رییس کمیسیون نظارت بر اصل ۴۴ گفت: اصلاح تعرفه‌های مخابراتی شامل طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نمی‌شود.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با موبنا اظهار کرد: در شرایط فعلی به بسیاری از تعرفه‌های مخابراتی و ارتباطی یارانه تعلق نمی‌گیرد. وی با بیان اینکه تلفن‌های ثابت و سیار از طریق ودیعه‌هایی که در اختیار مخابرات قرار گرفته نصب و راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: همچنان هزینه مکالمه و استفاده از خدمات از کاربران اخذ می‌شود.

فولادگر اظهار کرد: تنها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعرفه‌های پستی شامل طرح هدفمند کردن یارانه‌ها می‌شود که باید در ابتدا آزاد سازی تعرفه‌ها صورت گیرد.

به موجب ماده چهار لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که با اصلاحاتی به تصویب مجلس شورای اسلامی‌رسید، دولت مکلف است نرخ خدمات پستی را تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه هدفمند کند.

توقف پروژه تحقیقاتی نسل چهارم

مدیرعامل شرکت فنون ارتباطات سیار گفت: به دلیل عدم تخصیص بودجه تحقیقاتی، پروژه مطالعاتی نسل چهارم تلفن همراه مسکوت مانده است.

غلامرضا بهروزی اظهار کرد: سه سال است که اختصاص بودجه تحقیقاتی به بخش خصوصی حذف شده و در این راستا پروژه تحقیقاتی نسل چهارم تلفن همراه که از سال ۸۲ آغاز شده بود، در فاز پایلوت متوقف شده است.

وی گفت: هم‌اکنون نه تنها پروژه‌های تحقیقاتی شرکت فنون ارتباطات سیار به دلیل عدم تخصیص بودجه مسکوت مانده، بلکه پروژه‌های اجرایی و تولیدی این شرکت نیز به دلیل عدم حمایت مسوولان دولتی ناتمام است.

بهروزی با بیان اینکه انجام فاز مطالعاتی پروژه نسل چهارم تلفن همراه بدون تخصیص بودجه غیرممکن است، خاطرنشان کرد: به دلیل همین موضوع سال گذشته ۳۰‌درصد بهترین نیروهای فنون ارتباطات سیار را از دست داده‌ایم.

وی مدعی شد که دفتر فناوری اطلاعات ریاست‌جمهوری اوایل امسال نامه‌ای به وزارت ارتباطات مبنی بر حمایت از شرکت فنون ارتباطات سیار به عنوان تنها تولید‌کننده خدمات تلفن همراه در کشور طی پنج سال آینده ارسال کرد که تاکنون وزارت ارتباطات در این زمینه اقدامی‌صورت نداده است.

ساخت سه‌میلیون پورت تلفن همراه در کشور

مدیرعامل کارخانجات مخابرات ایران گفت: کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار، تاکنون توانسته بیش از سه‌میلیون پورت تجهیزات شبکه تلفن همراه را ساخته و تحویل دهد.

محمدابراهیم مطلع در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به قرارداد ساخت تجهیزات شبکه ارتباطات سیار برای شش‌میلیون مشترک که در سال ۱۳۸۶ بین کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شد، اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۵۰‌درصد این قرارداد اجرا شده و تا پایان سال کنسرسیوم به تمام تعهد شش‌میلیون خطی خود عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان این قرارداد تا پایان سال ۱۳۸۷ بود، افزود: با توجه به اینکه تولید تجهیزات خط تلفن همراه برای نخستین بار در کشور انجام می‌شد و به دلیل پیچیده بودن این نوع فناوری، کنسرسیوم قرارداد را یک سال تمدید کرد.

وی تاکید کرد: کنسرسیوم توسعه ارتباطات سیار، تا پایان سال جاری تمام شش‌میلیون تجهیزات خط تلفن همراه را تولید و تحویل خواهد داد. مطلع گفت: با اجرای این قرارداد و راه‌اندازی خط تولید انبوه تجهیزات شبکه تلفن همراه، ایران به جمع شش کشور دنیا در زمینه تولید تجهیزات شبکه تلفن همراه پیوست.

اخذ تعهد تامین ۱۰ ساله قطعات گوشی!

به تازگی وزارت بازرگانی اقدام به اخذ تعهد نامه‌ای از سوی نمایندگان قانونی گوشی تلفن همراه مبنی بر تامین ۱۰ ساله قطعات گوشی کرده است.

پدرام الیکایی، مدیرعامل شرکت نامداران ارتباطات همراه با تایید این خبر و با بیان این مطلب که ارائه تعهد ۱۰ ساله برای تمامی‌قطعات گوشی به مدت ۱۰ سال برای واردکنندگان امکان پذیر نیست، درباره واردات گوشی «پورشه» به بازار گفت: به دلیل عدم موافقت وزارت بازرگانی مبنی بر ثبت این نمایندگی در ایران، این گوشی وارد بازار نخواهد شد.

وی گفت: تمامی ‌فعالان قانونی برای اخذ نمایندگی باید به این تعهدنامه تن بدهند که با شرایط پیش آمده تاکنون چندین شرکت بلاتکلیف مانده‌اند.

الیکایی ادامه داد: برای رفع این معضل به اصناف کشور مراجعه کرده‌ایم که تاکنون نتیجه مثبتی به همراه نداشته است.

تعهد تامین قطعات گوشی غیرمنطقی است

مدیران عامل تعدادی از شرکت‌های قانونی معتقدند که تعهد تامین ۱۰ ساله قطعات گوشی از سوی وزارت بازرگانی غیرمنطقی است.

حسین پاینده، مدیرعامل شرکت پارس کامتل اظهار کرد: با وجود عمر

میانگین گوشی تلفن همراه که حداقل دو سال است، چنین تعهدی غیرمنطقی است.

در همین حال مدیرعامل شرکت ارکان ارتباطات عرضه‌کننده گوشی‌های رسمی ‌نوکیا معتقد است که تعهد ۱۰ ساله قطعات گوشی از سوی وزارت بازرگانی کاملا غیرکارشناسی است.

محمود بهجت اردکانی افزود: با در نظر گرفتن عمر مفید گوشی تلفن همراه و تعویض سالانه این کالای ارتباطی توسط کاربران چنین تعهدنامه‌ای در صورت موافقت شرکت‌های قانونی دور از ذهن می‌رسد و عملی نیست.

وی ادامه داد: به طور مثال برای محصولاتی همچون خودرو ۱۰ سال تامین قطعات در نظر گرفته می‌شود نه وسیله‌ای مانند گوشی که از عمر پایینی برخوردار است.

به موجب تعهد تامین ۱۰ ساله قطعات گوشی از سوی وزارت بازرگانی برای واردات کنندگان گوشی تلفن همراه برخی از شرکت‌ها نتوانستند محصولات مورد نظر خود را وارد بازار تلفن همراه کشور کنند.

مجرم کلاهبردار با چک‌های جعلی تلفن‌همراه می‌خرید!

کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای استان مازندران موفق شدند، کلاهبردار حرفه‌ای را که با فریب فروشندگان موبایل در شهرستان بهشهر و پرداخت چک‌های جعلی میلیون‌ها ریال کلاهبرداری کرده بود را شناسایی و دستگیر کنند.

سرهنگ روحی، رییس پلیس آگاهی استان مازندران، درباره جزئیات خبر، افزود: این کلاهبردار حرفه‌ای پس از شناسایی فروشندگان موبایل خود را به عنوان مدیر یک شرکت تجاری معرفی و برای جلب اعتماد فروشندگان با مراجعه مکرر و ترتیب دادن مکالمات تلفنی ساختگی درباره انجام معاملات بزرگ، فروشندگان را فریب داده و متاسفانه در اکثر موارد مالباختگان بدون انجام تحقیقات درباره او فریب وی را خورده و برای فروش موبایل اقدام می‌کردند.

وی افزود: متهم پس از این که نقشه خود را تا این مرحله با موفقیت پیش می‌برد، با پرداخت چک‌های جعلی و پرداخت جزئی پول، میلیون‌ها ریال خرید می‌کرد. کارآگاهان پلیس آگاهی با دریافت شکایات فروشندگان فریب خورده وارد عمل شده و با جمع‌آوری اطلاعات به دست آمده تلاش برای دستگیری متهم آغاز شد.

به گزارش اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا، سرهنگ روحی عنوان کرد: کارآگاهان با انجام عملیات چهره‌نگاری و بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار هویت متهم را شناسایی و در ادامه عملیات با استفاده از تحقیقات پلیسی و کنترل محل‌های احتمالی حضور متهم، وی در محل اختفای خود شناسایی و دستگیر شد و در تحقیقات به کلاهبرداری با پرداخت چک‌های جعلی اعتراف

کرد و با شناسایی مالباختگان و تکمیل پرونده متهم با صدور قرار وثیقه روانه زندان شد.