نورنگار- تکنیک صحیح عکاسی برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، ضروری است. نباید آن را دست کم گرفت یا از آن گذشت. مطمئن باشید کسی که تکنیک عکاسی را به‌خوبی می‌داند، ‌بهتر و سریع‌تر پیشرفت خواهد کرد. مرحله اول: آشنایی با تکنیک عکاسی

آشنایی دقیق با دوربین: باید دوربین مانند موم در دستان‌تان باشد هم برای آن که بتوانید از آن برای تهیه عکس‌هایی که می‌خواهید، استفاده کنید و هم برای آن که دوربین مانند یک عنصر مزاحم برای شما باعث عدم تمرکز نشود. تمرکز، دیدن و تفکر، شرایط ضروری برای تهیه عکس خوب هستند و هیچ چیزی نباید مانع این مسیر شود. دفترچه راهنمای دوربین‌تان را کاملا دقیق بخوانید و روی دوربین تمرین کنید. نکاتی را که به نظرتان مهم هستند، یادداشت کنید و با مرور به‌خاطر بسپارید.

آشنایی با مفاهیم اولیه تکنیک عکاسی: شاتر، دیافراگم، ایزو، نورسنجی، فوکوس، فاصله کانونی، براکت، فرمت‌های فایلی عکس و تمام مواردی که موقع عکاسی به آنها نیاز دارید. اینها را باید یاد بگیرید و به صورت دقیق تمرین کنید.

آشنایی با پروسس عکس: برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، این مرحله نیز الزامی‌است. پروسس عکس نه به معنای عامیانه «دستکاری» که به معنای بهبود اطلاعات عکس و استخراج آن و تغییر این اطلاعات بر حسب هدفی است که اصلا عکاس، عکس را برای آن تهیه کرده است. در این فرآیند می‌توان روشنایی و طیف عکس را اصلاح کرد و آن را تغییر داد. می‌توان رنگ‌ها را بهینه کرد و می‌توان جزئیات عکس را تغییر داد.

پروسس فایل با نرم‌افزارهای مختلفی صورت می‌گیرد که محصولات شرکت ادوبی در این زمینه پیشتازند. فتوشاپ در زمینه عکاسی و پروسس عکس بسیار کامل است و با توجه به رایگان بودنش در اینجا بهتر است سراغ نرم‌افزار دیگری نروید. علاقه‌مندان جدی عکاسی بهتر است (یا واجب است) که به تدریج به سمت استفاده از فایل‌های RAW بروند. این فایل‌ها برخلاف فایل‌های JPEG، حاوی اطلاعات خام دوربین هستند و علاوه بر اینکه توسط پردازنده دوربین دستکاری نشده‌اند، امکانات فوق‌العاده‌ای برای عکاس فراهم می‌کنند تا بتواند بهترین پردازش را مطابق نظر خود روی فایل‌ها انجام دهد. پروسس این فایل‌ها هم در لایت‌روم و هم در فتوشاپ امکان‌پذیر است.

مرحله دوم: تمرین دیدن

دیدن صحیح را باید تمرین کنید. باید بتوانید دنیا را از طریق دید اختصاصی خود به بیننده نشان دهید و این کاری مشکل‌تر از مراحل قبل است. کتاب‌های ترکیب‌بندی و مطالب وسیعی که در محیط آنلاین وجود دارند، می‌توانند به شما کمک کنند. کلاس‌های عکاسی، آشنایی با اصول ترکیب‌بندی عکس و دیزاین به شما کمک می‌کند تا تشخیص بدهید که چه کادری قوی است و چه کادری ضعیف، چگونه عناصر مختلف را در کادر قرار بدهید و چگونه عناصر غیر ضروری را حذف کنید.

عکس‌های معروف را ببینید. در نمایشگاه‌های عکس شرکت کنید و با دقت عکس‌ها را ببینید و سعی کنید نقاط قوت و ضعف آنها را از لحاظ ترکیب شناسایی کنید. عکس‌های قبلی خودتان را ببینید. هر جایی که هستید، حتی بدون دوربین، سعی کنید که با چشم‌تان سوژه‌های اطراف را ببینید و کادربندی کنید. این تمرین بسیار مفید است و دید‌تان را تقویت خواهد کرد. سعی کنید در جایی که اصلا سوژه‌ قابل توجهی ندارد، کادرهایی مناسب پیدا کنید.

مرحله سوم: نمایش عکس‌های شخصی

باید عکس‌های‌تان را به نمایش بگذارید تا از نظرات دیگران بهره ببرید. باید عکس‌های خود را در معرض دید افراد آشنا با فن و هنر عکاسی قرار دهید تا با شنیدن راهنمایی‌های آنها، عیوب خود را برطرف کنید. گالری‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که در آنها اعضا به نقد عکس‌ها می‌پردازند. نشان دادن عکس‌ها به استادان عکاسی و صاحب‌نظران بسیار ارزشمند است. داشتن فتوبلاگ و شنیدن نظرات مخاطبان مختلف می‌تواند نکته‌های زیادی به شما بیاموزد.