کاهش تعرفه اینترنت هوشمند را نمی‌پذیریم

م.ر.بهنام رئوف

سید مصطفی سیدهاشمی

عصر روز شنبه، صابرفیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به همراه سید مصطفی سید‌هاشمی، نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در اولین نشست مطبوعاتی این شرکت پس از خصوصی سازی، میزبان سوالات خبرنگاران حوزه ارتباطات بودند. در این نشست مطبوعاتی که با سخنرانی داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی‌شرکت مخابرات ایران آغاز و دو ساعت به طول انجامید، اعضای هیات مدیره این شرکت بدون مقدمه به سراغ پرسش‌های خبرنگاران رفتند.

تغییر در تعرفه مکالمات

بر همین اساس، صابرفیضی در پاسخ به اولین سوال این مراسم که از سوی «دنیای اقتصاد» مبنی بر تغییر تعرفه‌های خدمات مخابراتی در بخش مکالمات مطرح شد، گفت: بحث تغییر تعرفه‌ها پیش از خصوصی سازی مخابرات نیز مطرح شد و کارهایی نیز انجام شد و با توجه به این که تعرفه‌ها از سال ۸۳ به بعد ثابت مانده، لزوم به تغییراتی در آن احساس می‌شد که این کار در دو مرحله صورت گرفت، ابتدا در سال ۸۶ بحثی در مجلس مطرح، ولی در اجرا دچار مشکل شد و پس از آن مکاتباتی با رگولاتوری آغاز شد که این بحث‌ها بعد از خصوصی‌سازی مخابرات به طول انجامید. وی با تاکید بر اینکه بستر تعرفه‌ها همه خدمات را شامل می‌شود، گفت: تعرفه‌های فعلی برای ارتباطات شهری پایین است و عادلانه نیست و در پیشنهادی که طراحی شده است سعی کردیم که برای مشترکانی که در حوزه تجاری فعالیت می‌کنند و برای مشترکانی که ارتباطات بین شهری دارند، تعرفه مناسب را تصویب کنیم. وی افزود: ‌ما بسته‌ای را تهیه کرده و آن را به رگولاتوری تحویل دادیم و معتقدیم تعرفه‌های فعلی به طور کامل عادلانه نیست و باید تغییراتی در آن صورت گیرد، بنابراین در صورت تصویب این موضوع از سوی رگولاتوری تعرفه مکالمات درون شهری افزایش و مکالمات بین شهری کاهش خواهد یافت.

فیضی ادامه داد: صورت حساب‌های کسانی که مبلغ قبض آنها زیر سه هزار تومان در هر دوره است، ممکن است افزایش تعرفه برای آنها محسوس باشد که در حال حاضر پنج درصد مشترکان تلفن ثابت ما در این گروه قرار دارند، بنابراین این موضوع بسیار مناسب و تغییر تعرفه‌ها باید صورت می‌گرفت که با استانداردهای مورد پذیرش در دنیا مطابقت دارد و میانگین سبد خانوار در منطقه و دنیا می‌تواند به نرخ عادلانه برسد. در ادامه سیدهاشمی، نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در رابطه به بحث تعرفه‌ها افزود: مخابرات یک شبکه بین‌المللی است و نمی‌تواند به صورت جزیره عمل نماید. ما یکسری تعرفه‌ها را در سطح بین‌المللی می‌پردازیم و بین ۱۹۳ کشور دنیا از نظر قیمت پایین تعرفه‌ها رتبه ۱۹۱ را داریم.

سیدهاشمی ‌در ادامه افزود: یکی از بندهای پروانه این است که خریداران نسبت به تعیین تعرفه‌ها بر اساس عرضه و تقاضا پیشنهاد خود را به سازمان تنظیم مقررات ارائه می‌کنند که این کار از جانب ما صورت گرفته است و منتظر پاسخ سازمان هستیم.

مخابرات بازار گردان ندارد

در ادامه این نشست سیدهاشمی، در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای یکی از کارگزارهای بورس تهران هرگونه بازارگردانی مخابرات توسط کارگزارها را رد کرد و گفت: تاکنون هیچ شرکتی بازارگردانی مخابرات را به صورت رسمی ‌انجام نداده و بازار هم روال طبیعی خود را بر اساس عرضه و تقاضا طی می‌کند. صابر فیضی نیز با بیان اینکه مخابرات بازارگردان ندارد، گفت: معاملات مخابرات از طریق سهامداران عمده این شرکت و به‌وسیله سهامداران خرد مخابرات مدیریت می‌شود. به گفته وی، بازار به این روال عادت کرده و تاکنون نتیجه مناسبی نیز داشته است.

فیضی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌ها در زمان خصوصی شدن شرکت‌های تابعه خود را وارد بورس می‌کنند، گفت: مخابرات در نظر دارد در صورت رضایت بورس، ۱۰ درصد از سهام همراه اول را در بورس عرضه کند.

وی هدف از عرضه سهام همراه اول به بورس را واگذاری سهام مخابرات به مردم عادی دانست و گفت: به این صورت سهام به صورت خرد به مردم واگذار می‌شود و دیگر نیازی به فروش سهام به صورت بلوکی نیست. سید‌هاشمی ‌نیز با اشاره به واگذاری ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم شرکت مخابرات تصریح کرد: همچنین این شرکت مصمم است تا سهام بلوکی خود را نیز در زمان مناسب واگذار کند و تعداد شرکای مخابرات را افزایش دهد.

به گفته وی، در جایی که لازم باشد ابتدا سهام همراه اول و پس از بازسازی، سهام شرکت‌های مخابرات استانی از طریق مذاکره، در بورس عرضه خواهد شد. وی با بیان اینکه همراه اول شرکت سودده است، اعلام کرد: سال گذشته این شرکت هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان سود داشته و پنج درصد از سهام این شرکت به عنوان کشف قیمت و پنج درصد از باقیمانده به صورت معمولی در بورس عرضه می‌شود.

صابر فیضی در ادامه و در پاسخ به ابهامات و اتفاقاتی که بر سر قیمت سهام مخابرات و نیز شاخص بورس رخ می‌دهد، گفت: اساسنامه همراه اول اصلاح و به سهامی‌عام تبدیل شده است. ورود و پذیرش هر شرکتی در بورس مراحلی دارد و ۴۴ ماه طول کشید تا شرکت مخابرات ایران وارد بورس شود. وی گفت: با توجه به تجربه ورود شرکت مخابرات به بورس پیش‌بینی می‌شود زمان ورود همراه اول به بورس کوتاه تر باشد. فیضی افزود: اجازه ورود همراه اول به بورس از سازمان خصوصی سازی گرفته شده و مکاتبات آن نیز انجام شده است. این موضوع نه تنها موجب کاهش ارزش سهام شرکت مخابرات ایران نمی‌شود، بلکه ارزش آن را نیز افزایش می‌دهد، البته ورود همراه اول به بورس ممکن است بر شاخص‌های بورس اوراق بهادار اثر داشته باشد، اما در قیمت سهام شرکت مخابرات اثری ندارد. سیدهاشمی‌نیز در این باره گفت: عرضه بخشی از سهام همراه اول در بورس قیمت سهام مخابرات را نه تنها کاهش نمی‌دهد، بلکه به دلیل وارد شدن مبلغ واگذار شده به دارایی‌های شرکت باعث افزایش قیمت سهام مخابرات نیز خواهد شد.

اطلاع‌رسانی نادرست مشکل PAP‌ها

یکی از موضوعاتی که در این نشست مطبوعاتی مورد توجه خبرنگاران قرار گرفته بود، بحث‌هایی بود که طی دو ماه گذشته از سوی شرکت‌های PAP و با انتشار نامه‌های بعضا محرمانه از سوی برخی از این شرکت‌ها یا روابط عمومی‌این شرکت‌های صورت گرفته بود. بر همین اساس، مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به سوالی مبنی بر قطع ارتباطات شرکت‌های PAP گفت: ‌ به شرکت‌های PAP در رابطه با بدهی که به مخابرات دارند، اخطاری داده شده که اگر بدهی خود را پرداخت نکنند، ارتباط آنها قطع می‌شود که این اخطار از سمت مخابرات استان تهران داده شده، ولی هنوز هیچ ارتباطی قطع نشده است.

سیدهاشمی‌ نیز در این باره عنوان کرد: بر اساس اعلام شرکت مخابرات استان تهران، اگر شرکت‌های PAP در مهلت معین، بدهی خود را به مخابرات پرداخت نکنند، ارتباط آنها قطع خواهد شد. وی گفت: در حال حاضر این شرکت‌ها همچنان به مخابرات بدهکارند؛ ولی تاکنون ارتباط اینترنتی هیچ یک از آنها قطع نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران خصوصی شده به همین دلیل از بخش خصوصی حمایت می‌کند، افزود: این شرکت به دنبال تقویت بخش خصوصی است و قصد تضعیف این بخش را ندارد و بر همین اساس کمیته‌ای با حضور شرکت‌های PAP و مدیرعامل شرکت مخابرات آغاز به کار کرده است تا بتواند مشکلات این شرکت‌ها را حل کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین درباره کاهش تعرفه اینترنت هوشمند (IN) از ۵۰ ریال به ۳۶ ریال گفت: این کاهش تعرفه بدون اطلاع شرکت مخابرات ایران در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصویب شده است و مورد تایید ما نیست. وی ادامه داد: چنانچه تغییر تعرفه IN به نفع مشترکان باشد، مخابرات این تغییرات را می‌پذیرد؛ اما اگر قرار باشد با تصویب بدون هماهنگی و کارشناسی درآمد مخابرات کاهش یابد، بر اساس ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی این تغییرات، کاهش تعرفه اجباری محسوب شده و سازمان ملزم به تامین این کاهش درآمد در بخش دیگری خواهد بود.

درهمین زمینه، سید مصطفی سیدهاشمی‌، نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران افزود: طبق قانون اصل ۴۴ قبل از هرگونه تغییر تعرفه‌ها باید توسط اپراتورها مورد بررسی کارشناسی قرارگیرد. در نتیجه تا زمانی که این تغییر تعرفه‌ها مورد کارشناسی قرار نگرفته باشد و نظرات مخابرات نیز در آن لحاظ نشده باشد، قابل اجرا نیست.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین در مورد تعرفه اجاره خطوط E۱ و افزایش نرخ آن که موجب نارضایتی شرکت‌های اینترنتی (ISP) شده است، خاطرنشان کرد: این تغییر تعرفه‌ها به هیچ وجه در قیمت اینترنت کاربران نهایی تاثیر نمی‌گذارد و قیمت تمام شده این خطوط برای جلوگیری از ضد رقابتی بودن بازار تعیین شده است. وی ادامه داد: تعرفه E۱ کاملا شفاف است و در این زمینه شرکت مخابرات در حال هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات نیز هست.

تالیای زیان‌ده را می‌خریم

یکی دیگر از سوالات مطرح شده در این جلسه پیرامون وضعیت تالیا پیمانکار مخابرات بود. نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران درباره آخرین وضعیت سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا در کشور با بیان اینکه این شرکت در حال حاضر تنها ۲۰۰ هزار مشترک فعال دارد، گفت: پروژه تالیا به ضرر مخابرات است و این شرکت در سال ۸۸ حدود ۲۷ میلیارد تومان به مخابرات ضرر زده است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت مخابرات ایران پیشنهاد داده است که مجتمع صنعتی رفسنجان در جهت کاهش دارایی و سرمایه‌اش از پروژه تالیا اقدام کند، خاطرنشان کرد: در این زمینه طی موافقت‌نامه‌ای با این شرکت مقرر شد تالیا ارزش‌گذاری شود و تا پایان شهریورماه جاری این پروژه با سرمایه‌گذاری جدید با ۵۱ درصد سهم مخابرات و ۴۹ درصد سهم مجتمع صنعتی رفسنجان احیا شود. سید‌هاشمی ‌با بیان اینکه تالیا تاکنون ۷۱۰ سایت BTS در کشور نصب کرده که بدون استفاده مانده است، ادامه داد: به دنبال واگذاری ۶ میلیون سیم‌کارت از شبکه تالیا هستیم و این اپراتور را با ۶ میلیون مشترک بار دیگر احیا خواهیم کرد.

وی همچنین از اسپانسری ۸۰۰ میلیون تومانی تیم تراکتورسازی تبریز توسط همراه اول خبر داد.

صابر فیضی