مریم عسگری

این روزها بازار خرید لوازم صوتی و تصویری نیز مانند بازار کامپیوتر و کالاهای دیجیتالی در دوران رکود به سر می‌برد و علاوه بر این موجودی این کالاها در بازار تا حدودی نسبت به ماه‌های قبل کمتر شده است. فعالان بازار معتقدند معمولا در فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت ماه بازار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری مانند سایر کالاهای این حوزه راکد است و این روند تا زمان ورود مدل‌های جدید به بازار ادامه دارد. برخی از فعالان بازار نیز معتقدند از تیر ماه بازار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری گرم و پررونق می‌شود.

فعالان بازار همچنین از ثبات قیمت‌ها طی مدت اخیر در بازار لوازم صوتی و تصویری خبر می‌دهند. به گفته آنها، تا زمانی که محصولات و مدل‌ها جدید وارد بازار داخلی نشوند، روند قیمت‌ها به همین شکل است.

البته این موضوع، یعنی ثبات قیمت‌ها و انتظار برای ورود مدل‌های جدید در مورد تلویزیون‌ها در بازار داخلی محسوس تر از کالاهایی مانند سینمای خانگی و ضبط صوت است؛ چراکه تلویزیون‌های ال‌سی‌دی طی سال‌های اخیر بازار پرمخاطب‌تری نسبت به سایر کالاهای این حوزه دارند.

البته سینماهای خانگی هم در سایه حضور تلویزیون‌های ال‌سی‌دی بازار گرم و پررونق‌تری نسبت به سابق یافته‌اند و ارائه این کالا به عنوان هدیه خرید روی تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی کمک زیادی به بازار خرید و فروش این کالا کرده است، اما ورود سینماهای خانگی تاثیر منفی بر روند تقاضا برای دستگاه‌های ضبط صوت داشته و باعث شده است بازار خرید و فروش این کالا طی یکی دو سال اخیر بی‌رونق شود. فعالان بازار معتقدند با عرضه سینماهای خانگی کمتر کسی به سراغ دستگاه‌های ضبط صوت می‌رود.

رشد حجم واردات تلویزیون‌های سایز بزرگ در سال‌های اخیر

طی یک سال گذشته که بازار با افزایش تقاضا برای تلویزیون‌های سایز بزرگ (منظورمان سایز‌های ۳۰ اینچ به بالا است) مواجه شده است حجم واردات این کالا نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات تلویزیون‌های رنگی با صفحه پلاسما با سایز بزرگ‌تر از ۳۰ اینچ در ۱۲ ماه سال ۱۳۸۸ معادل ۱,۷۲۵,۲۹۸ کیلوگرم بوده است که این رقم ارزش ریالی ۲۶۸,۹۲۳,۵۴۵,۴۵۷ ریال و ارزش دلاری معادل ۲۷,۱۲۲,۴۰۱ دلار دارد. ضمن اینکه این میزان واردات در مدت مشابه در سال ۸۷ معادل ۱,۴۷۳,۷۸۵ کیلوگرم بوده است که ارزش ریالی آن ۳۱۸,۷۴۴,۰۱۰,۹۱۰ ریال و ارزش دلاری آن ۳۳,۱۹۵,۹۶۷ دلار است.

همچنین حجم واردات تلویزیون‌های رنگی با صفحهLCD بیش از ۳۰ اینچ در سال ۸۸ معادل ۲,۰۱۷,۹۷۶ کیلوگرم بوده است که حجم واردات ارزش ریالی ۴۹۷,۷۴۸,۵۰۲,۳۴۲ ریال و ارزش دلاری معادل ۵۰,۰۶۴,۴۸۴ دلار دارد.

حجم واردات این تلویزیون‌ها در سال ۸۷ معادل ۱,۹۳۷,۷۸۷ کیلوگرم بوده است که ارزش ریالی آن ۴۴۲,۳۱۴,۵۸۸,۷۰۹ ریال و ارزش دلاری آن ۴۶,۰۶۱,۹۳۲ دلار بوده است.

در مقابل حجم واردات تلویزیون‌های بیش از ۳۰ اینچ به جز با صفحه پلاسما و LCD در سال ۸۸ نسبت به سال قبل از آن در حدود یک تن کاهش یافته است. بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم واردات این تلویزیون‌ها در سال ۸۷ معادل ۱,۶۴۰,۴۷۱ کیلوگرم بوده است که این حجم واردات ارزش ریالی معادل ۲۸۹,۸۷۲,۱۶۶,۴۵۱ ریال و ارزش دلاری معادل ۳۱,۰۸۱,۰۱۵ دلار بوده است؛ اما حجم واردات این تلویزیون‌ها در سال ۸۸ معادل ۶۶۱,۴۶۰ کیلو بوده است که ارزش دلاری آن ۱۳,۱۲۴,۸۸۵ دلار بوده است.

فعالان بازار معتقدند از زمان عرضه تلویزیون‌های سایز بزرگ ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی به بازار خرید و فروش نمونه‌های سایز کوچک بی‌رونق شده است.

بر اساس اعلام محسنی، یکی از مسوولان نمایندگی فروش شرکت گلدیران در خیابان جمهوری، مدل‌های LH۵۰۰ و LH۷۰۰ از خانواده ال‌جی فروش خوبی دارند که در دو سایز ۴۲ و ۳۷ اینچ به بازار عرضه شده‌اند و تلویزیون‌های مدل LH۷۰۰ که از خانواده اسکارلت هستند در بازار فروش بالاتری دارند.

به گفته این فروشنده، تلویزیون‌های ۳۷و ۴۲ اینچ از مدل LH۷۰۰ دارای ویژگی‌هایی چون نسبت کنتراست ۱:۱۰۰۰۰۰، تجهیز به بلوتوث، پورت USB، سنسور هوشمند بوده و یک تلویزیون FULL HD است. این تلویزیون‌ها به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۳۵۰ هزار و دو میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

مدل LH۵۰۰ نیز تلویزیون ۴۲ اینچ پرفروش دیگری از این خانواده است که کنتراست آن ۱:۵۰۰۰۰ است. این تلویزیون FULL HD نیز به هوشمند، پورت USB، ورودی و خروجی‌های مختلف و.... مجهز است و با قیمت یک میلیون و ۹۴۰ هزار تومان و ضمانت گلدیران به فروش می‌رسد.

جی‌وی‌سی هم که ادعا می‌کند تنها عرضه‌کننده تلویزیون‌های فوق باریک super slim از نوع LCD در بازار است از ثبات قیمت‌ها در بازار طی ماه‌های اخیر خبر داد و گفت که مدل‌های جدید طی هفته‌های آینده وارد بازار داخلی می‌شوند.

وی همچنین مدل WX۷۰۴۲ را از تلویزیون‌های فوق باریک جدید جی‌وی‌سی معرفی کرد که رنگ مشکی را کاملا واقعی نشان می‌دهد. این تلویزیون با قیمتی حدود سه میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مدل‌های LZ ۸۰۴۲ و L۳۷X۱۰ هم از تلویزیون‌های LCD پرفروش پاناسونیک طی ماه‌های اخیر است که به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و ۹۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسند.

قیمت تلویزیون‌های این برند هم طی ماه‌های اخیر تغییر چندانی نکرده است. مدل‌های V۵۵۰ ، V۴۰۰ و V۴۵۰ نیز از تلویزیون‌های LCD پرفروش ۴۰ اینچ سونی در بازار هستند که به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان، یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان و یک میلیون و ۹۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

به گفته کهن، یکی از فروشندگان محصولات سونی، مدل‌های جدید تلویزیون‌های سونی طی ماه آینده وارد بازار می‌شوند و قرار بر این است مدل‌های جدید تلویزیون‌های ال‌ای‌دی با قیمت پایین‌تر از قیمت کنونی وارد بازار داخلی شوند. فعالان بازار که از کاهش قیمت انواع تلویزیون طی شش ماه اخیر خبر می‌دهند، می‌گویند ثبات قیمت‌ها در دوران رکود به دلیل این است که قیمت‌ها به حد کافی کاهش یافته و این کاهش قیمت تا حدود زیادی به کاهش عرضه کالاهای قاچاق در بازار کمک کرده است.

نادمی، مدیر فروش شرکت جی‌وی‌سی هم در این مورد می‌گوید از اوایل تابستان بازار رو به رونق می‌رود.

رشد تقاضا برای سینماهای خانگی

همان طور که گفتیم، طی سال‌های اخیر بازار خرید و فروش سینماهای خانگی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مقایسه حجم واردات این کالا هم نشان‌دهنده این موضوع است که میزان تقاضا برای این کالا افزایش یافته است.

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات انواع بلندگو در دوازده ماه سال ۸۸ معادل ۶,۴۲۱,۵۹۲ کیلوگرم بوده است که این حجم واردات ارزش ریالی معادل ۱۴۸,۴۴۸,۷۲۱,۴۹۸ ریال بوده است. حجم واردات این کالا در سال ۸۷ هم ۳,۵۰۲,۱۴۳ کیلوگرم بوده است که ارزش ریالی معادل ۶۸,۱۵۵,۷۷۸,۵۰۴ ریال داشته است. از مقایسه این اعداد و ارقام می‌توان دریافت که در سال ۸۸ شاهد یک جهش دو برابری در زمینه واردات این کالا بوده‌ایم. همچنین حجم واردات انواع دستگاه ضبط یا پخش ویدئو همراه یا بدون ویدئو تیونر در سال ۸۸ معادل ۲۹,۲۵۵ کیلوگرم بوده که این رقم در سال ۸۷ معادل ۳۷,۷۹۶ کیلوگرم بوده است.

اگرچه این اعداد نشان‌دهنده کاهش حجم واردات دستگاه پخش و ضبط ویدئو است، اما افزایش حجم واردات بلندگوها که اعضای اصلی سینما خانگی‌ها هستند گویای رشد حجم واردات این کالا هستند.

فعالان بازار معتقدند، طی مدت اخیر بازار سینماهای خانگی در حدی گرم و پررونق شده است که کمتر کسی به سراغ خرید دستگاه ضبط صوت می‌رود. نادمی، مدیر فروش شرکت مهوارالکتریک، عرضه‌کننده محصولات صوتی و تصویری جی‌وی‌سی در این مورد می‌گوید: حضور پررنگ سینماهای خانگی تاثیری منفی در بازار دستگاه‌های ضبط صوت داشته است و در حال حاضر جی‌وی‌سی دو مدل سینمای خانگی پرفروش در بازار دارد که این دو مدل عبارتند از مدل‌های thbd۵۰ و thba۱. این دستگاه‌ها به ترتیب با قیمت ۸۹۰ هزار تومان و ۳۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسند. وی همچنین مدل nxd۷ را از ضبط صوت‌های باقابلیت این برند معرفی کرد که با قیمت ۵۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ال‌جی نیز مدل‌های lh-۷۷۷ . lh۷۹۰ را از سینما خانگی‌های پرفروش این برند معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۳۸۰ هزار تومان و ۴۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

مدل ۹۳۰۱ نیز از دستگاه‌های ضبط صوت ال‌جی است که با قیمت ۲۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدل HT-CN۷۵۰DVW نیز از سینما خانگی‌های پرفروش شارپ در بازار داخلی معرفی شد که تکنولوژی پخش صدای فراگیر دالبی دیجیتال ۱/۵ کانال را دارد.