بازار دیجیتال- بازار گوشی تلفن همراه که طی ماه گذشته مانند سایر کالاهای حوزه دیجیتال، کامپیوتر و لوازم صوتی و تصویری روزهای سرد و بی‌رونقی را سپری می‌کرد، طی مدت اخیر تا حدودی دگرگون شده است.

براساس اعلام فعالان بازار، طی روزهای اخیر بازار گوشی تلفن همراه تا حدودی پررونق شده است و میزان تقاضا برای گوشی‌های گران قیمت تا حدودی افزایش یافته است. البته این به این معنی نیست که بازار رونق سابق را به‌دست آورده است، ولی میزان تقاضا نسبت به ماه رمضان تا حدودی افزایش یافته است.
بازگشت تدریجی رونق به بازار گوشی
این روزها اگر سری به بازار گوشی تلفن همراه بزنید، مشاهده خواهید کرد نه‌تنها میزان مراجعه به بازار تا حدود زیادی افزایش یافته است، بلکه روند تقاضا برای گوشی‌های تلفن همراه نیز تا حدودی نسبت به یک هفته اخیر متفاوت شده است. به بیانی اگر طی هفته‌های گذشته گوشی‌هایی با میانگین قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در بازار بیشتر خرید و فروش می‌شدند، این روزها گوشی‌های گران قیمت با میانگین قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و گاه بیشتر هم در بازار مجددا مخاطب یافته و بازار این گوشی‌ها تا حدودی رونق گرفته است.
البته فعالان بازار همچنان از روند تقاضا در بازار رضایت ندارند و معتقدند، بازار تنها با میزان مراجعه مواجه شده است و میزان تقاضا تغییر چندانی نکرده است.
همچنین قیمت‌ها نیز طی مدت اخیر تغییر چندانی نکرده است و نسبت به قبل ثابت بوده است. مولایی یکی از فعالان بازار می‌گوید، طی هفته‌های گذشته بازار روزهای سختی را سپری کرده است و اینک آرام آرام بازار وارد مرحله جدیدی می‌شود. احمدی یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید، این احتمال وجود دارد که از اوایل مهر ماه بازار تا حدودی دگرگون شود. به‌عبارتی چشم امید فعالان بازار گوشی تلفن همراه به ماه مهر است.
ایرانی‌های مهجور در بازار
از حضور با وقفه گوشی‌های ایرانی به بازار داخلی مدت چندان زیادی نمی‌گذرد و هر از چند گاهی شاهد عرضه نمونه‌ای جدید از این گوشی‌ها که با عنوان ملی شناخته می‌شوند به بازار هستیم.
گوشی‌هایی که به‌رغم قابلیت‌هایی که دارند از قیمت کمتری نسبت به برندهای وارداتی برخوردارند، ولی این اختلاف قیمت نتوانسته است کمکی به رونق گرفتن بازار این گوشی‌ها باشد.
فعالان بازار معتقدند: این گوشی‌ها متقاضیان چندانی در بازار داخلی نداشته و به نظر نمی‌رسد با توجه به عرضه مدل‌های متنوع ارزان قیمت گوشی‌های وارداتی اقبال بلندی نصیب گوشی‌های وطنی شود. حتی افزایش تعرفه واردات گوشی از چهار به ۶۰ درصد هم در برهه‌ای از زمان نتوانست کمکی به پررونق شدن بازار گوشی‌های وطنی کند و در نتیجه تعرفه واردات مجددا کاهش یافت و به ۲۵ درصد رسید و اکنون کارشناسان بر این باورند که این تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات گوشی هم بالا است و باید کاهش یابد. به گفته درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و گوشی تلفن همراه، چنین تعرفه‌ای تنها دامنه قاچاق را گسترده کرده است و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بازار را گوشی‌های قاچاق تشکیل داده‌اند.
به همین دلیل است که گوشی‌های وطنی در چنین بازار پرقاچاقی نمی‌توانند به رقابت بپردازند.
برندهای وطنی
بر اساس اعلام فعالان، در حال حاضر T.PHONE،GLX و HYUNDAI از برندهای وطنی گوشی تلفن همراه در بازار داخلی هستند.برندهایی که آمده‌اند تا پا جا پای برندهای صاایران، ال جی ایرانی وitmc بگذارند. جالب اینجا است که تولیدکنندگان گوشی‌های وطنی که اکثرا مونتاژ کار هستند، معتقدند: گوشی‌های تولید آنها در خارج از مرزها متقاضیان پر و پا قرصی دارند و با فرهنگ‌سازی و تبلیغات می‌توانند بازار داخلی را نیز به‌دست بگیرند.
به گفته منجی، مدیرعامل شرکت نیمه‌هادی عماد، تولیدکننده گوشی‌های هیوندای، با بیان این مطلب می‌گوید، این شرکت که ظرفیت تولیدی یک میلیون گوشی تلفن همراه را در سال دارد، هر سال ۱۵۰ هزار گوشی تولید و به بازار عرضه می‌کند که فعلا به دلیل وفور کالاهای قاچاق در بازار گوشی و تبلیغات ضعیف شرکت‌های تولیدکننده ایرانی نتوانسته اند سهم فروش بالایی را در بازار به خود اختصاص دهند. به گفته وی، در حال حاضر نیمه هادی عماد حدود ده هزار گوشی در سال به کشورهای فارسی زبان صادر می‌کند.
به گفته منجی، اجزای گوشی‌های درقالب CKD وارد کشور می‌شوند، ولی نرم افزارهای این گوشی‌ها توسط متخصصین شرکت طراحی، تولید و نصب می‌شوند. وی افزود: متاسفانه به دلیل وفور کالاهای قاچاق در کشور ما تا کنون نتوانسته‌ایم در بازار آن طور که باید حضور یابیم، ولی اگر تمهیداتی اندیشیده شود و قاچاق کالا کاهش یابد، گوشی‌های وطنی بازار پر متقاضی خواهند داشت. اصلانی، مدیر محصول شرکت نیمه هادی عماد نیز گفت: گوشی‌های این برند با قیمتی حدود 29 هزار تومان تا 182 هزار تومان در بازار موجودند که ارزان قیمت‌ترین مدلS100 است که یک گوشی ساده است و گران قیمت‌ترین و جدیدترین گوشی نیز مدل D900 است که یک گوشی دو سیم‌کارته است که با قیمت 182 هزار تومان به فروش می‌رسد.
عبدالعلی، مدیر روابط عمومی شرکت ارتباط همراه گویا، تولیدکننده گوشی‌های GLX نیز با بیان این مطلب که حجم تولیدات گوشی‌های این برند در ماه ۴۵ هزار گوشی است، گفت: متاسفانه به دلیل عرضه گوشی‌های قاچاق سهم ما از بازار داخلی در حد پنج درصد است، ولی با تبلیغات تلویزیونی که این اواخر شده است میزان تقاضا برای این گوشی‌ها تا حدودی افزایش یافته است. به گفته عبدالعلی، این شرکت ۹ مدل گوشی تولید کرده است که در بازار داخلی تاکنون آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفته است و قرار بر این است که گوشی‌های GLX به کشورهای فارسی زبان مانند افغانستان، عراق و برخی از کشورها مانند ترکیه نیز صادر شود.
نخعی، مدیرعامل شرکت ابرا تهران نیز با بیان این مطلب که عدم اعتماد مشتریان به تولید داخل و نبود تبلیغات مناسب این نوع گوشی‌ها در میان کاربران، از جمله دلایل اصلی است که باعث شده تا این نوع گوشی در بازار ناشناخته و با تقاضای مناسبی روبه‌رو نباشند، گفت: گوشی «T.PHONE» این شرکت یک گوشی با قابلیت است که به دلیل امکانات اسلامی که دارد، مورد استقبال مسلمانان خارج از کشور واقع شده است. تجهیز به قبله نمایی که به وسیله جی پی اس کار می‌کند، یکی از امکانات این گوشی است.
وی افزود: حجم تولیدات این گوشی در پنج ماه اخیر ۵۵۰۰ عدد بوده است که این گوشی که با نام T.PHONE در بازار شناخته می‌شود، با قیمت ۲۳۰ هزار تومان در بازار داخلی به فروش می‌رسد.
وی همچنین از صادرات این گوشی‌ها به کشورهای آلمان و یمن خبر داد و گفت: T. PHONE اولین محصول داخلی است که به کشورهای اروپایی صادر و با استقبال مناسبی روبه‌رو شده، در حالی که همین گوشی در بازار تلفن همراه داخل کشور تاکنون از فروش مناسبی برخوردار نبوده است. وی افزود: این گوشی اسلامی بر پایه ویندوزموبایل تولید شده و دارای امکانات داخلی
چون شتاب سنج و قبله نما است و تعدادی نرم افزار قرآنی و احادیث نیز در این گوشی قرار گرفته است. نخعی گفت: سیستم عامل ویندوز ۵/۶، صفحه نمایش لمسی ۸/۲ اینچی، ارتقای حافظه داخلی تا ۱۶ گیگابایت،Wi-Fi ، GPS و دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی از دیگر امکانات تعبیه شده در این مدل است.
هزینه‌های طراحی و تولید
هزینه‌های طراحی، تولید و تامین دغدغه تولیدکنندگان گوشی است. به گفته آنها تامین هزینه طراحی و تولید گوشی کاری سخت است که از عهده شرکت‌های کوچک بر نمی‌آید.به همین دلیل است که تنوع مدل گوشی‌های ایرانی کمتر از برندهای وارداتی است.
به گفته سعید نخعی، مدیرعامل شرکت ابرا تهران، هزینه طراحی گوشی، از قالب‌گیری تا ساخت و طراحی برد اصلی و... برای نمونه‌برداری اولیه حدود 400 تا 500 میلیون تومان است که این هزینه باید از سوی تولید کننده تامین شود و ارگان‌های دولتی کمکی در این زمینه به تولید کنندگان نمی‌کنند.
به گفته وی، تنها بانک توسعه تعاون در زمینه تولید قرآن دیجیتال لمسی که طی روزهای گذشته معرفی شده است، قول همکاری داده است.