ندا لهردی: جهان در حال تغییر است و ما ناگزیر از همراهی با آن. این در حالی است که همیشه بهترین راه تغییر تطابق آن با شرایط حاضر است. در حقیقت این تطابق و سازگاری هم همان حل مشکلات ناشی از تغییرات است.

در این میان، اما تکنولوژی شاید تنها راه حل این مشکلات باشد و بتواند ما را برای رویارویی با دنیای آینده آماده کند. این همان موضوعی است که رهبران عرصه تکنولوژی به ضرورت آن پی برده‌اند تا جایی که این ضرورت به راه‌اندازی و تاسیس یک بنگاه رسانه‌ای و البته برگزاری یک کنفرانس بزرگ منتهی شده است. «تکونومی» یک بنگاه رسانه‌ای تازه تاسیس است که با همکاری روزنامه‌نگاران و فعالان عرصه فناوری اطلاعات در کالیفرنیا راه‌اندازی شده است. این بنیاد که در ماه مه امسال راه‌اندازی شده، اولین کنفرانس خودش را در روزهای اول ماه آگوست برگزار کرد. در این کنفرانس کارشناسان و متخصصان دنیای تکنولوژی با بررسی مشکلات و تغییرات پیش روی جهان امروز، به دنبال راه حل‌های فناوری برای حل این مشکلات هستند.
این کنفرانس سه روزه از چهارم تا ششم ماه آگوست با همکاری شرکت‌های بزرگی مانند HP و Intel برگزار شد و در آن افرادی مانند بیل گیتس، اریک اشمیت، مدیر عامل گوگل، پاماسری واریور، مدیر بخش تکنولوژی شرکت سیسکو و مدیران و فعالان دیگر این عرصه شرکت کردند.
«کلینیر پرکینز» یکی از موسسان شرکت سان مایکروسیستمز که یکی از مشاوران این بنیاد رسانه‌ای هم هست در این مورد می‌گوید: «جهان ما در حال حاضر در یک مرحله گذار است که این اتفاق با سرعت زیادی در حال روی دادن است. درست به همین دلیل هم تنها تکنولوژی و ابزار آن می‌تواند ما را در این تغییر همراهی کرده و برای مقابله با چالش‌های جهانی آماده کنند».
«دیوید کریکپاتریک» یکی دیگر از موسسان تکونومی معتقد است که: «این کنفرانس بسیاری از باهوش‌ترین رهبران و فعالان عرصه تکنولوژی جهان را دور هم جمع کرده است تا آنها با بررسی چالش‌های پیش روی جهان آینده، راهکارهای تکنولوژی را برای این مشکلات پیدا کنند. در واقع تکنولوژی می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور برای حل مشکلات آینده عمل کند».
سونامی اطلاعات
مدیر عامل بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان یکی از مهم‌ترین سخنرانان کنفرانس تکونومی بود. اریک اشمیت در واقع بیشتر درباره جهان اطلاعات و سیل عظیم داده‌ها در آینده صحبت کرد. او معتقد است که انفجار اطلاعات در راه است که در واقع همان انقلاب تکنولوژی خواهد بود، در حالی که هنوز هیچ کدام از ما برای آن آمادگی کافی نداریم.
اشمیت در این مورد گفت: «حجم نامحدود اطلاعاتی که در آینده نه چندان دور ما را در بر می‌گیرد، همان چیزی است که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دنیای آینده هم تبدیل شود. این اطلاعات با استفاده از ابزارهای ارتباطی مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها هر روز در حال رشد و افزایش در اطراف ما هستند. جالب است بدانید که در هر دو روز ۵ اگزابایت (برابر ۵ میلیارد گیگابایت) اطلاعات روی شبکه جهانی تولید می‌شود. در همین زمان میلیاردها حجم از اطلاعات از سرورهای گوگل عبور می‌کند و به همین دلیل امروز می‌توان از طریق همین موتور جست‌وجو به راحتی هویت، موقعیت اجتماعی و حتی اهداف آینده افراد را پیش‌بینی کرد».
به گفته او، افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، کاربران اطلاعات ساده خودشان را روی این شبکه‌ها قرار می‌دهند و با کمک پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی می‌توان به اطلاعات افراد دسترسی پیدا کرد و به همین دلیل هم حفظ حریم شخصی روی اینترنت به یکی از مشکلات دنیای آینده تبدیل می‌شود. در مقابل اما اشمیت می‌گوید: «به نظر من، حریم شخصی و حفظ آن در دنیای اینترنت در آینده به اتفاقی غیرممکن تبدیل می‌شود و به این علت نباید انرژی و هزینه زیادی در این زمینه صرف شود. در مقابل اما آنچه باید به دغدغه ما برای روزهای آینده تبدیل شود، نقطه برخورد و وجه اشتراک اقتصاد و تکنولوژی است که به عقیده من می‌تواند راه نجاتی برای رهایی از بحران‌های مالی آینده باشد».
نرم‌افزارها برای آینده بهتر
بیل گیتس، بنیانگذار یکی از بزرگ‌ترین غول‌های تکنولوژی یعنی شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت هم با انگیزه ساختن دنیایی بهتر برای آیندگان با بهره‌گیری از تکنولوژی به اولین کنفرانس تکونومی آمده بود. او درباره این موضوع خوش‌بین بوده و معتقد است که تنها با کمی توجه بیشتر به اتفاقات پیرامون خود و استفاده مناسب از تکنولوژی جهان را می‌توان به مکان بهتری برای زندگی در آینده تبدیل کرد.
او در این مورد می‌گوید: «نوآوری و ابتکار در هر حوزه‌ای می‌تواند مشکل گشا باشد. به نظر من، جهان امروز از کمبود تکنولوژی و نوآوری در بخش‌های مختلف رنج می‌برد. بسیاری از مشکلات جهان از استفاده از انرژی هسته‌ای گرفته تا مقابله با بیماری‌ها در کشورهای محروم و فقیر می‌تواند با بهره‌گیری از تکنولوژی حل شود. نرم‌افزارهای مدل‌ سازی می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. ما قصد داریم در آینده نزدیک بسته‌های نرم‌افزاری مدل‌سازی را برای استفاده همگانی و به صورت رایگان در اختیار همه مردم قرار بدهیم. این مدل‌های کامپیوتری اگرچه نمی‌توانند واقعیت یک پدیده را به صورت محض نشان بدهند، اما دقت و توانایی انسان برای مقابله با مشکلات آینده را تا چندین برابر افزایش می‌دهند». گیتس که روزهای بازنشستگی‌اش را در بنیاد خیریه‌اش برای مقابله با بیماری مالاریا و ایدز می‌گذراند در این مورد می‌گوید: «این نرم‌افزارها می‌توانند برای مقابله با بیماری‌ها هم مفید باشند تا جایی که می‌توان با استفاده از آنها از درصد موفقیت یک راه درمانی جدید اطمینان و اطلاع پیدا کرد».
به عقیده او، نرم‌افزار همچنان ابزار خوبی برای حل مشکلات آینده می‌تواند باشد. گیتس از کمبود بخش‌های تحقیقات و توسعه یا R&D در سیستم‌های آموزشی می‌گوید و معتقد است که این سیستم‌ها دیگر به تدریج باید به سمت مجازی شدن پیش بروند: «آموزش در دنیای آینده تنها از طریق اینترنت و فضای مجازی موثر و امکانپذیر خواهد بود. دیگر هیچ معلم و استادی نمی‌تواند محتوای یک کتاب درسی 300 صفحه‌ای را در زمانی کم و البته به صورت موثر به دانش‌آموزان تدریس کند». در پایان او همراه با لری پیج یکی از موسسان موتور جست‌وجوی گوگل به بررسی راهکارهای تکنولوژی برای ایجاد انرژی‌های سبز و قابل بازگشت به چرخه مصرف صحبت کردند. آنها در این بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که دیگر تنها باتری‌های کم مصرف و قابل بازیافت نمی‌تواند کاربران آینده را قانع کند و شرکت‌های تولید کننده باید به دنبال راه حل‌های تازه برای دنیای آینده باشند.
ارتباطات برای همکاری‌های بیشتر
«کریس هاگز» یکی از موسسان شبکه اجتماعی پر طرفدار فیس بوک هم در کنفرانس بزرگ تکونومی شرکت کرده بود. او هم به تاثیر قابل توجه تکنولوژی بر پیشرفت‌های اقتصادی آینده تاکید داشت. هاگز در این مورد گفت: «ما برای ارتباطات آینده به شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تر نیاز داریم. این شبکه‌ها می‌توانند ابزار خوبی برای ارتباط افراد با سازمان‌ها در جهت همکاری‌های آینده باشند تا در نهایت تغییرات جهان مشکلات کمتری را بر افراد تحمیل کند. ما با این کار باید فرصت‌های ارتباط افراد با یکدیگر را بیشتر و ساده‌تر کنیم».
«دیوید گلرنتر» استاد علوم کامپیوتری هم در این کنفرانس بر تغییر مفهوم حریم شخصی در دنیای آینده تاکید کرد و گفت: «این روزها همراه با افزایش نفوذ رسانه‌های اجتماعی و البته تمایل بیشتر کاربران جوان به آنها، حریم شخصی این کاربران معمولا مورد تجاوز قرار می‌گیرد. این در حالی است که به نظر من این اتفاق به دلیل استنباط اشتباه آنها از حریم شخصی در دنیای مجازی روی می‌دهد. ما در آینده با گسترش ارتباطات مجازی با مفهوم دیگری از حریم شخصی مواجه می‌شویم که با مفهوم فعلی به کلی متفاوت است».
کنفرانس تکونومی قرار است از این به بعد به صورت سالانه در شهر کالیفرنیا برگزار شود تا در آن راهکارهای تکنولوژی برای دنیای آینده بررسی شود.

آنچه سخنرانان گفتند

اریک اشمیت: انفجار اطلاعات در راه است، در حالی که هنوز هیچ کدام از ما برای آن آمادگی کافی نداریم.
بیل گیتس: آموزش در دنیای آینده تنها از طریق اینترنت و فضای مجازی موثر و امکانپذیر خواهد بود.
کریس هاگز یکی از موسسان شبکه اجتماعی فیس بوک: ما برای ارتباطات آینده به شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تر نیاز داریم.
دیوید گلرنتر استاد علوم کامپیوتری: ما در آینده با مفهوم دیگری از حریم شخصی مواجه می‌شویم که با مفهوم فعلی به کلی متفاوت است.