کاهش تعرفه، قاچاق را متوقف نمی‌کند

عکس: حمید جانی‌پور

مریم عسگری - در بازار لوازم صوتی و تصویری برندهای مختلفی فعالیت می‌کنند و طی سال‌های اخیر بر تنوع و قابلیت مدل‌ها نیز تا حدود زیادی افزوده شده است. اما در این بازار هزار رنگ تنها چند برند هستند که اقبال بلندی در بازار دارند و این برندها شامل آن دسته هستند که قیمت‌های پایین‌تری نسبت به سایر برندها دارند و البته طراحی آنها به قول فعالان بازار مشتری پسند است. برندهای دیگر هم که قیمت بالایی دارند، مخصوص کاربران ویژه‌ای هستند که علاوه بر طراحی و قیمت به قابلیت‌های دستگاه نگاه دقیق‌تری دارند و حاضرند بابت این تفاوت مبلغ بیشتری بدهند. سونی که حدود ۶۵ سال است محصولات آن پا به عرصه زندگی مصرف‌کنندگان گذاشته است، یکی از برندهایی است که در بازار ما لقب گران قیمت را گرفته است. محصولات صوتی و تصویری این برند که ۱۷ سال است با ضمانت شرکت بازرگانی ایران به بازار داخلی عرضه می‌شوند، شامل گروه‌های مختلفی از جمله نمایشگرهای دیجیتال، انواع دوربین فیلمبرداری و عکاسی، سیستم‌های صوتی خودرو و.... است. البته این شرکت سابق براین نماینده رسمی محصولات آیوا و توشیبا بود، ولی اکنون به طور تخصصی روی محصولات صوتی و تصویری سونی کار می‌کند. به همین منظور به سراغ مهندس مهدی ساعتچی، مدیرعامل شرکت بازرگانی ایران رفتیم و با وی گفت و گویی داشتیم که بخش اول آن را در متن زیر می‌خوانید.

مهم‌ترین تفاوتی که در ابتدا برای مشتریان محصولات صوتی و تصویری به چشم می‌آید، قیمت بالای محصولات سونی است، برخی همین موضوع را علت برتری برندها در بازار قلمداد می‌کنند و اینکه حتی مشتریان سونی صرفا برای برند سونی مبلغ بیشتری می‌پردازند، این موضوع را قبول دارید؟

خیر. مگر چقدر اختلاف بین محصولات صوتی و تصویری سونی و سایر برندها وجود دارد؟ فکر نمی‌کنم اختلاف قیمت محصولات ما با سایر برندها در حد زیادی باشد. ضمن اینکه اگر هم اختلاف قیمتی باشد به دلیل کیفیت بهتر محصولات ما و سابقه برند سونی است. مشتری می‌داند سونی چه تفاوتی با سایر برندها دارد که به سمت این برند می‌آید.

براساس مقایسه‌ای که بین برندهای مختلف و سونی از بازار داشتیم، متوجه شدیم قیمت محصولات شما حدودا ۱۰ درصد گران‌تر از سایر برندها است. به عنوان مثال بین یک مدل تلویزیون ۴۶ اینچ سونی و برندی مانند سامسونگ یا ال‌جی یک اختلاف ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی قیمت وجود دارد. ضمن اینکه سایر برندها، محصولات خود را با پروموشن به فروش می‌رسانند، ولی شما معمولا این پروموشن‌ها را ارائه نمی‌دهید. علت این اختلاف قیمت چیست؟ شما از تکنولوژی خاصی استفاده می‌کنید که محصولات سایر برندها فاقد آن هستند؟ یا اینکه حک شدن برند سونی روی محصول به قیمت آن می‌افزاید.

من اصرار دارم که قیمت محصولات سونی با توجه به قابلیت و همچنین ویژگی‌های تکنولوژیکی اصلا بالا نیست و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، قیمت‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دستگاه دارد ارزان هم هست. به طور کلی یکی از ماموریت‌های ما این است که قیمت‌ها را تا حد امکان کاهش دهیم تا همه بتوانند از محصولات سونی استفاده کنند.

ولی این اتفاق نیفتاده است و نمی‌توان گفت سونی جزو برندهای پرفروشی است که توجه عموم را به خود جلب کرده است.

سونی مطمئنا نسبت به کالاهای برندهای دیگر متفاوت است. شعار سونی هم که make.believe است نشان‌دهنده تفاوت سونی با سایر برندها است. مطمئنا مصرف‌کنندگانی که به سمت سونی می‌آیند، این تفاوت را احساس می‌کنند. تصاویری که توسط تلویزیون‌های سونی پخش می‌شود با تصاویری که توسط تلویزیون‌های دیگر پخش می‌شوند، از لحاظ وضوح تصویر و پردازش تصویر بسیار متفاوت است. ما مدعی هستیم و باور داریم که وضوح تصویری که تلویزیون‌های سونی دارند در هیچ برند دیگری وجود ندارد.

یعنی سونی از تکنولوژی خاصی برای وضوح تصویر در تلویزیون‌هایش استفاده می‌کند که سایر برندها فاقد آن هستند؟ این تکنولوژی چیست؟

بله. تکنولوژی که سونی از آن استفاده می‌کند، مخصوصا در بحث پردازش تصویر منحصر به سونی است و همین وجه تمایز سونی با سایر برندها است.

شاید طی سال‌های اخیر، از لحاظ قطعات مورد استفاده شرکت‌ها به هم نزدیک شده باشند، ولی از لحاظ تکنولوژی که مهم‌ترین آنها پردازش تصویر است، سونی تکنولوژی مختص خود را دارد و این نقطه قوت سونی است. به همین دلیل مشتری که تصویر و وضوح برایش اهمیت دارد، وقتی خروجی نهایی دستگاه را می‌بیند متوجه تفاوت تصویر پخش شده بین تلویزیون سونی با سایر برندها خواهد شد. ما نمی‌خواهیم بگوییم بقیه برندها بد هستند، ولی همیشه سونی استانداردهایی با رده بالاتر برای خود در نظر می‌گیرد.

در مورد این موضوع چه می‌گویید که گفته می‌شود خریداران سونی اغلب از ویژگی‌ها و استانداردهای دستگاه آگاه نیستند و تنها بابت برند این اعتماد را می‌کنند؟

خیر. مصرف‌کننده‌ای که می‌خواهد کالای الکترونیکی بخرد مطمئنا با تصمیم قبلی برای خرید اقدام می‌کند. باز تاکید می‌کنیم که ما قبول نداریم برند ما خیلی گران‌قیمت است و اصلا معتقدیم کالای ما نسبت به تکنولوژی‌هایی که در آن به کار رفته است، قیمت پایینی هم نسبت به سایر برندها دارد. خریدار می‌داند که کالایی که می‌خرد چه ویژگی‌هایی دارد. مردم به خاطر نام سونی نیست که به سمت این برند می‌آیند، بلکه به دلیل سوابق سونی است که به سمت این برند می‌آیند و می‌دانند که این مارک نوآوری‌های زیادی داشته و خدمات زیادی به مردم ارائه داده است.

شما هر چیز جدیدی را در حوزه الکترونیک ببینید، متوجه می‌شوید که سابقه آن با سونی شروع شده است.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر میزان خدماتی که سونی ارائه می‌دهد ۵۰ عدد باشد، میزان افزایش قیمت آن ۱۰ واحد است. پس اینجا به نفع مشتری است که از خدمات بیشتری با بهای کمتر استفاده کند تا خدمات کمتر با بهای بالا. حتی اگر خدماتی که سونی ارائه می‌دهد چندان محسوس نباشد، ولی خریداران به این باور رسیده‌اند که مبلغی که می‌پردازند آنها را متضرر نمی‌کند و خدمات بابتش دریافت می‌کنند. ما باور داریم که باید به مشتری بهترین کالا و سرویس را هم ارائه دهیم، ولی اینکه بخواهیم خدمات و گزینه‌های بیشتری در جهت رفاه مصرف‌کننده ارائه بدهیم هزینه‌ها بالاتر می‌رود و بالطبع قیمت هم بالاتر می‌رود. به همین دلیل است که قیمت‌های ما با بازار جهانی ۵ تا ۱۰ درصد تفاوت دارد.

یعنی اگر بین قیمت محصولات شما با بازارهای جهانی ۵ تا ۱۰ درصد تفاوت دارد، دلیل این اختلاف قیمت ارائه خدمات و کالایی با ویژگی‌های بیشتر است نه تعرفه واردات؟

بر حسب دسته‌بندی‌های مختلف، قیمت‌ها با بازار جهانی متفاوت است، حتی برحسب مدل‌های مختلف.

هر برندی در دنیا به واسطه سابقه و اطمینانی که مردم به آن دارند اصولا به مردم و جامعه این کمک را می‌کند که بدون ریسک (یعنی بدون اینکه پول و زمان را هدر بدهند کالایی می‌خرند که به کیفیت آن اعتماد دارند) خرید کنند. درست است. شاید مردم ندانند که چرا باید ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ اضافه را بپردازند، ولی این به این معنی نیست که در دستگاه‌ها این خدمات وجود ندارد و این وظیفه ما است و باید اینها را هویدا کنیم.

البته تعرفه واردات هم تا حدودی بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

اکثر کارشناسان و فعالان این صنف معتقدند، تعرفه‌های بالای گمرکی علاوه بر این به رشد پدیده قاچاق هم دامن زده است. شما هم با این موضوع موافقید؟

نه فقط مساله تعرفه نیست . من اعتقاد ندارم که اگر تعرفه کاهش یابد قاچاق هم متوقف می‌شود. ممکن است قاچاق کم شود، اما متوقف نمی‌شود.

ما نمی‌توانیم به صورت یک بعدی به این مساله نگاه کنیم و بگوییم برای اینکه جلوی قاچاق را بگیریم باید تعرفه واردات را کاهش دهیم. زیرا در این صورت تولیدات داخلی لطمه خواهد خورد، البته واقعیت این است که تعرفه ۵۰ درصدی هم برای واردات این کالا بالا است، ولی این طور هم نیست که اگر تعرفه واردات به ۳۰ یا ۴۰ درصد کاهش یابد قاچاق هم کاهش می‌یابد. مشکل اصلی این است که ریسک قاچاق در کشور ما بسیار پایین است.

به نظر نمی‌رسد سونی زیاد بابت قاچاق کالاهایش متضرر شده باشد، زیرا بر اساس آماری که به دست آمده بیشترین حجم قاچاق کالا مربوط به دو برند پرفروش بازار به ویژه در زمینه ال‌سی‌دی است.

در رابطه با قاچاق نه تنها سونی، بلکه تمام برندهای دیگر لطمه می‌خورند. کالاهای سونی هم مانند سایر برندها چه در زمینه تلویزیون و چه در زمینه دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری و ... درگیر قاچاق شده است.

البته برخی از کالاهای قاچاق را از مبادی رسمی‌ وارد می‌کنند، ولی چون نماینده شرکت سونی نیستند قاچاق محسوب می‌شوند.

سهم فروش شما از بازار چقدر است؟

ما از نظر سهم بازار در زمینه تلویزیون برند دوم هستیم. در زمینه دوربین عکاسی و فیلمبرداری در رده اول هستیم. در زمینه کالاهای پلی استیشن و... سهم مطلق را داریم.

ادامه دارد