بازار دیجیتال- هفته گذشته بزرگ‌ترین رخداد تلفن همراه جهان که سالانه در بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود، به کار خود پایان داد. نمایشگاه World Congress امسال با حضور یک هزار و 300 شرکت از 180 کشور جهان در حالی به کار خود پایان داد که به اعتقاد کارشناسان و بازدیدکنندگان عرضه محصولات هوشمند و سیستم عامل‌های موبایلی در آن بیشتر از سال‌های گذشته به چشم می‌خورد.

شاید گواه بر این ادعا را بتوان سخنرانی مدیرعامل گوگل در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه دانست.
سونی‌اریکسون، اپل، سامسونگ، نوکیا، ال‌جی، مایکروسافت و تمامی تولید‌کنندگان مطرح جهانی چه در بخش تولید گوشی و در بخش سیستم عامل‌ها برای چهار روز تمام آنچه را در چنته داشتند، برای یک سال موبایلی آینده رو کردند.
سال سیستم عامل‌ها
مایکروسافت سرانجام و در حالی که همین چند ماه پیش ویندوز 7 خود را برای کامپیوترهای رومیزی و قابل حمل عرضه کرده بود، این بار ویندوز فون 7 را در نمایشگاه ارائه کرد. سیستم عاملی که هنوز نیامده گمانه‌زنی‌های بی‌شماری پیرامون شرکت‌های استفاده‌کننده از آن روی گوشی‌های خود را راه انداخته است. هرچند که مایکروسافت اعلام کرده که در سال 2011 می‌خواهد اولین گوشی اش را بر پایه این سیستم عامل عرضه کند؛ اما از آن طرف هم شنیده می‌شود که اسوس هم می‌خواهد گوشی‌ای منحصر برای این سیستم عامل تولید کند. البته در این میان باید منتظر گوشی‌های اچ‌تی‌سی هم بود که عموما با سیستم عامل ویندوز کار می‌کنند.
مبارزه سیستم عامل تلفن همراه به رقابت سه‌جانبه‌ای بین گوگل، اپل و مایکروسافت تبدیل شده است.
با وجود تلاش‌های خوب شرکت‌های دیگر مانند نوکیا برای ایجاد پلت‌فرم‌های جدید برای دستگاه‌های موبایل، تحلیل‌گران صنعتی بر این نکته توافق دارند که طراحان و مصرف‌کنندگان به دور این سه سیستم عامل اصلی جمع خواهند شد.
البته ذکر این نکته نیز جای خود دارد که بسیاری از سازندگان دیگر همچون نوکیا در این بخش برنامه جایگزینی ندارند.
ال‌جی و سیستم عامل
ال‌جی در کنفرانس مطبوعاتی خود در مجمع جهانی موبایل گفته است که نمی خواهد سیستم عامل انحصاری را برای گوش‌های خود توسعه دهد. به گفته مقامات ال‌جی حداقل تا چند سال آینده ما به جای تفکر روی سیستم عامل روی طراحی و رابط‌های گرافیکی تمرکز خواهیم کرد.
به گفته اسکات آن، مدیر گوشی‌های موبایل ال‌جی این شرکت قصد دارد گوشی‌های خود را مبتنی بر آندروئید و ویندوز فون 7 ارائه دهد. به نظر می‌رسد ال‌جی متوجه شده بازار سیستم عامل‌های موبایل آنقدر اشباع شده است که اساسا نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در آن برای یک تولید‌کننده موبایل چندان به صرفه نیست.


سوگولی‌های اچ‌تی‌سی
Legend محصول HTC، یکی از بهترین گوشی‌های آندروئیدی شناخته شد که یک گوشی هوشمند با کیفیت بسیار بالا است. قرار است Legend جانشین Hero باشد و از نسخه ۲.۱ سیستم عامل آندروئید و صفحه نمایش ۲/۳ اینچی لمسی پشتیبانی می‌کند.
از جمله دیگر هوشمندهای مطرح امسال گوشی Desire است که باز هم به HTC تعلق دارد.
این گوشی دارای صفحه نمایش ۷/۳ اینچی لمسی AMOLED WVGA است و از پردازنده یک گیگاهرتزی Snapdragon بهره می‌برد.
این گوشی هم از نسخه 1/2 سیستم عامل آندروئید و نرم‌افزار Adobe Flash 10.1 بهره می‌برد.


بعد از موفقیت‌هایی که گوشی اچ‌تی‌سی HD در بازار به دست آورد، حالا نوبت به نسخه مینی آن رسیده است. HD MINI دارای صفحه نمایش با وضوح بسیار بالا است که قرار است از حدود یک‌ماه دیگر در بازار ارائه شود. شاید تنها اشکالی که بسیاری به نسخه نخست این گوشی وارد می‌کردند، بزرگی بیش از اندازه آن بود که حالا با ارائه نسخه مینی عملا سلایق مختلف مورد توجه قرار گرفته است. اچ‌تی‌سی امیدوار است با این گوشی جدید نیز سهم قابل توجهی در بازار گوشی‌های هوشمند به دست بیاورد.
سامسونگ و یک گوشی پروژکتوردار
سامسونگ در این نمایشگاه با عرضه گوشی Beam i8520 به عنوان یکی از بهترین‌ها نام خود را ثبت کرد.
این گوشی پروژکتوردار است و به کاربران امکان می‌دهد تصاویر، ویدئوها و دیگر محتواهای گوشی را روی دیوار با بزرگ‌نمایی منعکس کنند.
این گوشی هم از سیستم عامل آندروئید 1/2 بهره می‌برد و دارای صفحه نمایش 7/3 اینچی WVGA، دوربین هشت مگاپیکسلی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی است.
تغییر یافته سونی‌اریکسون
سونی‌اریکسون هم با ارائه گوشیXperia X10 Mini در جمع بهترین‌های آندروئیدی امسال بارسلون قرار گرفت.


گوشی Xperia X10 Mini از نسخه 6/1 آندروئید پشتیبانی می‌کند و دارای صفحه نمایش لمسی 2.55 اینچی، رابط کاربری UX و دوربین پنج مگاپیکسلی است. نمونه دیگر این گوشی هم در این نمایشگاه مورد استقبال قرار گرفت. گوشیXperia X10 Mini Pro سونی‌اریکسون با صفحه نمایش 55/2 اینچی و پشتیبانی از نسخه 6/1 آندروئید و دروبین پنج مگاپیکسلی در این نمایشگاه خودی نشان داد.
گمنام‌های موفق
موتورولای آمریکایی هم در نمایشگاه امسال با عرضه گوشی QUENCH با صفحه نمایش 1/3 اینچی لمسی و پشتیبانی از نسخه 5/1 آندروئید در جمع بهترین‌ها قرار گرفت.
گوشی Pulse Mini هم که توسط تی موبایل راهی بازار می‌شود، از دیگر گوشی‌های آندروئیدی است که در نمایشگاه MWC امسال رونمایی شد.
این گوشی دارای صفحه نمایش 2.8 اینچی لمسی، دوربین 2/3 مگاپیکسلی با فلش LED و پشتیبانی از نسخه 1/2 آندروئید است.


ایسر هم در این کنگره جهانی اقدام به رونمایی از چند گوشی آندروئیدی کرد که دو تا از آنها در لیست برترین‌های امسال بارسلون قرار گرفت. گوشی E400 ایسر از صفحه نمایش 2/3 اینچی لمسی، نسخه 1/2 آندروئید و پردازنده 600 مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند و ضخامت آن 12 میلی‌متری است.


گوشی E110 از نسخه 5/1 آندروئید پشتیبانی می‌کند و دارای پردازنده 416 مگاهرتزی و صفحه نمایش 208 اینچی لمسی است.
صندلی الکتریکی برای شارژ موبایل
نمایشگاه موبایل بارسلونا، اما تنها برای تولیدکنندگان گوشی یا نرم‌افزار و سیستم عامل نبود. بسیاری از فعالان عرصه لوازم جانبی نیز در این نمایشگاه حضور داشته و محصولات و نوآوری‌های خود را برای سال جدید موبایلی ارائه کردند.
برخی اوقات کم آوردن شارژ برای افراد در حد یک فاجعه به شمار می‌آید. این موضوع خصوصا برای زمانی که فرد در حال مسافرت است و مدت زمان طولانی خارج از خانه یا محل کار به سر می‌برد، پیش می‌آید. هم از این رو است که بسیاری از فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافربری مکان‌هایی را برای شارژ تلفن همراه در نظر گرفته‌اند.
شرکت epower اخیرا صندلی‌هایی را طراحی کرده که به وسیله آنها می‌توان باتری موبایل را شارژ کرد. اما این صندلی‌ها عملا با هیچ سیمی به شبکه برق متصل نیستند و در واقع خود جریان الکتریسیته تولید می‌کنند. شکل تولید برق هم بر عهده کسی است که روی صندلی می‌نشیند.
حالا او باید آنقدر روی صندلی تکان بخورد تا انرژی لازم برای شارژ گوشی تولید شود. به هر حال بعضی تماس‌ها ارزشش را دارد.