رندهایی با قیمت‌های میلیونی

مریم عسگری

بازار دیجیتال- در میان وسایل ارتباطی پیشرفته‌ای که امروزه به مدد رشد علم و تکنولوژی در خدمت بشر درآمده‌اند تلفن ثابت از همه قدیمی‌‌تر است و می‌توان گفت در حوزه ارتباطات حق آب و گل دارد. این کالا یکی از نیازهای ضروری است. تا چند سال پیش یعنی حدود سال‌های ۷۹ تا ۸۱ متقاضیان خرید این خطوط باید برای خرید علاوه بر صرف مبالغ بالا مدت‌ها در انتظار می‌ماندند، آن زمان شاید کسی تصورش را نمی‌کرد که خرید این خطوط با صرف مبلغی حدود یکصد‌هزار تومان ظرف مدت کوتاهی صورت گیرد. اگر چه برخی متقاضیان خرید این کالا معتقدند شرکت مخابرات استان تهران خطوط تلفن ثابت را آن طور که ادعا می‌کند به روز واگذار نمی‌کند و واگذاری این خطوط در پاره‌ای موارد یک ماه پس از ثبت‌نام صورت می‌گیرد؛ اما شرکت مخابرات ادعای این افراد را تکذیب کرده و معتقد است ۹۹درصد حوزه‌های مخابراتی تلفن ثابت را به روز و با اخذ مبلغ یکصد و سه هزار تومان واگذار می‌کند. نمی‌خواهیم بگوییم شرکت مخابرات در مورد واگذاری به روز تلفن ثابت به متقاضیان ظرف مدت ۲۴ ساعت غلو می‌کند یا متقاضیان خرید خطوط تلفن ثابت از روی اغماض ادعای شرکت مخابرات را تکذیب می‌کنند؛ اما ... سوالی که مطرح است این است که با توجه به واگذاری به روز خطوط تلفن ثابت ایجاد بازار سیاهی که در آن این خطوط را با مبلغی حدود ۱۹۰هزار تا چندمیلیون تومان (بسته به رند یا معمولی بودن شماره) به فروش می‌رسانند به چه علت است.

بازار سیاه خطوط تلفن ثابت

فکر نکنید صفحه نیازمندی‌های روزنامه‌ها فقط به آگهی‌های خرید و فروش خطوط تلفن همراه، گوشی موبایل و ... تعلق دارد.

اگر نگاهی به این صفحات بکنید حتما با آگهی‌هایی مواجه می‌شوید که به خرید و فروش خط آن هم از نوع ثابتش مربوط می‌شود. طی تماسی که با یکی از این آگهی‌دهندگان داشتیم‌، دریافتیم خط تلفن ثابت با شماره معمولی با قیمتی حدود ۱۹۰هزار تومان به فروش می‌رسد. مسوول فروش این بنگاه کوچک اقتصادی که فعالیتش با توجه به اخبار متعددی که در زمینه واگذاری به روز خطوط تلفن ثابت از سوی شرکت مخابرات، چندان عاقلانه و به صرفه به نظر نمی‌رسد، می‌گوید: اگرچه ادعای شرکت مخابرات در مورد واگذاری به روز خط تاحدودی درست است، اما شما خودتان بگویید اگر این ادعا صددرصد درست بود و آیا اگر ثبت‌نام خط از طریق شرکت مخابرات به کاغذبازی‌های وقت‌گیر اداری منجر نمی‌شد، چرا متقاضیان باید برای خرید خط به ما مراجعه می‌کردند؟

یکی دیگر از آگهی‌دهندگان نیز در این زمینه می‌گوید: شرکت مخابرات در اجرای تعهداتی که وعده داده است چندان موفق نیست به همین دلیل متقاضیان، خرید خطوط تلفن ثابت به بازار آزاد مراجعه می‌کنند.

البته در مورد واگذاری به روز خطوط تلفن ثابت از سوی شرکت مخابرات فروشندگان نیز نظرات متعددی دارند.

به طوری که یک فروشنده برخلاف سایر همکارانش معتقد است، خطوط تلفن ثابتی که در بازار آزاد به فروش می‌رسد، یکسری خطوط با شماره‌های خاص (رند) هستند که نسبت به سایر خطوط از قیمت بالاتری برخوردارند.

به عنوان مثال شماره‌های ۸۸۸۸۵۵۵۵ که با قیمت ۸میلیون و سیصدهزار تومان و شماره ۸۸۸۸۴۴۴۴ که با قیمت ده‌میلیون تومان به فروش می‌رسند از شماره‌هایی هستند که در بازار آزاد خرید و فروش شده‌اند.

این فروشنده در مورد شماره‌های معمولی نیز می‌گوید: شماره‌های معمولی خطوط تلفن ثابت نیز در تمام نقاط تهران در بازار آزاد با مبلغ ۱۹۰هزار تومان به فروش می‌رسند، اما خرید و فروش این خطوط در بازار آزاد به هیچ‌وجه به معنای عدم تحقق وعده‌های شرکت مخابرات در زمینه واگذاری به روز خط تلفن ثابت نیست.به گفته این فروشنده، دلیل تشکیل چنین بازاری برای خرید و فروش خطوط تلفن ثابت تصور غلط متقاضیان خرید این خطوط در مورد وقت‌گیر بودن ثبت‌نام در شرکت مخابرات است.

پاسخ مخابرات

شرکت مخابرات اگر چه در زمینه ارائه امکانات ارتباطی با مشکلات یا کاستی‌هایی مواجه است اما به هیچ وجه از مواضع خود در زمینه ارائه موفق خطوط تلفن ثابت کوتاه نمی‌آید و معتقد است ارائه به روز خطوط تلفن ثابت یکی از طرح‌های موفق و خالی از اشکال این شرکت است.

چندی پیش وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در این زمینه اعلام کرده بود شرکت مخابرات در واگذاری خطوط تلفن ثابت تاکنون موفق عمل کرده است.

به گفته محمد سلیمانی، در سال ۸۴، تلفن جزو اموالی بود که مردم برای دسترسی به آن نیاز به سرمایه‌گذاری داشتند و گاه هزینه یک خط تلفن به ده‌میلیون ریال می‌رسید در حالی که امروز با پرداخت ۱۰۳هزار تومان متقاضیان می‌توانند این خطوط را به روز خریداری کنند.

محمد خجسته‌نیا، مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات تهران نیز در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر شرکت مخابرات در واگذاری به روز خطوط با مبلغ ۱۰۳هزار تومان کاملا موفق است و مشکلی ندارد.

به گفته وی، واگذاری خطوط در پاره‌ای موارد حتی در دو ساعت صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در مرکز تلفن سعادتمند واگذاری خطوط تلفن ثابت ظرف مدت ۲ تا ۵ ساعت صورت می‌گیرد.

خجسته‌نیا در زمینه ادعای برخی متقاضیان مراکز معدودی که واگذاری خط در آن به کندی صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه در برخی از مراکز که در توابع تهران و کرج قرار دارند به دلیل ترافیک خطوط و ... واگذاری خط ممکن است زمان بیشتری بگیرد. به عنوان مثال مراکز تلفن اندرزگو، پردیس کرج، ساوجبلاغ و رباط کریم و ۷ نفر از متقاضیان دریافت خط در مرکز تلفن «نحری» تهران برای دریافت خط مدت بیشتری در انتظار بودند که این موضوع به این دلیل بود که یا خود متقاضی در طی مراحل ثبت‌نام خط اشتباه کرده یا ترافیک کاری در آن منطقه سنگین بوده است. وی در زمینه تشکیل بازار آزاد برای خرید و فروش خط ثابت گفت: سیاست درست این است که شرکت مخابرات خطوط را به روز واگذار کند تا مردم جذب بازار آزاد نشوند که این اتفاق افتاده است. پس وجود چنین بازارهایی توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته وی، بازار آزاد خرید و فروش خطوط تلفن ثابت در سال‌های ۷۹ تا ۸۲ که زمان اوج درخواست‌ها برای این خطوط بود، وجود داشت اما ظرفیت واگذاری خطوط ثابت از سال ۸۲ روندی صعودی طی کرد و ادامه این روند تاکنون باعث شد نه تنها قیمت خط کاهش یابد؛ بلکه بازار آزادی که برای این کالا وجود داشت روز به روز محدود شود تا جایی که امروز بازار آزادی برای این کالا وجود ندارد. به گفته وی، در سال‌های گذشته به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضای خط، بازار آزاد برای این خطوط تشکیل شده بود؛ اما در حال حاضر عرضه و تقاضای خط متعادل شده به طوری که در سال، آمادگی واگذاری ۳۰۰ تا ۴۰۰‌هزار خط را در سطح استان تهران داریم. به گفته خجسته‌نیا روند واگذاری خط طی سال‌های ۸۲ تاکنون متعادل شده است به طوری که در سال ۸۲ حدود ۶۵۰ هزار خط، درسال ۸۳، ۵۰۰‌هزار خط و در سال‌‌های ۸۵ و ۸۶ به ترتیب ۳۷۵هزار و ۳۸۶‌هزار خط تلفن ثابت واگذار کرده‌‌ایم که علت این امر اشباع استان تهران از خطوط تلفن ثابت است.

شماره‌های رند

خجسته‌نیا در مورد خرید و فروش شماره‌های ثابت رند در بازار آزاد می‌گوید: دربازار آزاد که ما اعتقادی به وجود آن نداریم ممکن است شماره‌های رند به مبالغ سلیقه‌ای به فروش برسند که این موضوع نیز توجیه اقتصادی چندانی ندارد.

چرا که پیش شماره مربوط به یک منطقه است و شماره‌های رند نیز مورد تقاضای شرکت‌های بزرگ است. پس فعالان این بازارها نمی‌توانند بازار پررونقی داشته باشند. وی تاکید کرد که شرکت مخابرات به هیچ‌وجه و در هیچ زمانی خطوط تلفن ثابت را با قیمتی بالاتر از ۱۰۳‌هزار تومان به فروش نرسانده و نمی‌رساند و تنها شماره‌های ۴ و ۵ رقمی با قیمت بالا از سوی مخابرات به فروش می‌رسند که این شماره‌ها نیز به طور محدود به متقاضیان واگذار می‌شوند.

وی قیمت خطوط ۴‌رقمی را ۵۰‌میلیون تومان و نرخ خطوط ۵‌رقمی را ۱۰‌میلیون اعلام کرد.