لنزهای با فاصله کانونی بلند

لنزهای با فاصله کانونی بلند تا حدودی مانند یک تلسکوپ در بزرگنمایی سوژه عکاسی عمل می‌کنند. هنگامی‌که نمی‌توانید یا نمی‌خواهید به سوژه نزدیک شوید استفاده از این لنزها توصیه می‌شود. از این لنزها در عکاسی حیات وحش، عکاسی پرتره و عکاسی مخفی استفاده می‌شود. با افزایش فاصله کانونی عمق میدان کمتر می‌شود، بنابراین باید با دقت بیشتری فوکوس کنید. همچنین یک لنز با فاصله کانونی بلند باعث فشرده شدن بصری فضا شده در نتیجه اشیا به‌هم نزدیک‌تر از آنچه واقعا هستند، به‌نظر می‌رسند. از آنجا که لنزهای بلند، حرکت را نیز بزرگنمایی می‌کنند، استفاده از سه پایه هم نکته مهمی‌است که توصیه می‌شود.

زوم ( بزرگنمایی ) دیجیتال زوم (بزرگنمایی) در دوربین‌های عکسبرداری دیجیتال معمولا به دو صورت انجام می‌شود: زوم اپتیکال و زوم دیجیتال.

زوم اپتیکال باعث تغییر اندازه تصویر قرار گرفته بر روی حسگر می‌شود، اما در بزرگنمایی دیجیتال دوربین قسمتی از تصویر نرمال بر روی حسگر را گرفته و سپس آن را بزرگنمایی کرده تا به اندازه کل حسگر شود. دوربین این عمل را با اضافه کردن پیکسل هایی به تصویر به روش تقریب (Interpolation) انجام می‌دهد. این تصویر به اندازه یک تصویر با بزرگنمایی اپتیکال، دارای پیکسل انحصاری نیست. بنابراین به لحاظ کیفیت پایین‌تر است. این در حالی است که شما می‌توانید عمل زوم دیجیتال را به‌راحتی در نرم‌افزارهای ویرایش تصویر نیز به‌دست آورید.