خریداران ایرانی بالاتر از نیازشان خرید می‌کنند

مریم عسگری - زمانی اگر قصد خرید لپ‌‌تاپ در بازار را داشتید، اولین برندی که از سوی دوستان و آشنایان و حتی فروشندگان بازار نامش را می‌شنیدید «دل» بود. «دل» برندی آمریکایی است که با داشتن مشخصات خوب و قیمت مناسب توانسته دل بسیاری از کاربران ایرانی را ببرد. اما چند صباحی است که فروش «دل» در بازار کاهش یافته و از آن برو و بیای این مارک آمریکایی تا اندازه‌ای کاسته شده است. در عوض می‌توان تبلیغات عظیم یک برند دیگر را در بازار مشاهد کرد که تا حدودی از لحاظ قیمت نزدیک به کلاس قیمتی «دل»هستند. «دل» بازان ایرانی عمدتا این نام را به همراه «زیگورات» در بازار می‌شناسند. شرکتی که انحصارا فقط و فقط خدمات پس از فروش مارک «دل» را در بازار ارائه داده و نمایندگان و فرشندگان بسیاری در اقصی نقاط کشور دارد. زیگورات در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در عرضه و ارائه خدمات پس از فروش لپ‌‌تاپ و برخی از کالاهای کامپیوتری مارک «دل» آغاز کرد. این شرکت از بدو تاسیس، کار خود را با «دل» آغاز کرد و از آن زمان تاکنون با وجود تحریم‌هایی که علیه ایران می‌شد، محصولات این برند را به بازار داخلی عرضه و با گارانتی این شرکت به فروش می‌رساند. بر همین اساس گفت‌وگویی با علی رشیدی خرسند، مدیرعامل زیگوارت تکنولوژی انجام دادیم که بخش اول این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

از بازار لپ‌تاپ چه خبر؟

بازار لپ‌تاپ به صورت سنتی در خرداد ماه کند است.

احتمالا شما هم مانند سایر فعالان بازار منتظر هستید که امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها تمام شود و بازار رونق گیرد؟

ما به دلیل گستردگی شبکه فروشمان در سطح کشور معمولا منتظر شرایط و موقعیت‌ها نیستیم، ولی به طور کلی در خرداد ماه میزان تقاضا در سطح بازار کاهش می‌یابد و از تیرماه مجددا بازار رونق می‌گیرد. به طور کلی خرداد از ماه‌هایی است که بازار بی رونق است.

این‌طور که ما شنیدیم و در سایت شما هم ذکر شده، شما مجوز فروش و خدمات پس از فروش محصولات «دل» را از وزارت بازرگانی اخذ کرده‌اید. چطور این مجوز را دریافت کردید؟ چون معمولا نمایندگی از طرف شرکت مادر اخذ می‌شود و شرکت مادر از نماینده‌ها حمایت می‌کند. چطور مجوز فروش و خدمات پس از فروش یک برند تحریم شده را از وزارت بازرگانی گرفتید؟

در سال ۸۳ و ۸۴ مصوبه‌ای تصویب شد که بر اساس آن هر کالای باکیفیت و با دوام باید در ایران نمایندگی فروش داشته باشد، در غیر این‌صورت اجازه واردات ندارد. این قانون هنوز کماکان اعمال می‌شود. البته یک سری قوانینی هم در گمرک وجود دارد که اجازه فعالیت انحصاری را سلب می‌کند که در فضای اقتصادی ایران این قوانین معمولا نقض می‌شوند، ولی به هر حال این قانون‌ها وجود دارند و به نوعی مانع ایجاد می‌کنند. حدود سال ۸۳ وزارت بازرگانی شرکت‌های مختلف از جمله زیگورات را به دریافت مجوز فروش از وزارت بازرگانی مجاب کرد. طبیعتا به دلیل اینکه در آن زمان بحث تحریم شدیدتر بود، نمی‌شد مجوز فروش این کالاها را گرفت. پس این موضوع مسکوت ماند تا اینکه در سال ۸۴ فشارها بیشتر شد و به ما اعلام شد که باید حتما این مجوز را اخذ کنیم. فشار و سختگیری بابت اخذ برگه نمایندگی در حدی بود که حتی مقداری از کالاهای ما را در یک فروشگاه به دلیل اینکه برگه نمایندگی نداشتیم، قاچاق محسوب کرده و ما را جریمه کردند. در همان دوران انجمن شرکت‌های کامپیوتری که بعدا تبدیل به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای شد، با وزارت بازرگانی رایزنی کردند و گفتند که قطعات کامپیوتری کلا یا اکثرا آمریکایی هستند و آمریکا اجازه صدور این کالاها به ایران را نمی‌دهد. به همین دلیل اخذ نمایندگی توسط واردکنندگان ایرانی میسر نیست.

در نتیجه در آن زمان تبصره‌ای گذاشتند که شرکت‌هایی مانند ما بتوانند به طور با واسطه مجوز فروش را اخذ کنند که اکثر شرکت‌های واسطه در امارات هستند که ما از این طریق توانستیم این مجوز را اخذ کنیم.

پس با این وجود شما تنها از طریق شرکت‌های واسطه کالاها را تهیه می‌کنید و ارتباطی با شرکت مادر ندارید؟

بله.

ولی ما شنیده بودیم شما بر اساس ارتباطی که با شرکت مادر دارید می‌توانید حتی سفارش تولید کالایی با قابلیت سفارشی دهید.

در مورد سفارش کالا با قابلیت خاص دقیقا همین طور است و ما می‌توانیم سفارش تولید کالا با قابلیت‌های خاص را بدهیم؛ اما ما مستقیما با شرکت «دل» ارتباطی نداریم، ولی از طریق برخی از فروشندگان محصولات «دل» در سراسر دنیا مطابق با خواسته خودمان کالاها را سفارش می‌دهیم.

پس این واقعیت دارد که شما کالایی با قابلیت‌های سفارشی خودتان وارد بازار می‌کنید؟

بله. این واقعیت دارد. ما مطابق با خواسته خودمان کالا را سفارش می‌دهیم. به طور کلی کالاهایی که ما سفارش می‌دهیم، دو گروه است.

گروه اول لپ‌تاپ‌هایی که بسیار پرمتقاضی هستند با همان قابلیت‌های اصلی وارد بازار داخلی می‌شوند. مثلا در خانواده inspiron، برخی از لپ‌تاپ‌های سری vostro و لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت عموما این‌گونه است و ساختار قطعات تغییری نمی‌کند.

لپ‌‌تاپ‌های این گروه به دلیل اینکه تقاضای بالایی دارند و قابلیت‌هایشان کاملا مشخص است، نمی‌شود با مشخصات قطعات آن بازی کرد و آنها را تغییر داد.

گروه دوم هم کالایی هستند که بر اساس سفارش مشتری ساخته می‌شوند. به طور کلی یکی از دلایل موفقیت «دل» این بود که سفارش بر اساس نیاز مشتری صورت می‌گیرد. از یک تا چندین دستگاه را می‌توان سفارش داد.

علاوه بر سفارش‌های جمعی، در حال حاضر ساختار «دل» باز هم تغییر کرده است و طی یکی سال و نیم اخیر هر ماه شاهد تغییر و تحولاتی در زمینه‌های مختلف هستیم، البته برای ما در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد که مربوط به ساختار شرکت است و این موضوع کار را برای ما سخت کرده است. به همین دلیل شما می‌توانید به صورت محسوسی ببینید که این برند مقداری از سهم فروش خود را در ایران از دست داده است.

شما رقبایی هم در عرصه توزیع دارید که کالاها را به صورت قاچاقی یا با گارانتی‌های متفرقه عرضه می‌کنند. وجود این شرکت‌ها چقدر روی فعالیت شما تاثیر گذار بوده است؟

الزاما نمی‌شود گفت همه این شرکت‌ها قاچاقچی هستند، ولی به طور کلی آنچه که زیگورات را از سایر عرضه‌کنندگان متمایز می‌کند، گارانتی زیگورات است.

افراد زیادی هستند که می‌توانند حتی لپ‌‌تاپ‌های بیشتری از ما وارد بازار کنند، ولی این گارانتی است که اهمیت دارد، ما همیشه سعی کردیم سطح توقع مصرف‌کننده را بالا بریم و باعث شویم مصرف‌کننده گارانتی زیگورات را محک بزند. ما از ابتدای کار باتری و صفحه نمایش و درایو را گارانتی کردیم در حالی‌که سایر شرکت‌ها این کالاها را که مصرفی هستند، گارانتی نمی‌کنند. به طور کلی باید بگوییم شرکت‌های این‌ چنینی در روند قیمت‌ها در بازار تاثیر دارند، ولی در روند فعالیت زیگورات خیر.

ادامه دارد