یک کارشناس فن‌آوری اطلاعات و نرم‌افزار با اشاره به پایین بودن قیمت سی دی و نرم‌افزار در ایران اظهار داشت: متاسفانه این محصول در کشور از ارزش و قیمت پایینی نسبت به سخت افزارها برخوردار است. شهرام ثبوتی پور در گفت‌وگو با مهر افزود: فضای رقابتی در حوزه نرم‌افزاری آی تی کشور وجود ندارد و تعداد تولیدکنندگان نرم‌افزار در کشور محدود است.

وی خاطر نشان کرد: تولید نرم افراز در ایران باید در کشور نهادینه شود تا این محصول با ارزش به صورت کالای اساسی فعال آی تی تلقی شود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با اشاره به اینکه فضای رقابتی بین تولیدکنندگان نرم‌افزارها در ایران پایین است، تصریح کرد: برای ارتقا و افزایش کالای نرم‌افزاری تولید داخل باید فضای فوق را تلطیف کنیم.

ثبوتی پور با بیان اینکه دانش نرم‌افزاری کشور باید به مانند دانش سخت‌افزاری آن رشد سریع یابد، یادآور شد: در صورت عقب ماندن از قافله تولید نرم‌افزاری در داخل، باید در انتظار هدر رفت تولیدات داخلی در کشور بود.

وی با اعلام اینکه نرم‌افزار در ایران قیمت و ارزشی ندارد، اظهار داشت: این محصول در کشورهای دنیا به عنوان با ارزش‌ترین محصول مرتبط با حوزه فن‌آوری اطلاعات مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای کرمان با تاکید بر ارتقای کیفیت سی‌دی‌های تولید داخل افزود: متاسفانه بسیاری از نرم‌افزارهای تولید داخل از کیفیت استاندارد پایینی برخوردار هستند.

ثبوتی‌پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز اجرای طرح ساماندهی بازار فناوری اطلاعات به صورت پایلوت در هشت استان کشور تصریح کرد: ساماندهی بازار نوعی همسان‌سازی در بازار آی‌تی کشور بوده و سبب کنترل و جلوگیری از گرانی و ارزانی کاذب در بازار خواهد شد.

به گفته وی، تمام فعالین آی تی کشور باید از این طرح استفاده بهینه کنند و از مزایای این طرح ملی بهره‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه بازار آی تی ایران از جایگاه خوبی در بین کشورهای منطقه برخوردار نیست، دلیل این ضعف را در عدم موفقیت بازار ایران در کشورهای منطقه دانست.

ثبوتی‌پور پایین بودن کیفیت محصولات فناوری اطلاعات ایران را دلیل دیگر نبود بازار آی‌تی ایران در منطقه دانست و گفت: باید نیروی کار مفید آی تی ایران را به سمت تولیدات فاخر سوق دهیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه فعالان آی‌تی کشور هیچ چشم‌انداز توسعه‌ای برای آینده آی‌تی ایران نداشته و چراغ راهی هم برای توسعه این صنعت پاک، ارزشمند و سودآور ندارند.