شکست رکود در بازار پردازنده‌های کامپیوتری

بازار دیجیتال- در حالی که رکود اقتصادی این روزها به دغدغه اصلی همه شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری سرتاسر جهان تبدیل شده است، درست به همین دلیل هم هست که این شرکت‌ها هر روز به دنبال راه نجاتی از این وضعیت، شیوه‌های مختلف عبور از بحران را تجربه می‌کنند. در این میان، اما کارشناسان اقتصادی از چند ماه گذشته پیش‌بینی کرده‌اند که صنعت تکنولوژی اولین نشانه‌های بهبود را دارد و به همین دلیل انتظار می‌رود روند بهبود ابتدا از این صنعت و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آن شروع شود.

با این اوصاف انتشار اخبار جدید درباره رشد بازارهای تکنولوژی در بخش‌های مختلف دور از انتظار نبوده و حتی کارشناسان احتمال افزایش چنین اخباری را هم می‌دهند. بازار پردازنده‌ها و میکروچیپ‌های کامپیوترهای شخصی هم یکی از این بازارهایی است که راه رشد و عبور از این بحران را به تازگی در پیش گرفته‌ است.

آخرین آمار در این زمینه نشان می‌دهد که حجم صادرات میکرو پردازنده‌های مخصوص کامپیوترهای شخصی در فصل دوم امسال تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. این آمار که در نتیجه تحقیقات موسسه تحقیقاتی IDC منتشر شده است، نشان می‌دهد این رشد در حقیقت به دنبال گسترش فعالیت تولیدکنندگان بزرگ بازار قطعات سخت‌افزاری مانند شرکت Intel به وجود آمده است. به این ترتیب صادرات جهانی پردازنده‌های کامپیوتری در فصل دوم سال ۲۰۰۹ تا ۱/۱۰‌درصد نسبت به فصل اول این سال افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که حجم صادرات این محصول در فصل اول نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۰۸‌رشدی برابر ۹/۱۰‌درصد را تجربه کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که اگرچه تعداد پردازنده‌های صادر شده به سرتاسر جهان در فصل دوم امسال با کاهش سالانه ۷‌درصدی همراه بوده است، اما درآمد حاصل از فروش این محصولات در این فصل تا ۹/۷‌درصد در مقایسه با فصل گذشته افزایش داشته است. این در حالی است که میزان رشد درآمد این بازار در فاصله فصل چهارم سال گذشته تا پایان فصل اول امسال برابر ۱۱- ‌درصد بوده است.به طور کلی، اما کارشناسان IDC اعلام کرده‌اند که درآمد بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری در فصل دوم نسبت به همین زمان در سال گذشته تا ۳/۱۵‌درصد کاهش رو به رو بوده است.

Intel تولیدکننده‌ای موثر و بزرگ

در این میان اما بر اساس این آمار شرکت Intel در فصل دوم سال ۲۰۰۹ با افزایش ۶/۱‌درصدی نسبت به فصل گذشته سهم خود را از این بازار به ۹/۷۸‌درصد رساند تا یک بار دیگر عنوان بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین تولیدکننده این بازار را به خودش اختصاص بدهد. شرکت رقیب، یعنی AMD با از دست دادن ۶/۱‌درصدی سهم خود از این بازار و کسب سهم ۶/۲۰‌درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. جایگاه سوم این بازار هم در اختیار شرکت VIA Technologies با سهم بازار ۵/۰‌درصدی قرار گرفت.

در بخش پردازنده‌ کامپیوترهای قابل‌حمل در این فصل Intel با افزایش ۶/۲‌درصدی سهم ۹/۸۶‌درصدی بازار را به خودش اختصاص داد و بعد از آن AMD با کاهش ۴/۲‌درصدی به سهم ۶/۱۲‌درصدی این بازار قناعت کرد. شرکت VIA هم از این بازار تنها سهمی برابر ۵/۰‌درصد را در اختیار گرفت.در بخش پردازنده‌های سرور‌ها یک بار دیگر Intel با افزایش فصلی ۵/۰‌درصدی سهم خود را به ۹/۸۹‌درصد رساند. شرکت AMD هم با کاهش ۵/۰‌درصدی سهم ۱/۱۰‌درصدی این بازار را به خودش اختصاص داد. در بخش پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی هم Intel و AMD به ترتیب سهم ۲/۷۰‌درصدی و ۴/۲۹‌درصدی را به خودشان اختصاص داده‌اند. در این بخش تغییرات چندان هم چشمگیر نبوده‌اند.

به عقیده کارشناسان، صادرات پردازنده‌های Atom شرکت Intel که برای مینی نوت‌بوک‌ها یا همان نت‌بوک‌ها طراحی شده‌اند، در فصل دوم امسال با افزایش ۳۴‌درصدی نسبت به فصل گذشته همراه بوده است که همین موضوع باعث رشد قابل توجه این شرکت و سهم آن از بازار پردازنده‌های کامپیوتری شده است. براساس این گزارش، پردازنده‌های ارزان‌قیمت Atom شرکت Intel در واقع ۲۵‌درصد از صادرات جهانی پردازنده‌ کامپیوترهای قابل حمل و ۱/۸‌ درصد از درآمد حاصل از فروش آن‌ها را در فصل دوم به خودشان اختصاص داده‌اند.

«شاون راو» یکی از تحلیل‌گران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «بیشترین حجم درآمد شرکت Intel به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بازار جهانی پردازنده‌های کامپیوتری در واقع از بازار کشورهای در حال توسعه به‌دست آمده است. آمار نشان می‌دهد که درآمد این شرکت از بازار کشورهای منطقه آسیای پاسیفیک در فصل اول امسال با رشد ۵۱‌درصدی همراه بوده است، در حالی که این رقم رشد در فصل دوم نسبت به فصل گذشته تا ۵۵‌درصد افزایش داشته است. در مقابل اما عملکرد شرکت AMD در بازار این کشورها کاملا بدون تغییر و ثابت مانده است و در واقع همین موضوع این شرکت را از شرکت رقیب عقب‌تر گذاشته است».با این اوصاف گویا تنها راه نجات برای این شرکت‌ها، نوآوری و ایجاد تغییرات موثر در روند تولید و عرضه است.