بازار دیجیتال- تجهیزات جانبی گوشی تلفن همراه، مانند هندزفری در انواع مختلف، باتری یدکی و ... از دسته کالاهایی هستند که برخلاف گوشی تلفن همراه که نمونه‌های قاچاق آن بیش از ۹۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده است، کمتر شاهد عرضه نمونه‌های قاچاقی آن در بازار هستیم.

فعالان بازار معتقدند به دلیل اینکه قیمت این کالاها در بازار داخلی چندان بالا نیست، سودی که بابت قاچاق این کالاها کسب می‌شود در حد ناچیزی است و برای قاچاقچی واردات این کالاها صرف ندارد. همچنین تعرفه واردات این کالاها در حد کمتری نسبت به گوشی تلفن همراه است. بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، تعرفه واردات انواع هندزفری ۱۵ درصد است.

فعالان بازار معتقدند به دلیل تعرفه نه چندان بالا برای واردات این کالا کمتر کسی به قاچاق این کالا مبادرت می‌ورزد.

در این رابطه گفت‌و‌‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار گوشی تلفن همراه داشتیم که می‌خوانید:

در شرایط فعلی که بازار مملو از نمونه‌های قاچاقی گوشی تلفن است در بازار لوازم جانبی و به ویژه هندزفری تا چه حد شاهد عرضه نمونه‌های قاچاقی هستیم؟

بر خلاف بازار گوشی تلفن همراه، در بازار هندزفری و سایر تجهیزات گوشی تلفن همراه کمتر شاهد عرضه نمونه‌های قاچاق هستیم.

آیا علت، تعرفه پایین واردات این کالاها است؟

تعرفه واردات تا حدودی در عرضه محدود نمونه‌های قاچاقی برای این کالاها موثر است، ولی در کنار این موضوع می‌توان به موضوع تعرفه‌ها هم اشاره کرد که در شرایط فعلی که بازار در رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها نیز چندان بالا نیست، کمتر کسی به سراغ نمونه‌های قاچاقی می‌رود و برای قاچاقچی هم واردات این کالاها سود چندانی ندارد.

یعنی بازار خرید و فروش این کالاها نیز راکد است؟

بله. کمتر کسی برای خرید هندزفری اقدام می‌کند. مخصوصا نمونه‌های سیم‌دار. چون معمولا این کالا در جعبه گوشی قرار دارد و در صورتی که خراب شود یا مصرف‌کننده قید استفاده از هندزفری را می‌زند یا به سراغ نمونه‌های بی‌سیم می‌رود.

پس با این تفاسیر بازار نمونه‌های بی‌سیم گرم است؟

خیر، نمی‌توان گفت بازار گرم است، اما وضعیت بهتر از بازار نمونه‌های سیم‌دار است.