ندا لهردی
تکنولوژی هر روز پیشکش جدیدی برای طرفدارانش در سرتاسر دنیا دارد. امسال، اما صنعت تکنولوژی با ابتکار شرکت بزرگ Apple محصولی جنجالی و پرطرفدار را معرفی کرد که توانست جان دوباره‌‌ای به یک بازار نه چندان پر رونق بدهد.

در واقع بازار کامپیوترهای تبلت که از سال‌‌های پیش پا به دنیای تکنولوژی گذاشته‌‌اند، حالا در سال 2010 و با ورود iPad وارد عرصه جدیدی شده است. تبلت‌‌ها حالا دیگر تجسم دیگری در ذهن کاربران داشته و درست به همین دلیل هم فروش و درآمد قابل توجهی از بازار محصولات دیجیتال قابل حمل را به خودشان اختصاص داده‌‌اند.
این رونق که در واقع از روز سوم ماه آوریل گذشته و با ورود رسمی iPad به بازار کلید خورده است، حالا آنقدر جدی شده است که انتظار می‌‌رود بخش‌‌های دیگری از بازار این محصولات را هم تحت تاثیر خودش قرار دهد.
با این اوصاف دیگر تعجبی نیست که کاربران و علاقمندان به تکنولوژی‌‌های جدید این روزها همه دغدغه داشتن دست‌کم یک تبلت، البته در شکل و کاربری جدید یا حتی iPad را در ذهن می‌‌پرورانند.
سایه تبلت‌‌ها بر بازار موبایل
این دغدغه حالا در بازار به صورت یک موج تقاضا درآمده است که تقریبا بازار بسیاری از محصولات به خصوص گوشی‌‌های موبایل را تحت تاثیر خودش قرار داده است.
نشان به آن نشان که کارشناسان و تحلیل‌‌گران موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد گفته‌‌اند که به دنبال تحقیقات گسترده متوجه شده‌‌اند که بعد از معرفی و عرضه iPad و سیل کامپیوترهای تبلت جدید بعد از آن، خریداران در بازار گوشی‌‌های موبایل تمایل بیشتری به خرید گوشی‌‌هایی با نمایشگرهای بزرگ و لمسی پیدا کرده‌‌اند، البته این تمایل بعد از عرضه گوشی موبایل iPhone به بازار شکل گرفت و حالا گویا با آمدن iPad شکل جدی‌‌تر به خودش گرفته است.«میلانسی» یکی از کارشناسان Gartner در این مورد می‌‌گوید: «در این میان اما نباید فراموش کرد که تنها راه نجات بازار موبایل از تاثیر تبلت‌‌ها، تفاوت نه چندان اساسی بعضی از امکانات و قابلیت‌‌هایشان است، اما جالب است بدانید که مهم‌‌ترین دلیل اینکه هنوز بازار تبلت‌‌ها نتوانسته بر بازار موبایل‌‌ها غلبه کند، قابل حمل بودن و ابعاد کوچک گوشی‌‌های موبایل است. این چیزی است که بسیاری از خریداران iPad به آن اعتراف کرده‌‌اند». این همه در حالی است که کارشناسان معتقدند سایه تبلت‌‌ها قرار است همچنان بر بازار گوشی‌‌های موبایل سنگینی کند. آن‌ها به استناد آمار و تحقیقاتشان پیش‌بینی کرده‌‌اند که تاثیر بازار تبلیت‌‌ها بر بازار موبایل احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۰ ادامه خواهد داشت. اما این افراد همچنین اعلام کرده‌‌اند که ممکن است تب تبلت‌‌ها در بازار جهانی برای سال میلادی آینده کمی فروکش کرده و این بازار در سال ۲۰۱۲ کاهش کمی را تجربه کند.
رونق دوباره با ویندوز و آندرویید
این اتفاق حالا انگار به تدریج بازار کامپیوترهای قابل حمل و لپ‌‌تاپ‌‌ها را هم نشانه می‌‌رود. آخرین آمار در این مورد نشان از صادرات و فروش جهانی ۱۰ میلیون دستگاه iPad تا پایان سال ۲۰۱۰ دارد. این در حالی است که بعضی از کارشناسان وال استریت حتی انتظار صادرات جهانی ۱۵ میلیون دستگاهی این محصول تا پایان سال را هم دارند. به این ترتیب کمترین اتفاقی که به دنبال این رشد انفجاری در بازار کامپیوترهای شخصی روی می‌‌دهد، کاهش چشمگیر و حتی رکود بازار نوت‌‌بوک‌‌های
ارزان قیمت خواهد بود. در حقیقت و به گفته کارشناسان iPad توانست فرصتی جدید را در بازار محصولات تکنولوژی ایجاد کند. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Canalys در این مورد نشان می‌‌دهد iPad در فصل دوم امسال 6 درصد از بازار جهانی کامپیوترهای قابل حمل را در اختیار گرفته است و به این ترتیب انتظار می‌‌رود Apple همچنان رهبر بازار تبلت‌‌ها تا پایان سال 2011 باشد که این اتفاق به دنبال کمبود وجود نوآوری و ابتکار جدید، بازار نوت‌‌بوک‌‌ها را متاثر خواهد کرد. بر اساس این آمار، Apple بیش از 3 میلیون دستگاه iPad را در طول اولین فصل فروشش به سرتاسر جهان صادر کرده است. از طرفی بر اساس اعلام Canalys بازار جهانی کامپیوترهای تبلت تا پایان سال 2010 به صادرات 5/12 میلیون دستگاهی خواهد رسید که انتظار می‌‌رود این حجم صادرات تا سال 2014 تا 66 میلیون دستگاه رشد ‌‌کند.این در حالی است که حالا بر اساس پیش‌بینی کارشناسان بازار، کامپیوترهای تبلت به زودی وارد عرصه دیگری خواهد شد. به این ترتیب بازار این محصولات از اواخر امسال و با ورود تبلت‌‌های مبتنی بر سیستم عامل‌‌های آندرویید و ویندوز فصل پر رونق دیگری را آغاز خواهد کرد. داستان این رقابت جدید آنقدر جدی است که بسیاری از شرکت‌‌های تولیدکننده با پیش بینی درصد موفقیت بازار هر کدام از این سیستم عامل‌‌ها، به توافقات و قراردادهای تجاری جدید رسیده‌‌اند. با این اوصاف است که شرکت Intel از تجهیز تبلت‌‌های مبتنی بر سیستم عامل ویندوز به پردازنده‌‌های این شرکت خبر داده است.
تولیدکنندگان بزرگ و تبلت‌‌های جدید
با افزایش رونق بازار تبلت‌‌ها حالا شرکت‌‌های تولیدکننده بزرگ برای ورود به این بازار و کسب سهم خودشان از آن، از تولید یا حتی معرفی تبلت‌‌های جدید خودشان خبر داده‌‌اند. در این میان اما شرکت Dell شاید یکی از رقبای جدی در این بازار باشد که به تازگی تبلت جدید خودش را به بازار معرفی و رونمایی کرده است. این تبلت با نام Streak و از روز جمعه به بازار معرفی شده است. این شرکت اعلام کرده است که این تبلت جدید را با قرارداد دو ساله شرکت AT&T و با قیمت 99/299 دلار به بازار عرضه خواهد کرد. این تبلت مبتنی بر سیستم عامل آندرویید بوده و از امکاناتی مانند wi-fi، بلوتوث، ارتباط 3G و نمایشگر LCD تمام لمسی 5 اینچی بهره می‌‌برد. Asus هم از تولید تبلت‌‌های مبتنی بر آندرویید خبر داده است. این تبلت‌‌ها قرار است با قیمتی کمتر از 400 دلار و با نام Eee Pad روانه بازار شوند. بر اساس اعلام این شرکت، اولین تبلت کامپیوتر Eee Pad از ماه اکتبر آینده و با قیمت 300 دلار روانه بازار خواهد شد. از طرف دیگر شرکت Lenovo هم از برنامه خود برای طراحی و تولید کامپیوترهای تبلت مبتنی بر سیستم عامل آندرویید خبر داده است. این شرکت که چهارمین تولیدکننده بزرگ بازار جهانی کامپیوترهای شخصی است، از تولید کامپیوتر تبلت جدید خود با نام LePad و با سیستم عامل آندرویید خبر داد. مسوولان این شرکت، اما هنوز اطلاعات دقیقی درباره مشخصات این تبلت را اعلام نکرده‌‌اند، اما قرار است این تبلت جدید از اواخر سال 2010 و ابتدا در بازار کشور چین به صورت رسمی معرفی و عرضه شود. این در حالی است که اخبار و شنیده‌‌ها حاکی از معرفی کامپیوتر تبلت شرکت HP در اولین فصل سال میلادی آینده است. به این ترتیب قرار است تبلت جدید این شرکت که در حال حاضر با نام Hurricane یا توفان شناخته می‌‌شود، برای اولین بار در نمایشگاه لوازم مصرفی الکترونیک CES سال 2011 به صورت رسمی رونمایی و معرفی شود. این تبلت مبتنی بر سیستم عامل webOS خواهد بود و انتظار می‌‌رود رقیبی جدی برای iPad در آینده باشد.حالا بازار تبلت‌‌ها آنقدر رونق گرفته که علاوه بر شرکت‌‌های تولیدکننده بزرگ، بسیاری از تولیدکنندگان در بازار کشورهای در حال توسعه هم سعی دارند وارد این بازار شوند. بهترین نمونه برای این اتفاق یک شرکت تولیدکننده هندی است که چند هفته پیش با معرفی کامپیوتر تبلت 35 دلاری خود توجه همه را به خودش جلب کرد. این تبلت هندی که با نام Guru (به زبان هندی به معنای معلم) معرفی شده است، با هدف دانش آموزان و با قابلیت‌‌هایی مانند رم 2 گیگابایتی، وب‌‌کم، کیبورد مجازی، wi-fi و بلوتوث قرار است به بازار عرضه شود. این تبلت ارزان قیمت می‌‌تواند بازار جهانی این محصول را متحول کند.

پرفروش‌ترین تبلت‌ها در بازار جهانی

iPad از شرکت Apple
یک محصول جنجالی با قابلیت‌های چند رسانه‌ای برای دسترسی به کتاب‌ها، فیلم‌ها، موسیقی، بازی‌ها و البته محتوای تحت وب. این تبلت با وزنی در حدود ۷۰۰ گرم از امکانات ارتباطی مانند wi-fi و ۳G بهره می‌برد. این تبلت در حال حاضر با قیمت حداقل ۵۴۹ دلار و حداکثر ۸۷۹ دلار به فروش می‌رسد.

Archos 9 از Archos
این تبلت مبتنی بر سیستم عامل جدید ویندوز ۷ بوده و از امکانات چند رسانه‌ای خوبی برای سرگرمی کاربرانش استفاده می‌کند. این دستگاه مجهز به امکاناتی مانند وب‌کم، wi-fi و بلوتوث بهره می‌برد. Archos ۹ با نمایشگر ۹/۸ اینچی در حال حاضر با قیمت ۹۹/۴۲۹ دلار به فروش می‌رسد.

bSocial از Matricom
این اینترنت تبلت جدید هم مبتنی بر سیستم عامل آندرویید بوده و از نمایشگر ۷ اینچی بهره می‌برد. این تبلت امکانات ارتباطی مناسبی مانند wi-fi، بلوتوث و ۳G داشته و به همین دلیل برای کاربران و طرفداران شبکه‌های اجتماعی انتخاب مناسبی است. این محصول پر فروش در حال حاضر با قیمتی برابر تنها ۱۶۹ دلار در بازار عرضه می‌شود.

Archos 5 از Archos
این تبلت با نمایشگر ۸/۴ اینچی ابعاد و وزن سبکی دارد. Archos ۵ مبتنی بر سیستم عامل آندرویید بوده و از امکاناتی مانند wi-fi، هارد دیسک ۱۶۰ تا ۵۰۰ گیگابایتی و کیبورد مجازی بهره می‌برد.