یک سال با رسانه‌های تعاملی

بازار دیجیتال- سومین دور از نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال روز گذشته در مصلای تهران افتتاح شد. هر چند دو دوره گذشته ‌این نمایشگاه آنچنان که باید رضایت فعالان ‌این عرصه و کاربران را در پی نداشت، اما به گفته مسوولان ‌این نمایشگاه سعی شده در سومین دور از برگزاری ‌این نمایشگاه کاستی‌های گذشته تا حدودی برطرف شود. به گفته کارشناسان، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تولیدکنندگان حوزه نرم‌افزار را به شناسایی مخاطب محصولاتشان و در نهایت تولید محصول خاص به بازار هدایت می‌کند. بنابر اظهارات برپاکنندگان‌ این نمایشگاه فرهنگسازی و آشنا کردن آحاد مردم و مسوولان با ابعاد و چالش‌های پیش روی ‌این فضای جدید فرهنگی و استفاده صحیح از آن یکی از مهمترین اهداف برپایی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال است.

نمایشگاهی برای رشد صنعت دیجیتال

جشنواره و نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال، جشنواره‌ای است که توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ایران برگزار می‌‌شود. بنا‌بر اظهارات مسوولان نمایشگاه، سومین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در شش بخش اصلی نرم‌افزارهای رسانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه، بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال، پایگاه‌های‌اینترنتی و وبلاگ‌ها، هنرهای دیجیتال، فناوری و نوآوری در رسانه‌های دیجیتال و هشت بخش جانبی برگزار می‌شود.

بخش‌های جانبی نمایشگاه هم شامل خانواده و رسانه‌های دیجیتال، نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، مسابقات، رسانه دیجیتال در آیینه هنر (دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور رسانه‌های دیجیتال)، موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه‌های دیجیتال، استان‌ها، شهر دیجیتال، حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف و بین‌الملل خواهد بود.

عیسی‌زارع‌پور، رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، هدف از برگزاری ‌این جشنواره را جریان سازی و‌ایجاد بستر مناسب برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی‌و ملی، ‌ایجاد جایگاهی معتبر برای عرضه و ارزیابی رسانه‌های دیجیتال، توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزارهای دیجیتال، کاهش هزینه و توسعه دسترسی به مکتوب تاریخی، علمی‌و فرهنگی کشور و‌ایجاد بستر رقابت میان تولیدکنندگان رسانه‌های دیجیتال ذکر کرد.

رضا آسیابانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در خصوص تاثیر برگزاری ‌این نوع نمایشگاه‌های روی رشد صنعت نرم‌افزارکشور می‌گوید: «با توجه به شناحتی که ازاین نمایشگاه پیدا کردم، یکی از کارهای خوبی که‌ این نمایشگاه انجام می‌دهد ‌این است که از محصولات برتر با توجه به داوری که در آن انجام می‌شود، حمایت می‌کند. یعنی محصولاتی را که نمره خوبی در داروی ‌این نمایشگاه به دست آوردن خریداری کرده که‌ این کار به نوبه خود حمایت خوبی از تولیدکنندگان نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای و تولیدات داخلی است و آن‌ها را در تولید محصولات با کیفیت تشویق می‌کند.»

وی در ادامه به مشکلات ‌این بخش اشاره می‌کند و می‌افزاید: «یکی از مشکلاتی که نرم‌افزار و در واقع محصولات رسانه‌های دیجیتال با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ‌این است که‌ این حوزه مانند حوزه کتاب که مورد حمایت همه‌جانبه قرار می‌گیرد مورد حمایت خوبی قرار نمی‌گرفت. در واقع تا قبل از برگزاری ‌این نمایشگاه از محصولات حوزه رسانه‌های دیجیتال یعنی سایت‌های اطلاع‌رسانی و خبررسانی و محصولات نرم‌افزاری که بسیاری از کتب و منابع را به صورت دیجیتالی عرضه کرده بود، حمایت قابل توجهی صورت نمی‌گرفت، اما بعد از‌ اینکه‌ این نمایشگاه برگزار شد گفته می‌شود که بسیاری از مسوولان توجه‌شان به‌این بخش بیشتر شده و به ‌این نتیجه رسیدند که باید از‌این گونه محصولات حمایت‌های بیشتر صورت بگیرد.»

در همین زمینه امیرسیاح، مسوول بخش نرم‌افزار تلفن‌همراه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌گوید: «یکی از کارهایی که‌ این نمایشگاه باعث رخ دادن آن شد شناسنامه دار کردن محصولات نرم‌افزاری است که‌این کار به‌این معنی است که حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان حفظ خواهد شد.

همچنین وقتی نرم‌افزاری مورد حمایت واقع شود محتوای آن نیز مورد بررسی قرار گرفته و در واقع محتوایی تولید می‌شود که بار فرهنگی، کاربردی و آموزشی بالایی برای افراد جامعه داشته باشد. همچنین با حمایتی که مرکز انجام می‌دهد بحث کار آفرینی‌ایجاد می‌شود و تمام نیروهایی که کارهای متفاوتی انجام می‌دادند به یک مسیر مشخصی هدایت می‌شوند و می‌دانند که باید چه محصولی با چه محتوایی تولید کنند.» به باور سیاح‌ این نمایشگاه ضمن‌ ایجاد رقابت بین فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال باعث می‌شود که سطح کیفی تولیدات نرم‌افزار افزایش پیدا کند و در نهایت به رشد صادرات در‌این زمینه نیز کمک می‌شود. به گفته‌این مقام مسوول افراد شرکت‌کننده در‌این نمایشگاه دسترنج سالانه خود را به نمایش می‌گذارند تا تمامی‌اقشار جامعه به خصوص خانواده‌ها بدانند که چه نرم‌افزاری با چه محتوای سالم و کاربردی را تهیه کنند.

سیاح در خصوص‌اینکه حمایت‌ها در‌این نمایشگاه از چه نوع نرم‌افزارهایی صورت می‌گیرد نیز می‌گوید: «کلیه نرم‌افزارهایی که محتوای فرهنگی و چند رسانه‌ای داشته باشند مورد حمایت قرار می‌گیرند. از جمله محصولات مورد حمایت در این نمایشگاه می‌توان به بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌های موبایل، نشرالکترونیکی، کتابخانه الکترونیکی و.... اشاره کرد.» به گفته مسوولان ‌این نمایشگاه نرم‌افزارهایی کاربردی همچون نرم‌افزارهای اتوماسیون یا حسابداری دراین نمایشگاه مورد حمایت قرار نمی‌گیرند؛ چرا که جایگاه معرفی‌این گونه نرم‌افزارها در نمایشگاه تخصصی‌تری همچون الکامپ است و بیشتر توجه‌ این نمایشگاه روی محصولات پکیجی مانند برنامه‌های قرآنی، دایره‌المعارفی، برنامه‌های موبایلی .... است.

بنابر اظهارات برگزار کنندگان سومین دور از نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتالی، در‌این دور از برگزاری نمایشگاه حضور بخش خصوصی بسیار چشمگیرتراز دو دوره گذشته خود بوده است، به طوری که دراین نمایشگاه بیش از ۲۰۰ موسسه فعال در زمینه نرم‌افزار، ۳۰ شرکت فعال در زمینه نرم افزارهای تلفن همراه و ۲۷شرکت تولید کننده بازی‌های رایانه‌ای حضور دارند. همچنین از شرکت‌کنندگان خارجی ‌این نمایشگاه نیز می‌توان به حضور کشورهایی نظیر روسیه، مصر، یمن، مراکش، تایلند، سودان، پاکستان، سوریه، آلمان، لبنان، آمریکا، بحرین، ونروئلا، آرژانتین، هندوستان، نیکاراگوئه، کوبا، بولیوی، مکزیک، اکوادور و برزیل اشاره کرد.

امکانات و خدمات سومین دور از نمایشگاه در سومین دور از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال امکانات و خدمات ویژه‌ای به شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان ارائه خواهد شد. از جمله ‌این امکانات می‌توان به اقدام به برپایی «فن بازار» اشاره کرد. «فن بازار» با هدف تجاری‌سازی محصولات اولیه به منظور رشد و پیشرفت اقتصادی، ایجاد ارتباط مؤثر بین سرمایه‌گذاران و صاحبان طرح‌ها و تولیدات اولیه تشکیل شده است.

رشد و رونق اقتصاد‌ی، تولید محصولات جدید مبتنی بر فناوری‌های نوین‌، ارتباط نزدیک صنعت و صاحبان ایده، کاهش وابستگی و جلوگیری از خروج ارز برای خرید محصولات حوزه رسانه‌های دیجیتال از خارج کشور از دیگر اهداف راه‌اندازی «فن بازار» است. دانش فنی یا محصول اولیه‌ برای فروش باید قابلیت تجاری‌سازی را داشته باشد.

به این معنا که فناوری مورد عرضه به مرحله‌ای از توسعه رسیده باشد که فرد متقاضی پس از خرید طرح بتواند آن را بدون هیچ مشکل فنی تولید و بهره‌برداری کند و طرح از لحاظ اقتصادی و فنی توجیه‌پذیر باشد. ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری فناوری توسط فن‌بازار انجام می‌شود. در صورتی که طرح این مرحله را با موفقیت طی کند مجاز به ادامه فرآیند خواهد بود. نمونه اولیه طرح باید ساخته شده باشد و قبل از عرضه به فن بازار ارائه شود.

معرفی کنسول‌های جدید بازی در‌این نمایشگاه یکی دیگر از امکاناتی است که دوستداران باز‌های رایانه‌ای می‌توانند با آن آشنا شوند. مسوولان نمایشگاه هدف از معرفی ‌این کنسول‌ها را به عدم تحرک بازیکن در فواصل طولانی بازی ربط می‌دهند که باعث بروز مشکلات عدیده برای کاربر می‌شود. از‌ این رو و به منظور افزایش تحرک بازیکنان در‌این جشنواره فعالان ‌این حوزه اقدام به معرفی کنسول‌های بازی به ویژه کنسول‌های W کرده‌اند.

همچنین ‌ایجاد کمیته ویژه برای نرم‌افزارهای مشکل دار نیز از جمله اقداماتی است که مسوولان نمایشگاه برای راحتی حال بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌اند. در‌این کمیته به نرم افزارهای فروخته شده‌ای که مشکلات فنی دارند، رسیدگی می‌شود.

همچنین افراد از طریق‌اینترنت نیز می‌توانند خرابی نرم‌افزارهای خود را گزارش دهند. در واقع افرادی که نرم‌افزاری را در منازل خود تست می‌کنند و با مشکلی برخورد می‌کنند، می‌توانند از‌این طریق مشکل خود را رفع کنند.

گفتنی است؛ سومین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال از ۸ تا ۱۸ مهر ماه و از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۰ شب به روی علاقه‌مندان خود باز است.