ممنوعیت استفاده از فیس بوک و توییتر در یک دانشگاه آمریکا

یک دانشگاه آمریکایی در ایالت پنسیلوانیا به مدت یک هفته استفاده از سرویس‌های فیس بوک، توییتر و مسنجر را در خوابگاه‌های این دانشگاه ممنوع کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، «اریک دار» رییس دانشگاه علم و فناوری‌هاریسبورگ پنسیلوانیا گفت: استفاده از این سرویس‌ها به مدت یک هفته در خوابگاه دانشگاه ممنوع اعلام شد که هدف از این اقدام اندازه‌گیری میزان وابستگی دانشجویان به این سرویس‌ها بود. قصد داشتیم ذهن دانشجویان خود را به این موضوع معطوف کنیم که اگر یک روز از فیس بوک، توییتر و مسنجر استفاده نکنند ممکن است چه اتفاقاتی برای آنها رخ دهد؟

استفاده از این نوع فناوری‌ها اغلب موجب بروز رفتارها و عادات ناپسندی می‌شود که به دلیل عدم آگاهی از آن، خود شخص کاربر به تنهایی قادر به توصیف آن نیست.

وی تاکید کرد: برای شناسایی چنین رفتارهایی به مدت یک هفته هیچ یک از دانشجویان حق استفاده از سرویس‌های فیس بوک، توییتر و پیام کوتاه را در محیط خوابگاه نداشتند و دسترسی به این ابزار ارتباط جمعی از طریق کامپیوترهای خوابگاه نیز به هیچ عنوان امکان‌پذیر نبود.

به گفته وی، این کار جنبه علمی داشت و تنها یک مانور انضباطی نبود. در پایان این یک هفته دانشجویان باید مقاله‌ای می‌نوشتند که بازتاب اتفاقاتی بوده که به دلیل ممنوعیت استفاده از این سرویس‌ها رخ داده است.

سه نفر از دانشجویان ‌هاریسبورگ داوطلب شدند تا درباره تجربه فردی خود بحث کنند. مشخص شد که هر کدام احساسات مختلف و پیچیده‌ای داشته اند.

یکی از دانشجویان که از طرفداران پیگیر فیس بوک است، می‌گوید: بزرگترین مشکل طی این یک هفته این بود که نمی توانستم دوستان خود را از طریق فیس بوک و توییتر پیدا کنم. روی موبایل خود نرم‌افزار فیس بوک و توییتر را نصب کرده بودم تا بتوانم تمامی پیغام‌ها، توییت‌ها و متن‌هایی که برایم ارسال می‌شود را بلافاصله دریافت کنم. به دلیل حجم بالای این پیام‌ها مجبور بودم موبایلم را بین ساعات ۳ و ۴ صبح خاموش کنم، اما طی این یک هفته تقریبا تمام ۲۴ ساعت از صدای زنگ موبایلم در امان بودم و آرامش داشتم.

بر اساس گزارش ان پی آر، لانیر اظهار نگرانی کرد که استفاده از این رسانه‌ها به جای تداوم روابط دوستی بیشتر باعث ایجاد رابطه‌های سطحی می‌شود.