کاهش خریدهای دولتی و تاثیر نامحسوس  بر بازار رایانه

بازار دیجیتال- تا چند سال قبل که بازار خرید و فروش رایانه مانند یک سال اخیر درگیر و دار رکودی طولانی مدت و به قول فعالان بازار جانکاه نبود، ماه‌های پایانی سال بازار نسبت به ماه‌های قبل از آن تا حدودی با کاهش تقاضا مواجه می‌شد. ولی این رکود چندان فعالان بازار را نگران نمی‌کرد؛ زیرا دل آنها به خریدهای دولتی گرم بود. اما طی یکی دو سال اخیر گویا، حجم خرید‌های دولتی نه تنها در ماه‌های پایانی سال، بلکه به طور کلی کمتر از سال قبل شده است و این موضوع در کنار رکود حاکم بر بازار فشار بیشتری به فعالان این صنف وارد کرده است. فعالان بازار معتقدند به دلیل کاهش بودجه شرکت‌های دولتی، میزان خریدهای پایان سال کاهش یافته است.

اما برخی از فعالان که هنوز به خریدهای پایان سال شرکت‌های دولتی از بازار رایانه دلگرم هستند، می‌گویند: حجم خریدها شاید کاهش یافته باشد؛ ولی این کاهش تقاضا آن طورها که می‌گویند بر بازار تاثیر نمی‌گذارد.

در این رابطه گفت‌و‌‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود طی یکی دو سال اخیر کاهش خریدهای دولتی از بازار رایانه که هر سال در ماه‌های پایانی سال کمک بزرگی به بازار به حساب می‌آمد، باعث شده بازار روزهای سخت‌تری را بگذراند. آیا این موضوع واقعا تاثیری در بازار داشته یا به دلیل رکود حاکم بر بازار است که اثرات این موضوع بیشتر حس می‌شود؟

طی سال‌های اخیر میزان خریدهای پایان سال شرکت‌های دولتی و حتی خصوصی از بازار تا حدودی کاهش یافته است.

این موضوع شاید به واردکنندگان به ویژه واردکنندگان مطرح تا حدودی فشار آورده باشد، ولی در بازار تاثیر چندانی ندارد؛ زیرا خریدها از سطح بازار صورت نمی‌گرفت و اکثر خریدهای دولتی به صورت انبوه از شرکت‌های واردکننده بزرگ صورت گرفت و تخفیف‌هایی نیز برای آنها در نظر گرفته می‌شد.

یعنی این ادعا که کاهش خریدهای دولتی باعث شده فعالان بازار روزهای سخت‌تری را نسبت به قبل سپری کنند، صحت ندارد؟

نمی‌شود گفت صحت ندارد، اما اکثر این خریدها به دلیل اینکه در سطح انبوهی بودند، از شرکت‌های بزرگ بود و میزان خرید و تقاضای سایر کاربران (حقیقی) بر بازار تاثیر بیشتری دارد تا حقوقی‌ها.

وضعیت بازار در حال حاضر چگونه است؟

بازار روزهای بسیار سختی را می‌گذراند.