سومین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با بخش بین‌الملل پررنگ‌تر

بازار دیجیتال- بالاخره اولین مرحله تبلیغات سومین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال برای فراخوان آثار از دیروز آغاز شد. این فراخوان در واقع با برگزاری نشست خبری با حضور رییس و معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد انجام شد.

در این نشست عیسی زارع‌پور، رییس مرکز IT و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد درباره زمان و مکان برگزاری جشنواره گفت: «سومین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از تاریخ ۸ تا ۱۸ مهرماه ۸۸ به عنوان تاریخ دائمی برگزاری این نمایشگاه و در مصلای بزرگ امام خمینی برگزار می‌شود. کلیه امور ثبت‌نام در جشنواره، ارسال اثر و ثبت‌نام برای درخواست گرفتن غرفه در نمایشگاه هم از طریق وب‌سایت جشنواره و نمایشگاه به آدرس DMF.IR انجام خواهد شد. البته شرکت‌کنندگان برای ارسال آثارشان تنها تا روز دهم مرداد ماه فرصت دارند. از طرفی مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه در تاریخ چهارشنبه هشتم مهرماه در مصلی و مراسم اختتامیه هم در تاریخ ۱۹ مهرماه و در تالار وحدت برگزار می‌شود. ۷۰‌هزار مترمربع فضای نمایشگاهی، ۲۰۰ کارگاه و نشست، ۷۰۰ غرفه، حدود ۱۰‌هزار اثر و شش بخش اصلی و هشت بخش جانبی هم از پیش‌بینی‌های نمایشگاه و جشنواره امسال است.»

او از اضافه‌ شدن دو بخش جدید «استان‌ها» و «شهر دیجیتال، حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف» به جشنواره امسال خبر داد و درباره اهداف بخش بین‌الملل این جشنواره گفت: «جامعه هدف ما در بین کشورهای خارجی در نگاه اول کشورهای عضو اکو، حلقه‌ دوم کشورهای اسلامی و منطقه و درنهایت کشورهای صاحب تکنولوژی دیجیتالی هستند. بخش بین‌الملل جشنواره امسال با هدف پر کردن خلاءهای تکنولوژیکی داخل کشور با حضور کشورهای صاحب تکنولوژی و مرتفع کردن فاصله‌های موجود در تولیدات داخلی با حضور تولیدکنندگان خارجی، معرفی آثار خوب محصولات داخلی و صادرات آن‌ها برگزار می‌شود. با این همه ما برای جشنواره امسال از ۲۰ کشور دعوت کرده‌ایم که امیدواریم این تعداد به ۳۰ کشور افزایش پیدا کند.»

زارع‌پور با بیان این که یک کمیته از نخبگان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتالی خارج از کشور را برای برپایی کارگروه‌های جشنواره دعوت می‌کند، ادامه داد: «سال گذشته با توزیع بن کارت هوشمند برای خرید از نمایشگاه به حمایت از تولیدکنندگان پرداخت به نحوی که متقاضیان داشتن بن کارت با ثبت‌نام اینترنتی و حضور در نمایشگاه با ارائه کارت‌ ملی بنی که تنها به نام آنها ثبت شده بود را دریافت می‌کردند و این از ایجاد بازار سیاه و سوءاستفاده از بن کارت‌ها جلوگیری می‌کرد.»

در ادامه این نشست مهدی صرامی، معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در توضیح چگونگی صدور شناسنامه و گواهی ثبت و انتشار نرم‌افزار گفت: «تا حالا ۵۰۰ اثر برای جشنواره و نمایشگاه گواهی ثبت دریافت کرده‌اند. ما هم در حال کوتاه کردن فرآیند آن هستیم تا آثار داخلی که قصد شرکت دارند با سرعت بیشتری ثبت شوند. البته حضور آثار تنها منوط به ثبت نهایی نرم‌افزار نبوده و برای این کار فقط لازم است اقدامات اولیه انجام شده و کد پیگیری دریافت شود.»