بازار دیجیتال- اینکه در بازار رایانه، خرید و فروش کالاهای بدون گارانتی به دلیل اینکه این کالاها با قیمت کمتری به فروش می‌رسند باب شده است موضوعی است که باعث اعتراض شرکت‌های گارانتی‌کننده شده است‌.

این شرکت‌ها معتقدند در چنین شرایطی که بازار در دوران رکود به سر می‌برد همین تعداد اندکی از کالاها که در بازار خرید و فروش می‌شوند را کالاهای بدون گارانتی تشکیل داده‌اند. البته برخی از عرضه‌کنندگان کالاهای کامپیوتری که خدمات پس از فروش گسترده‌ای را ارائه می‌کنند همچنان بر این اعتقادند که مصرف‌کنندگان آگاه هستند و می‌دانند که خرید کالای بدون گارانتی باعث درد سرخریدار می‌شود، ولی نظر سایر فروشندگان چیز دیگری است.

در این رابطه گفت‌و‌‌گوی کوتاهی با احمد براتی، یکی از فعالان بازار رایانه داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود در شرایط فعلی بخش زیادی از کالاهایی که در بازار خرید و فروش می‌شوند کالاهای بدون گارانتی یا با گارانتی‌های متفرقه هستند و به عبارتی ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش معتبر در این بازار روزهای سختی را می‌گذرانند. آیا این موضوع صحت دارد؟

بله. در شرایط فعلی شرکت‌های عرضه‌کننده که در زمینه ارائه خدمات پس از فروش نیز شناخته شده هستند مبلغی حدود ۵۰ تا ۷۰ و گاه ۱۰۰ هزار تومان بابت ارائه گارانتی از خریداران دریافت می‌کنند که مصرف‌کننده در چنین شرایطی حاضر به پرداخت این هزینه اضافی نمی‌شود.

از طرفی برخی از عرضه‌کنندگان این کالاها، اجناس مذکور را با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسانند که این موضوع تا حدود زیادی باعث شده توجه خریداران به سوی شرکت‌هایی این چنینی جلب شود.

یعنی اگر این شرکت‌ها نباشند مشکل حل می‌شود؟ شاید برخی از خریداران نخواهند کالای گارانتی‌دار بخرند.

این حق مسلم مصرف‌کننده است که با اختیار و دست باز اقدام به خرید کند، ولی به هر حال این به نفع مصرف‌کننده است که کالای با گارانتی بخرد، البته گارانتی معتبر. زیرا شرکت‌هایی که به ارائه گارانتی‌های متفرقه می‌پردازند از عهده تعهدات خود بر نمی‌آیند.

پس شرکت‌هایی که نام آنها در این عرصه چندان آشنا نیست، متقلب هستند؟ زیرا از عهده تعهدات خود بر نمی‌آیند؟

بله.