نسل‌های جدید موبایل می‌توانند سرعت اینترنت موبایل را با پهنای باند اتصالات ثابت ADSL و اتصالات بی‌سیم «وایمکس» قابل رقابت کرده و تلفن‌های همراه هوشمند را به رایانه‌های جیبی همیشه متصل تبدیل کنند و به زبانی ساده آینده اینترنت را به شبکه‌های موبایل واگذار کنند. فناوری نسل سوم موبایل با عرضه اتصالات موبایل پر سرعت صدا و داده‌ها و همچنین شتاب بخشیدن به تلفیق میان دستگاه‌های موبایل ویژه ارتباطات و دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی توانست چشم‌انداز ارتباطات بی‌سیم را دستخوش تحول کند. به طوری‌که امروزه تلفن‌های همراه تنها یک تلفن ساده نیستند، بلکه به دستگاه‌های قدرتمند و موثری تبدیل شده‌اند که قادرند علاوه بر ایجاد ارتباطات موبایل خدمات دیگری نیز عرضه کنند.

فناوری نسل سوم به دنیا تلفن‌های همراه هوشمندی را عرضه کرد که مجهز به دوربین‌های دیجیتال و پخش‌کننده‌های MP۳ هستند و می‌توانند از طریق این فناوری علاوه بر صدا، داده‌های غیرصوتی را هم انتقال دهند. از جمله این داده‌های غیرصوتی می‌توان به بارگذاری از اینترنت، ارسال و دریافت ایمیل، پیام‌های فوری چت و نرم‌افزارهای جانبی ویژه بازاریابی و تماس‌های تصویری اشاره کرد.

«سیستم مخابراتی جهانی موبایل» (UMTS)، فناوری تلفن‌های همراه نسل سوم و جانشین فناوری «جی. اس. ام» است. این فناوری یا برپایه استاندارد W-CDMA یا برپایه استاندارد ۳GPP قرار دارد.

UMTS نخستین بار با شناسه ۳GSM وارد بازار شد. استفاده از این شناسه نشان‌دهنده ترکیب میان فناوری نسل سوم و استاندارد «جی. اس. ام» بود. UMTS برپایه استاندارد W-CDMA از یک «نرخ انتقال» حداکثر ۲۱ مگابیت بر ثانیه (از نظر تئوری) حمایت می‌کند، اما درحال حاضر، نرخ انتقال از ۳۸۴ کیلوبیت برثانیه تا ۲/۷ مگابیت بر ثانیه برای بارگذاری است.

صدا، ویدئو کنفرانس و انتقال بسته‌های داده‌ها سه سرویسی هستند که در شبکه‌های نسل سوم به کاربران عرضه می‌شود. حداقل نرخ انتقال برای صدا ۲/۱۲ کیلوبیت بر ثانیه، برای ویدئوکنفرانس ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه و برای انتقال انواع داده‌ها (بارگذاری آهنگ، دسترسی به وب و...) ۳۸۴ کیلوبیت بر ثانیه است.

UMTS ۲ و UMTS ۲+ دو نسخه ارتقا یافته پروتکل UMTS هستند که روی شبکه‌های کنونی این فناوری عمل می‌کنند و حداقل سرعت آنها می‌تواند به ترتیب به ۸/۱ و ۳ مگابیت بر ثانیه برسد.

شبکه‌های فعلی UMTS از دو پروتکل HSDPA (بسته دسترسی بالا خطی پر سرعت) و HSUPA (بسته دسترسی پایین خطی پر سرعت) حمایت می‌کند. حداکثر سرعت این دو پروتکل از نظر تئوری می‌تواند به ۴/۱۴ مگابیت بر ثانیه برای بارگذاری و ۲/۷ مگابیت برثانیه برای ارسال فایل برسد.

این دو پروتکل می‌توانند سرعت اینترنت موبایل را با پهنای باند اتصالات ثابت ADSL و اتصالات بی‌سیم «وایمکس» قابل رقابت کرده و تلفن‌های همراه هوشمند را به رایانه‌های جیبی همیشه متصل تبدیل کنند و به زبانی ساده آینده اینترنت را به شبکه‌های موبایل واگذار کنند.