهنای باند روبه‌رو شویم، مطرح می‌شود.

وی افزود: بنابراین در این حوزه بنای ما این است که ظرفیت را به بیش از ۱۰ برابر برسانیم و قطعا هیچ محدودیتی برای توسعه این خدمات الکترونیکی نخواهد بود. درباره دسترسی به پهنای باند اینترنت، ما افزایش پهنای باند برای کاربر خانگی را در برنامه پنجم توسعه پیشنهاد دادیم که اگر این در مرحله اول در مجلس به تصویب برسد و پشتیبانی‌های لازم از نظر اعتبارات به عمل آید، عملی خواهد شد. تقی پور خاطر نشان کرد: مساله دیگر تولید محتوا توسط نهادهای فرهنگی است و اینکه در داخل کشور به حدی تولید محتوا بالا برود که این ظرفیت به نحو مطلوبی مورد استفاده قرار گیرد، در غیر این صورت معنی‌اش این است که یک ظرفیتی تامین شده ولی این ظرفیت بلااستفاده است.

وی تصریح کرد: در مجموع ما در برنامه پنجم پیشنهاد برداشتن محدودیت برای کاربران خانگی را داده‌ایم که در صورت تصویب این ظرفیت را در داخل کشور توسعه خواهیم داد تا به این حد که بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: به طور کلی، در حال حاضر ما داریم ظرفیت پهنای باند داخل کشور را ایجاد می‌کنیم و طبیعتا این تصمیم‌گیری عمدتا بر عهده نهادهای فرهنگی خواهد بود که به چه شکل اقدام شود.

سیاست‌های کلی در خصوص اعمال مسوولیت در زمینه اینترنت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد و کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تعیین و ابلاغ می‌شود. بنابراین گزارش، در گذشته به دلیل نبودن سازوکارهای کافی برای سالم‌سازی فضای وب، اعمال محدودیت ۱۲۸ kbps برای کاربران خانگی صورت گرفت و این محدودیت در حال حاضر نیز برای کاربران خانگی اعمال می‌شود.

بنابر اعتقاد بسیاری از کارشناسان،‌ امروزه به دلیل برخورداری نهادهای سیاست‌گذار و نظارتی از سازوکارهای پیشرفته نظارتی در ارائه اینترنت پاک به کاربران، اعمال این محدودیت چندان قانع‌کننده نیست.

رای مجلس به رفع محدودیت

اما از سوی دیگر مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌نیز چند روز پیش اعلام کرد: ساماندهی وضعیت اینترنت و رفع محدودیت اینترنت طی دو هفته آینده در صحن علنی مجلس تصویب می‌شود.

علی اصغر یوسف نژاد با اشاره به سیاست‌های مجلس درخصوص توجه به شاخص‌های اینترنتی اظهار داشت: این شاخص‌ها در جهت بهبود کمیت وکیفیت سرعت اینترنت، تامین و افزایش پهنای باند مورد نیاز کاربران و فراهم کردن زیر ساخت‌های مورد نیاز مورد برسی قرار گرفته است.

وی افزود: این موضوعات به تایید کمیسیون تلفیق مجلس رسید و قرار است دو هفته آینده در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

یوسف نژاد در گفت‌وگو با موبنا ادامه داد: نمایندگان مجلس مذاکرات و توافقاتی نیز دراین زمینه با تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته‌اند. این درحالی است که چندی پیش نادرقاضی پور با بیان اینکه در ورود فناوری به کشور از دیگر کشورهای همسایه بسیار عقب هستیم، اعلام کرد: با رفع این محدودیت‌ها و عرضه سرویس وایمکس در کشور بسیاری از مشکلات فعلی عقب‌ماندگی در بخش اینترنت و کاربردهای آن حل خواهد شد.

به نظر می‌رسد بحث به کارگیری سرویس‌های وایمکس از یک سو و از سوی دیگر ارائه سیم‌کارت‌های اپراتور سوم تا پایان سال جاری که در حقیقت هر دو با ارائه پهنای باند بالا به کاربردهای واقعی خود دست می‌یابند باعث این تغییر نگرش در ارائه سرعت بیشتر به کاربران خانگی شده است، اما به نظر می‌رسد که با فرض برداشته شدن این محدودیت سرعتی به دلیل بالا بودن قیمت پهنای باند نسبت به قیمت‌های ارائه شده در کشورهای منطقه این سرویس نتواند همچنان مورد استقبال کاربران قرار گیرد. جا دارد نمایندگان مجلس در بحث کاهش قیمت این سرویس‌ها و رسیدن به استانداردهای جهانی نیز به رفع موانع موجود بپردازند.