امیر کشانی

نرم‌افزار matlab یک نرم‌افزار قوی برای محاسبات پیچیده ریاضی است که در اکثر رشته‌های مهندسی قابل استفاده است. اکثر معادلات پیچیده ریاضی که مهندسان در مسائل مختلف با آنها روبه‌رو هستند با کمک matlab و از روش محاسبات عددی ماتریسی قابل حل می‌باشند. Matlab در حقیقت یک زبان ارائه شده برای محاسبات عددی است و این امکان را برای کاربر ایجاد می‌کند که ضمن انجام یکسری پردازش روی داده‌ها به صورت تصویری نیز به مشاهد‌ه آنها بپردازد بدون اینکه نیازمند نوشتن برنامه‌های طولانی باشد. نرم‌افزار Matlab به عنوان یک برنامه مناسب جهت انجام محاسبات ماتریسی شروع به کار کرده و اکنون به یک زبان ریاضی highlevel ارتقا پیدا کرده است به گونه‌ای که می‌تواند مسائل انتگرالی پیچیده را حل و جواب‌ها را به صورت نمودارهای ۲ بعدی یا حتی ۳ بعدی مناسب نیز نشان دهد. اولین نسخه از نرم‌افزار Matlab در اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی به عنوان ابزار آموزشی در بازار عرضه شد، ولی اکنون نرم‌افزار Matlab تقریبا در همه کارهای مهندسی و نیز تحقیقات حضور موثر و غیرقابل انکاری دارد. از جمله نرم‌افزارهای مشابه Matlab، می‌توان به Mathematica و Maple اشاره کرد. که مثلا نرم‌افزار Mathematica از نظر محاسبات Symbolic از Matlab قوی‌تر، ولی در محاسبات بزرگ عددی ضعیف‌تر عمل می‌کند.

این در حالی است که version‌های جدید Matlab شامل محاسبات symbolic و maple نیز می‌باشد. در ضمن، از دیگر ویژگی‌های بارز این نرم‌افزار toolbox‌ هایی که برای مباحث مختلف علمی نظیر (speech processing, image processing, …) دارد که این toolbox‌ها در حقیقت مجموعه‌ای است از کلیه توابع موردنیاز که در هنگام تحقیقات برای موضوع خود ممکن است به کار گرفته شوند.

یکی از دیگر برتری‌های این نرم‌افزار مربوط به Demo‌هایی است که به هر toolbox و نیز خود Matlab اختصاص داده شده تا از روی آن بتوان به چگونگی به‌کارگیری توابع پی برد. در ضمن، این نرم‌افزار دارای یک help بسیار قوی بوده که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و از طریق آن می‌تواند با Matlab آشنا و تمامی اشکالات و ابهامات را با استفاده درست و صحیح از آن در help مرتفع نماید. با این تفاوت، که با داشتن مثال‌های مفید بسیار کاربردی تر است.