محبوب‌ترین دستگاه‌های قابل حمل در ایران

م.ر.بهنام رئوف

یکی از گزارش‌های جذابی که همواره مورد علاقه بسیاری از کاربران دنیای تکنولوژی است، سهم مارک‌های مختلف در بازارهای جهانی است.

در دنیای تکنولوژی موسسات نظرسنجی یا بازار سنجی بسیاری وجود دارند که در هر فصل و با توجه به آمار و ارقامی که در اختیار دارند، اقدام به ارائه گزارش‌هایی در این باره می‌کنند؛ اما در ایران داستان تا حد بسیاری فرق می‌کند. آن هم به دلیل بازار بسیار بسته و غیرشفاف ایران از یک سو و وفور کالاهای قاچاق در بازار از سوی دیگر است.

در این بین، پایگاه اطلاع‌رسانی sandp.ir هر هفته از بین بالغ بر دو هزار نفر از کاربرانش که بیشتر آن‌ها را فروشندگان بازار محصولات فناوری تشکیل می‌دهند، اقدام به برگزاری نظرسنجی‌هایی پیرامون سهم محبوبیت برندهای مختلف می‌کند. هر چند که آمار ارائه شده از سوی این پایگاه آمار فروش شرکت‌های مختلف نیست، اما با توجه به کاربرانی که در این نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند که عمدتا هم از فروشندگان هستند می‌توان تا حدی سهم فروش برندهای مختلف را حدس زد. در این گزارش به بررسی سهم محبوبیت کالاهای قابل حمل می‌پردازیم.

قهرمان کهن سال

بر اساس آخرین نظرسنجی که این سایت در هفته سوم آذر ماه جاری در بخش تلفن همراه انجام داده است، همچنان نوکیا در بازار ایران با ۷/۳۷ درصد محبوب‌ترین برند در بین کاربران تلفن همراه است. بعد از نوکیا هر چند که عنوان می‌شود هم‌اکنون در بازار سامسونگ جا پای سونی‌اریکسون گذاشته و رتبه دوم بازار را به خود اختصاص داده است، اما با این حال به اعتقاد کاربران، این سایت سونی‌اریکسون همچنان با ۱/۲۷ درصد از شاخص محبوبیت دومین برند محبوب بازار تلفن همراه ایران است و به دنبال آن سامسونگ با ۴/۱۹ درصد جایگاه سوم را در اختیار دارد. ۷/۱۵ درصد باقی مانده از شاخص محبوبیت‌های بازار به سایر برندهای موجود در بازار اختصاص یافته است که بر اساس آن می‌توان نفرات چهارم تا هفتم بازار را به ترتیب ال‌جی، موتورولا، ایسوس و اچ‌تی‌سی را نام برد.

اما بر اساس آمارهای ارائه شده، سهم محبوبیت نوکیا نسبت به آخرین نظرسنجی گذشته در آبان ماه سال ۸۷ نزدیک به ۴/۰ درصد در بازار کاهش داشته است. سونی‌اریکسون هم با ۱/۲ درصد کاهش سهم روبه‌رو شده است و سامسونگ نیز نسبت به نظرسنجی گذشته ۲/۲ درصد کاهش سهم محبوبیت داشته است. هرچند که همچنان گوشی‌های لمسی دارای سیستم عامل ویندوز موبایل نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی در بازار داشته باشند اما شاید بتوان کاهش سهم محبوبیت در بین سه برند مطرح بازار ایران را اقبال نسبی کاربران به این نوع از گوشی‌ها ارزیابی کرد.

نوت‌بوک‌ها در صدر

بعد از تلفن‌های همراه بیشترین توجه کاربران ایرانی در بازار تکنولوژی‌های نوین هم‌اکنون معطوف لپ‌تاپ‌ها است. بر اساس نظرسنجی آخری که در مهر ماه گذشته صورت گرفته است به نظر می‌رسد که دل با ۹/۲۹ درصد از سهم شاخص محبوبیت دل بسیاری از کاربران ایرانی را برده و در جایگاه نخست محبوب‌ترین‌ها ایستاده است. بعد از این برند آمریکایی سونی وایو با ۶/۲۵ درصد از شاخص دومین برند محبوب بازار نوت‌بوک ایران است. ایسر هم اکنون ۲/۱۵ درصد از شاخص را به خود اختصاص داده که همین امر باعث شده در سکوی سوم محبوب‌ترین‌ها بایستد و به دنبال آن برند اچ‌پی دیگر برند آمریکایی پرطرفدار بازار ایران با ۵/۶ درصد جایگاه چهارم را در اختیار گرفته است. ۷/۲۲ درصد دیگر از شاخص نیز به سایر برندهای فعال در بازار اختصاص یافته است که می‌توان به ترتیب برندهای توشیبا، ایسوس، سوزوکی، سامسونگ، فوجیتسوزیمنس، ای‌بی‌ام و ال جی را نام برد.

از مقایسه این نظرسنجی با نظرسنجی گذشته سایت sandp.ir که در اسفند ۸۷ صورت گرفته است درمی‌یابیم که هر چند هیچ تغییری در جایگاه چهار برند اول بازار صورت نگرفته است، اما سه برند این جدول با کاهش سهم محبوبیت در این دوره روبه‌رو بوده‌اند. دل ۹/۰ درصد، سونی وایو ۹/۱ درصد و اچ‌پی با ۵/۲ درصد کاهش از سهم شاخص محبوبیت در عرض ۸ ماه روبه‌رو شده‌اند؛ اما ایسر برند سوم جدول با رشد خیره‌کننده ۳/۵ درصد روبه‌رو شده است؛ اما با این حال فاصله بسیاری با جایگاه سوم جدول دارد.

سمفونی‌های همراه

در بین سایر تجهیزات دیجیتالی قابل حمل می‌توان به سهم محبوبیت پلیرهای موسیقی اشاره کرد. هر چند که به باور بسیاری از فروشندگان بازار با ورود گوشی‌های جدید که به انواع و اقسام پلیرهای صوتی و تصویر مجهز شده‌اند بازار این نوع از کالاها تا حدودی با کاهش مشتری روبه‌رو شده است، اما به هر حال بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته هم‌اکنون کریتیو با ۲۰ درصد از سهم شاخص جایگاه اول، سونی با ۷/۱۳ درصد جایگاه دوم، آی‌پاد آمریکایی با ۲/۷ درصد جایگاه سوم و Apacer با ۳/۶ درصد جایگاه چهارم این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

۵۲/۸ درصد دیگر از شاخص محبوبیت نیز به ترتیب به برندهایی همچون سامسونگ، کینگستون، کوبی، زولتریکس، جنیوس، لئونو، کان آودیو و فراسو تعلق دارد. در مقایسه ۸ ماهه این بازار هم همانند دو بازار دیگر باز هم با کاهش محبوبیت روبه‌رو هستیم. کریتیو ۶/۱ درصد، سونی ۶/۳ درصد و Apacer با ۷/۲ درصد کاهش سهم محبوبیت طی هشت ماه روبه‌رو شده‌اند، اما نکته قابل توجه در این بازار رشد ۶/۱ درصدی آی‌پاد آمریکایی است که هیچ نماینده رسمی‌ در ایران ندارد.

حکمفرمایی چشم‌‌بادامی‌ها

دوربین‌های دیجیتال نیز دیگر تجهیزات قابل حمل مورد علاقه کاربران ایرانی است. نکته جالب در این بازار سلطه بی‌چون و چرای چشم بادامی‌های ژاپنی است. در بازار این کالا کانن با ۳/۲۷ درصد همچنان با قاطعیت هر چه تمام‌تر محبوب‌ترین برند دوربین‌های دیجیتال است. بعد از آن سونی با ۱/۲۴ درصد جایگاه دوم و نیکون دیگر برند ژاپنی بازار با ۴/۸ درصد رتبه سوم را در اختیار دارد. جایگاه چهارم این بازار با ۲/۷ درصد در اختیار پاناسونیک است و سامسونگ نیز با ۱/۶ درصد رتبه پنجم بازار را به خود اختصاص داده است. ۹/۲۶ درصد دیگر نیز به برندهایی همچون اولمپیوس، کریتیو، کداک، جی‌وی‌سی، کاسیو، فوجی و ریکو اختصاص یافته است.

سهم محبوبیت کانن و سونی در این بازار نیز نسبت به مدت ۸ ماه گذشته با کاهش روبه‌رو شده است. کانن با ۲/۱ درصد و سونی با ۵/۲ درصد کاهش محبوبیت روبه‌رو شده‌اند. پاناسونیک نیز کاهشی ۷/۱ درصدی را به دنبال داشته است. در عوض نیکون ۲/۰ درصد و سامسونگ نیز با ۳/۰ درصد رشد در محبوبیت روبه‌رو شده‌اند.