مریم عسگری

طی سال‌های اخیر، تولیدکنندگان داخلی در زمینه تولید برخی از کالاهای حوزه کامپیوتر در حدی رشد داشته‌اند که حجم واردات برخی از این کالاها مانند مانیتور به کشور در حد قابل توجهی کاهش یافته است. البته فعالان بازار معتقدند اکثر تولیدات داخل کشور در زمینه مانیتور در حد مونتاژ کالاها است، اما تولیدکنندگان داخلی نظر دیگری دارند و بر این باورند که اکثر قطعات تولیدی در کشور تولید می‌شوند.

به هر حال، چه مونتاژ و چه تولید، فرقی نمی‌کند. مهم این است که توسعه خط تولید مانیتور در کشور تا حدود زیادی باعث شده است حجم واردات این کالا به کشور کاهش یابد و صدالبته که رشد تعرفه واردات این کالا به کشور که در مورد سایزهای ۱۹ تا ۲۴ اینچ اعمال شده است، کمک مضاعفی به تولید‌‌کنندگان داخلی بوده است.

کاهش شدید حجم واردات مانیتور به کشور

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات انواع مانیتور طی ۱۲ ماه سال ۸۸ از هشت کشور آلمان، امارات‌متحده عربی، ایتالیا، تایوان، کره، چین، آندورا (کشور کوچکی در مرز فرانسه و اسپانیا) و ترکیه شش هزار و ۲۹۳ کیلوگرم بوده است که این حجم واردات در مقایسه با سال گذشته که این کالا از یازده کشور وارد بازار داخلی می‌شد در حدود سی‌و‌پنج هزار کیلوگرم کاهش یافته است.

چراکه حجم واردات این کالا در دوازده ماه سال ۸۷ در حدود چهل‌و‌یک هزار و ۳۴۷ کیلوگرم بوده است و کشورهای تایلند، دانمارک ،ژاپن و مالزی هم در لیست صادر‌کنندگان این کالا به کشور بوده‌‌اند که امسال حجم واردات مانیتور از این چهار کشور به ایران به صفر رسیده است. از طرفی کشورهای آندورا و ترکیه در سال ۸۸ به لیست صادرکنندگان مانیتور به ایران اضافه شده‌اند.

گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین ارزش ریالی شش هزار و ۲۹۳ کیلوگرم مانیتور را به کشور در سال ۸۸ معادل یک میلیاردو ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۲۰۸ ریال و ارزش دلاری آن را معادل ۲۱۴هزار و ۶۴۹ دلار اعلام کرده است. این در حالی است که ارزش دلاری حجم واردات این کالا در سال ۸۷ معادل دو میلیون و ۳۲۹ هزار و ۵۴۳ دلار بوده است.

همچنین بیشترین حجم واردات مانیتور در سال ۸۸ به ایران از سوی امارات‌متحده‌عربی و چین صورت گرفته است که در سال ۸۷ هم امارات‌متحده‌عربی و چین در صدر صادر‌کنندگان این کالا به ایران قرار داشتند.

شایعه رشد قیمت مانیتورهای ۱۹اینچ

طی هفته گذشته برخی از فعالان بازار مانیتور با این ادعا که به دلیل تاخیر در تامین این کالا از سوی شرکت‌های تولیدکننده، به ویژه سام‌الکترونیک مانیتورهای ال‌سی‌دی ۵/۱۸ و ۱۹ اینچ با افزایش کاذب قیمت مواجه شده است، قیمت‌ها را در حدود ده درصد در بازار داخلی افزایش دادند.

در پی انتشار این خبر برخی از فروشندگان نیز ادعا کردند که مانیتورهای ۱۹ اینچ به ویژه مانیتورهای سامسونگ در بازار موجود نیست و اندک مانیتورهای باقیمانده با ۱۰ درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسند.

به عنوان مثال، مانیتور LCD پرفروش سامسونگ مدل ۱۹۴۳SN که اوایل هفته گذشته با قیمتی در حدود ۱۶۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شد، به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا، در حال حاضر با ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت مواجه شده است.

به دنبال این برخی از فروشندگان مانیتور با برندهای دیگر هم از کاهش موجودی مانیتورهای ۱۹ اینچ با برندهای ال‌جی و AOC خبر دادند که مادیران عرضه‌کننده مانیتورهای این دو برند این خبر را تکذیب کرد.

یکی از نمایندگی‌های فروش شرکت سام الکترونیک نیز با تکذیب خبر کاهش موجودی مانیتورهای ۱۹ اینچ خود گفت: این خبر در حد شایعه است و این شرکت طی مدت اخیر به هیچ وجه با کاهش موجودی در زمینه مانیتور مواجه نبوده است، البته با مراجعه ما برای خرید یک مانیتور ۱۹ اینچ از یکی از نمایندگی‌های فروش مانیتورهای این برند با این جمله که این سایز مانیتور در بازار کمیاب است، مواجه شدیم.

یکی دیگر از نمایندگی‌های فروش مانیتورهای سامسونگ در بازار کامپیوتر اما در این باره گفت: طی هفته گذشته موجودی مانیتورهای ۱۹ اینچ در بازار تا حدودی کاهش یافت که علت هم کاهش عرضه از طرف شرکت تولید‌کننده بود. به گفته وی، برش دادن پنل ال‌سی‌دی برای مانیتور‌های ۱۹ اینچ مقداری ضایعات یا همان پرتی معروف خودمان به جای می‌گذارد که با این تفاسیر برش پنل برای تولید‌کنندگان به‌صرفه نیست و به همین دلیل تولید این کالا از طرف اکثر تولید‌کنندگان کاهش یافته است.

مادیران نیز با اشاره به این موضوع که طی مدت اخیر موجودی مانیتورهایش به حد کافی بوده است، گفت: طی هفته اخیر میزان تقاضا تا حدودی نسبت به قبل بیشتر شده است و قیمت‌ها نیز تغییری نکرده است. علاوه بر این موجودی مانیتورهای ۱۹ اینچ هم به هیچ وجه کاهش نیافته است.

مادیران، نمایندگی فروش مانیتورهای LG و AOC از عرضه مانیتور جدید AOC به بازار طی مدت اخیر خبر داد که این مانیتور با نام V۱۹ + در بازار شناخته می‌شود و اولین مانیتور LED با سایز ۱۹ اینچ در بازار داخلی است.

این نمایندگی با اشاره به این موضوع که از سال گذشته هیچ وارداتی در زمینه مانیتور نداشته است، گفت: تمام مانیتورهای این دو برند که با گارانتی مادیران به بازار عرضه شده‌‌اند از تولیدات داخلی بوده‌اند.

صالحی، مدیر فروش شرکت تاتونگ عرضه‌کننده مانیتورهای اتیگ و زیراکس هم از ثبات قیمت‌ها در بازار طی مدت اخیر خبر داد و مدل G۱۷۱W را از مانیتورهای تازه وارد این شرکت به بازار داخلی معرفی کرد. به گفته وی، G۱۷۱W یک مانیتور ۳/۱۷ اینچی LED WIDE است که با قیمت ۱۵۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

تغییر ذائقه کاربران مانیتور

تا چند سال قبل- منظورمان دو سال گذشته است- مانیتورهای ۱۷ اینچ جزو سایزهای پرفروش بودند که با عرضه گسترده مانیتورهای ۱۹ اینچ، بازار به سمت این مانیتورها خیز برداشت، البته عرضه نمونه‌های صفحه عریض ۱۷ اینچ تا حدودی باعث شد کاربران در برابر سایزهای بالاتر از ۱۷ اینچ مقاومت کنند، اما با افزایش تولید سایزهای بزرگ‌تر بازار خواه ناخواه به سوی سایز بزرگ‌ها رفت.

در نتیجه در سال گذشته ذائقه کاربران تغییر کرد و مانیتورهای ۱۹ اینچ پا جای پای ۱۷ اینچ‌ها گذاشتند.

بر اساس اعلام مادیران در حال حاضر این سایزهای ۱۹ و ۲۰ اینچ هستند که فروش بالایی دارند و سایزهای ۲۲ اینچ هم تا حدودی پرفروش شده‌اند.

مادیران مدل‌های V۲۲ + و ۲۲۸۶ L را از مانیتورهای سایز بزرگ پرفروش LED در بازار معرفی کرد. تاتونگ هم مدل‌های D۲۲۱T و R۲۲۱T را از مدل‌های پرفروش امسال معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۲۷۰ هزار تومان و ۲۶۶ هزار تومان به فروش می‌رسند.

فعالان بازار همچنین معتقدند، طی دو سال اخیر بازار مانیتور که تا سال‌های قبل از آن مملو از برندهای مختلف و تولیدات خارجی بود، تحت سلطه دو برند ایرانی در آمده است و مهمتر از همه اینکه قیمت‌ها نیز تا حدودی متعادل‌تر از قبل شده است.

به گفته ذوالقدر، یکی از فعالان بازار مانیتور، تغییر جایگاه برندها و همچنین سایز مانیتور یکی از اتفاقاتی است که بازار مانیتور طی سال‌های اخیر با آن مواجه بوده است و اگر تا دو سال قبل مانیتورهای ۱۷ اینچ، چه از نوع CRT و چه از نوع LCD بازار پرمخاطبی داشتند، اکنون این مانیتورهای ۱۹ تا ۲۲ اینچ هستند که بازار را در اختیار گرفته‌اند و فروش بالایی دارند.

به گفته وی، عرضه مانیتورهای صفحه عریض (WIDE) و پس از آن مانیتورهای LED هم تا حدودی باعث شد تا توجه مصرف‌کنندگان به سوی مانیتورهای سایز بزرگ جلب شود؛ چراکه در این مانیتورها علاقه‌مندان به تماشای فیلم می‌توانند فیلم‌ها را با کیفیت بهتری ببینند و از طرفی صفحه عریض‌ها فضای بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما به هر حال در حال حاضر LED‌ها در اول راه هستند و این صفحه عریض‌ها هستند که بازار را در دست دارند.

به گفته یکی از فعالان بازار هم دید وسیع و طبیعی‌تر، افزایش بهره‌وری، قیمت مناسب و مقرون به صرفه و قابلیت‌های کاربردی فراوان از دلایلی است که باعث حرکت شرکت‌های تولید‌کننده به سمت مانیتورهای صفحه عریض شده است و این همان نقطه تمایز مانیتورهای Wide و LCD معمولی هستند.

طبق اعلام تولید و عرضه‌کنندگان مانیتور، دید در مانیتورهای صفحه عریض وسیع‌تر از مانیتورهای معمولی است و زاویه دید به میدان دید طبیعی انسان نزدیک‌تر است. به این ترتیب کاربران مانیتورهای Wide هنگام کار راحت‌تر هستند.