پرسه در عصر دستگاه‌های شخصی

ندا لهردی

بالاخره سال میلادی هم نو شد تا بهانه‌ای باشد برای آن‌هایی که نوآوری دغدغه روزگارشان است. درست به همین دلیل هم هست که هر سال با شروع سال میلادی جدید بزرگ‌ترین رویداد نوآوری و تکنولوژی کلید می‌خورد تا بزرگان این عرصه را به پایتخت سرگرمی جهان بکشاند تا به این ترتیب لاس‌وگاس سال جدیدش را با حضور جدیدترین فناوری‌ها و نوآوری‌ها آغاز کند.

نمایشگاه لوازم مصرفی الکترونیک یا CES امسال در هفته دوم سال ۲۰۱۰ و از روز ۷ تا ۱۰ ژانویه در مرکز کنفرانس شهر لاس‌وگاس برگزار شد. این نمایشگاه درست در زمانی برگزار شد که بسیاری از کارشناسان معتقدند زمان آغاز بهبود اوضاع اقتصادی در بازار تکنولوژی جهان است. شاید به همین علت هم نمایشگاه امسال رونق بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته و توانست بازدیدکنندگان بیشتری را هم جذب کند. بر اساس آمارهای منتشر شده از طرف بنیاد لوازم مصرفی الکترونیک (CEA) که مسوول برگزاری این نمایشگاه سالانه است، در نهایت ۱۴۳ هزار و ۶۹۵ نفر بازدید‌کننده از بیش از ۱۴۰ کشور جهان برای حضور و بازدید از این نمایشگاه به لاس‌وگاس آمدند.

این آمار نشان می‌دهند که در نمایشگاه امسال بیش از ۲۵۰۰ شرکت‌کننده بیش از ۲۰ هزار محصول جدیدشان را به نمایش گذاشتند. از این میان اما گویا ۳۳۰ شرکت‌کننده هم برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت می‌کردند. «گری شاپیرو»، رییس و مدیرعامل بنیاد لوازم مصرفی الکترونیک در این مورد می‌گوید: «من انتظار داشتم امسال هم مانند سال گذشته به خاطر بحران اقتصادی تعداد بازدیدکنندگان کاهش پیدا کند. این در حالی است که در نمایشگاه سال ۲۰۰۹ تعداد تنها ۹۲ هزار نفر بود. البته جالب است که تعداد شرکت‌کنندگان نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته تا ۲۰۰ شرکت کمتر بوده است. با این حال اما حضور ۳۳۰ شرکت‌کننده جدید نشان می‌دهد که همچنان می‌توانیم به بهبود و رشد صنعت تکنولوژی در جهان امیدوار باشیم. به این ترتیب با وجود رکورد در تعداد شرکت‌کنندگان جدید، تعداد محصولات جدید معرفی شده، تعداد کارگاه‌های تخصصی و حضور بزرگان این عرصه، می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی CES ۲۰۱۰ بهترین نمایشگاه در تمام این سال‌ها بوده است».

نمایشگاه CES که برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ در شهر نیویورک برگزار شد، این روزها به بزرگ‌ترین رویداد سالانه تکنولوژی تبدیل شده تا جایی که به گفته بسیاری از فعالان این عرصه، این نمایشگاه مرکزی برای تجارت تکنولوژی است.

در واقع به همین دلیل هم در حاشیه نمایشگاه امسال ۲۰ کارگاه تخصصی به نام TechZone درباره محصولات جدید برگزار شد.

بزرگان در افتتاحیه

مراسم افتتاحیه نمایشگاه امسال هم با سخنرانی بزرگانی مانند مدیرعامل شرکت‌های Microsoft، Intel Nokia و Qualcomm برگزار شد تا مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

«استیو بالمر»، مدیرعامل غول نر‌م‌افزاری دنیا Microsoft در سخنرانی خود برای این مراسم به اهمیت تغییر نمایشگرها در تلویزیون‌ها و کامپیوترهای شخصی، فرآیند Cloud Computing در پلت‌فرم‌های مختلف و تغییرات مربوط به واسط کاربری اشاره کرد. او در ادامه با همکاری همکاران دیگرش در شرکت Microsoft، به معرفی کامل ویندوز ۷ و نرم‌افزارهای مرتبط با آن پرداخت. او همچنین گفت: «صرفنظر از مشکلات اقتصادی در سال میلادی گذشته، صنعت تکنولوژی همچنان به روند تمرکز، سرمایه‌گذاری و تلاش مداوم برای آوردن تکنولوژی‌های جدید به بازارهای مصرفی ادامه می‌دهد». بالمر از طرفی با اشاره به ویندوز ۷ و ZuneHD به عنوان دو محصول برتر و موفق شرکتش، آن‌ها را نمونه‌ای از ایده‌های رشد کرده و وارد شده به بازارهای مصرفی نامید.

«پاول اوتلینی»، مدیرعامل شرکت Intel هم یکی دیگر از سخنرانان بزرگ مراسم افتتاحیه نمایشگاه امسال بود که عصر جدید تکنولوژی را دوران جدید و در واقع دوره سوم پردازش از طریق کامپیوترهای شخصی نامید. او در این مورد گفت: «من معتقدم که ما حالا در نقطه اوج دوران کاربری کامپیوترهای شخصی هستیم. این روزها دوران دستگاه‌های شخصی است که می‌توانند زندگی هر کدام از ما را به گونه‌ای تغییر بدهند. ما دستگاه‌های شخصی را می‌خواهیم که در هر جایی کار بکنند و با سلیقه ما شخصی سازی بشوند. در حقیقت ما می‌خواهیم کامپیوترهایمان کاملا شخصی بشوند». او در ادامه با معرفی پردازنده‌های جدید شرکتش گفت: «Intel حالا تکنولوژی‌های جدیدی مانند پردازنده‌ها و استانداردهای بی‌سیم و سیمی مختلف را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند به همه کاربران برای تغییر کاربری خودشان و شخصی سازی کامپیوترهایشان کمک کند».

مدیرعامل بزرگ‌ترین تولید‌کننده گوشی‌های موبایل در جهان هم سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. «اولی پکا کالاسویو»، مدیرعامل شرکت Nokia درباره فرصت‌های جدید در ارتباطات موبایلی برای تجارت و اقتصاد اشاره کرد و گفت: «ارتباطات موبایل نقش بزرگی در نزدیک‌تر شدن به استانداردهای زندگی مدرن ایفا می‌کنند. موبایل‌های هوشمند تنها یکی از این استانداردها هستند که این روزها در میان مردم سرتاسر دنیا هم به محبوبیت خوبی دست پیدا کرده‌اند. در واقع این روزها برای بسیاری از افراد موبایل‌ها تنها ابزار دسترسی به اینترنت محسوب می‌شوند و نه کامپیوترهای شخصی».

اتفاقات مهم

نمایشگاه CES معمولا هر سال مهم‌ترین محصولات، اتفاقات و رویدادهای صنعت تکنولوژی را در خودش دارد. امسال هم طبق روال هر سال، این نمایشگاه پر از اتفاقاتی بود که هر کدام می‌توانند تحولی بزرگ را در عرصه تکنولوژی به وجود بیاورند.

یکی از مهم‌ترین این اتفاقات معرفی گوشی جدید Google به نام

Nexus One بود. این گوشی موبایل هوشمند که مانند گوشی قبلی این شرکت، توسط شرکت HTC تولید شده است مبتنی بر سیستم عامل Android شرکت Google بوده و قرار است به زودی با قیمت ۵۲۹ دلار به بازار عرضه شود. این گوشی ویژگی‌هایی مانند نمایشگر AMOLED با اندازه ۷/۳ اینچی، پردازنده قوی شرکت Qualcomm و امکانات ارتباطی مدرن مانند wi-fi و بلوتوث را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

Microsoft هم علاوه بر ویندوز۷، محصول جدید دیگری به نام پروژه ناتال را در این نمایشگاه معرفی کرد. این محصول در واقع یک سیستم تشخیص چهره و صدا است که امکان بازی با کنسول Xbox۳۶۰ را بدون نیاز به جوی استیک به کاربرانش می‌دهد.

شرکت بزرگ Dell هم در نمایشگاه CES امسال علاوه بر نسل جدید لپ‌تاپ‌های Studio و Inspiron که مجهز به جدیدترین پردازنده‌های شرکت Intel هستند، موبایل هوشمند، یک لپ‌تاپ جدید برای بازی‌های کامپیوتری و نمونه اولیه کامپیوتر تبلت خود را برای اولین بار معرفی کرد.

لپ‌تاپ بازی این شرکت با نام Alienware M۱۱x در دو نسخه ۱۵ و ۱۱ اینچی طراحی و تولید شده است. کامپیوتر تبلت آن، اما با نمایشگر ۵ اینچی می‌تواند امکان دسترسی به کاربری‌های مختلف وب را به کاربرانش بدهد. این شرکت همچنین موبایل هوشمند جدیدش را هم با نام Mini۳ را که مبتنی بر سیستم عامل Androidاست، با همکاری شرکت AT&T در این نمایشگاه معرفی کرد.

بازار کامپیوترهای تبلت گویا در این نمایشگاه حسابی داغ بوده است، چون شرکت‌های مختلفی بعد از خبر معرفی تبلت شرکت بزرگ Apple محصولات مشابهشان را در این نمایشگاه معرفی کردند. شرکت‌های HP و Microsoft هم در دسته این شرکت‌ها قرار دارند که کامپیوترهای تبلت خودشان را که مبتنی بر ویندوز ۷ بودند، معرفی کردند. این تبلت‌ها قرار است در نیمه اول سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شوند.

Sony هم در این میان سعی کرد با معرفی مینی لپ‌تاپ سازگار با محیط‌زیست خود از این عرصه رقابتی عقب نماند. این محصول جدید از سری مینی لپ‌تاپ‌های Vaio W است که ۲۰ درصد آن را مواد پلاستیکی بازیافت شده از CDها تشکیل داده‌اند. این مینی‌لپ‌تاپ نمایشگر ۱/۱۰ اینچی داشته و ظرفیت هارد دیسک آن به ۲۵۰ گیگابایت می‌رسد. این شرکت اعلام کرده است که این محصول جدیدش را از روز هفتم ژانویه به صورت آنلاین و با قیمت ۴۵۰ دلار به بازار عرضه کرده است.

علاوه بر این محصولات، اعلام همکاری مستقل شرکت Panasonic با Skype هم یکی دیگر از رویدادهای مهم نمایشگاه CES امسال بوده است.

بر اساس این همکاری Panasonic امکان ویدئو کنفرانس و اجرای برنامه‌های سه‌بعدی را به تلویزیون‌های HD سری Viera خودش اضافه می‌کند. به این ترتیب کاربران این تلویزیون‌ها می‌توانند با کاربران دیگر Skype از طریق صدا و تصویر ارتباط برقرار بکنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از تمام امکانات تلفن اینترنتی با ۲۴ مشترک دیگر Skype هم بهره‌مند بشوند.

این رویداد در حالی اتفاق افتاد که نمایشگاه امسال زمانی برای معرفی نسل جدید تلویزیون‌ها یعنی تلویزیون‌های سه‌بعدی بوده است. به این ترتیب نمایشگاه CES ۲۰۱۰ هم به کار خودش پایان داد تا صنعت تکنولوژی یک سال دیگر را برای جدیدترین رویداد‌های این عرصه در نمایشگاه بعدی به انتظار بنشیند.