صدا و سیما به دنبال تلفن‌های همراه مناسب‌

قائم‌مقام معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما، درباره روند دیجیتالی شدن تلویزیون در تهران که از هشتم آبان ماه اتفاق می‌افتد و دریافت برنامه‌های رادیو و تلویزیون از طریق تلفن‌های همراه، توضیح داد.

لطف‌الله سیاهکلی در گفت و گو با ایسنا و با اشاره به راه‌اندازی تلویزیون دیجیتال گفت: این‌که ما کمی با تانی کار می‌کنیم، مفهومش این نیست که ما ناتوان هستیم؛ بلکه تکنولوژی‌ای که انتخاب کرده‌ایم، بسیار پیشرفته و مدرن است. در دنیا هنوز ریسیورهای این تکنولوژی به صورت نمونه‌ای تولید شده و به تولید انبوه نرسیده‌است و یقینا روز هشتم آبان ماه که ما تلویزیون دیجیتال را افتتاح می‌کنیم، مردم دسترسی به ریسیور ندارند.

وی درباره دریافت برنامه‌های تلویزیون از طریق تلفن همراه نیز اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی موبایل‌ را به صورت نمونه‌ای آوردیم و تعداد محدودی در سطح مدیران سازمان صدا و سیما، ارائه داده‌ایم.

او با اعلام عمومی‌تر شدن تماشای برنامه‌های تلویزیون از طریق موبایل، خاطرنشان کرد: آنچه ما به مردم درباره خریداری نکردن تلفن‌های همراه موجود در بازار گفتیم واقعا درست بود؛ اگر مردم راهنمایی نمی‌شدند، خسارت‌ زیادی می‌دیدند. البته ممکن است فرد لطمه آنچنان نبیند؛ ولی در جمع کشور خسارت بسیار می‌بیند؛ بنابراین ما به موقع اطلاع‌رسانی کردیم و مردم الحمدالله رعایت کردند.

سیاهکلی گفت: خود من در تلویزیون صحبت کردم و هشدار دادم که ریسیورهای چینی که به بازار آمده‌است آنالوگ هستند؛ در صورتی که دستگاه موبایلی که ما تایید می‌کنیم نیاز به آنتن ندارد و با سرعت ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت اگر با ماشین حرکت کنید، تصویر شما دچار بحران نمی‌شود و آن را طبیعی دارید؛ اما با موبایل آنالوگ، کافی است دستتان را بچرخانید تا تصویرش به هم بریزد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر ارگانی وجود ندارد که مسوولیت واردکردن موبایل‌ها و ریسیورهای استاندارد را برعهده گیرد؟ اظهار کرد: این امور به بخش بازرگانی مربوط می‌شود؛ صداوسیما متولی این امور نیست، اما به دلیل اهمیت این موضوع ما وظیفه‌ای برای خودمان اضافه تعریف کرده‌ایم.

سیاهکلی گفت: با وجود این‌که وارد کردن موبایل و ریسیور جزو وظایف ما نیست، اما ما با موسسه استاندارد صحبت کردیم و گفتیم، بگذارید ما مسوولیت بپذیریم و تجهیزاتی که وارد می‌شود را تایید کنیم. در غیر این‌صورت واقعا به مردم خسارت وارد می‌شود و بودجه کشور خارج می‌شود. او پیش‌بینی‌ کرد که ظرف چندماه آینده ریسیورهای دیجیتال رنگی و مطمئن به بازار بیاید.

سیاهکلی گفت:‌ درحال تست ریسیورها هستیم و یکی - دو نمونه تقریبا دارد به انتها می‌رسد که مجوز تولید یا ورودش را بدهیم. در مورد موبایل هم من فکر می‌کنم، دنیا به نقطه روشن‌تری می‌رسد. در هر صورت صدا و سیما تکنولوژی‌ای را انتخاب کرده که جلوتر از زمانش است. در زمانی‌که اندیشه بود ما انتخاب کردیم و خوشحالیم که کشور ما بودجه‌اش را درست هزینه کرده‌است.

اپراتورها باید آیین‌نامه VoIP را هرچه زودتر اجرایی کنند

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی‌ گفت: آیین‌نامه نحوه برخورد با قاچاق ترافیک بین‌الملل در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسیده و به همه اپراتورها ابلاغ شده است.

محمود خسروی، معاون وزیر ارتباطات، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در آیین‌نامه قاچاق ترافیک بین‌الملل فرقی میان تلفن ثابت و همراه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: همه اپراتورها بعد از ابلاغ ملزم به رعایت این آیین‌نامه هستند و باید هرچه زودتر آن را اجرایی کنند؛ در این آیین‌نامه جرائمی برای کسانی که قاچاق ترافیک می‌کنند در نظر گرفته شده و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

پیش از این نیز علی‌اصغر عینی‌پور - معاون فنی شرکت ایرانسل - درباره قاچاق ترافیک گفته بود: وظیفه اپراتور نیست که بررسی کند و ببیند چه کسانی قاچاق ترافیک می‌کنند و آیین‌نامه‌ای که در این زمینه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصویب و ابلاغ شده که در حال اجرا است.

اقدام جدید سودجویان و فروشندگان در بازار تلفن همراه

به گفته فروشندگان گوشی در بازار تلفن همراه، برخی از افراد سودجو اقدام به دریافت هزینه‌های تقریبا بالا جهت نصب نرم‌افزار بر روی گوشی‌های هوشمند می‌کنند.

به تازگی برخی از فروشندگان سودجو برای نصب نرم‌افزار بر روی گوشی‌های هوشمند و پاکت پی سی اقدام به دریافت هزینه‌هایی بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومانی از کاربران کرده‌اند. در گوشی‌های گران قیمت نرخ نصب این نرم‌افزارها نیز تا سقف ۱۵۰هزار تومان هم می‌رسد.

این در حالی است که نصب نرم‌افزار‌های بر روی گوشی‌های معمولی با هزینه‌های پایین و تا سقف ۵۰هزار تومان صورت می‌گیرد.

پیام دانش یکی از فعالان بازار در این‌باره گفت: برخی از افراد سودجو با دریافت هزینه‌های هنگفت از مشتریان ناآگاه جهت نصب نرم‌افزار می‌پردازند که این امر موجب نارضایتی و شکایت بیشتر کاربران شده است.

دست‌اندرکاران بازار تلفن همراه به مشتریان توصیه می‌کنند برای خرید گوشی‌های مورد نظر به مراکز معتبر و نمایندگی‌های فروش قانونی مراجعه کنند و بابت به روز رسانی کردن گوشی هزینه‌ای پرداخت نکنند.