دوربین‌های آنالوگ یادگاری نوشته‌اند

مریم عسگری

شاید ناصرخسرو، شاعر بلندآوازه ایرانی هرگز تصور نمی‌کرد نامش روی خیابانی گذاشته شود که در آنجا کالاهایی مانند انواع دوربین عکاسی، دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی و... به فروش برسد. مطمئنا ناصرخسرو تصورش را هم نمی‌کرد که نامش در کنار اقلامی که با آنها رابطه‌ای نداشته یا حتی نام آنها را نشنیده بود قرار گیرد. اما... روزگار است دیگر... فقیر و دارا، دانشمند و شاعر و... هم نمی‌شناسد.

بورس سنتی انواع دوربین

خیابان ناصرخسرو را همه ما می‌شناسیم و اگر هم سر و کارمان تاکنون به آنجا نیفتاده، حتما بارها و بارها در مورد آن شنیده‌ایم.

نمی‌خواهم برایتان از خرید و فروش غیرقانونی دارو و... که در این خیابان انجام می‌شود، بگویم. یا از کوچه مروی که معرف حضور اکثر خانم‌ها و فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی است.

می‌خواهم برایتان از خیابان صوراسرافیل که بورس سنتی و قدیمی خرید و فروش انواع دوربین است بگویم. از مغازه‌های قدیمی که اجناس شیک و لوکس در آن جا خوش کرده‌اند. اینجا نیز مانند سایر نقاط خیابان‌ ۱۵ خرداد، ناصرخسرو و... می‌توان شاهد تلفیق سنت و مدرنیته بود.

فروشندگان این خیابان می‌گویند، اینجا حدود ۲۵ سال است بورس خرید و فروش انواع دوربین است و برای عکاسان به ویژه عکاس‌های قدیمی، دانشجویان عکاسی که در پی یافتن تجهیزات دوربین آنالوگ به این منطقه کشانده می‌شوند، مکان آشنایی است.

داوود اکبرزاده، فروشنده جوانی است که همراه پسرعمویش سال‌ها است در این خیابان به خرید و فروش انواع دوربین مشغول است.

وی که دل پردردی از وضعیت بازار دارد، می‌گوید: متاسفانه بازار خرید و فروش انواع دوربین راکد و بی‌رونق است و فروشندگان با توجه به شرایط بازار و مشکلاتی که اداره دارایی و... برایشان ایجاد می‌کنند روزگار سختی را می‌گذرانند.

به گفته این فروشنده با وجودی که معمولا ایام قبل از عید نوروز و تعطیلات تقاضا برای خرید دوربین عکاسی و فیلمبرداری افزایش می‌یابد، اسفند سال ۸۶ نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه بازار وارد دوران رکود شد.

این در حالی است که خلخالی، مسوول فروشگاه مرکزی در این خیابان می‌گوید: شرایط بازار به صورتی که برخی فروشندگان ادعا می‌کنند نیست و خرید و فروش در حد مقبولی انجام می‌شود.

روزبه جهانی یک فروشنده دیگر نیز می‌گوید: بازار خرید و فروش دوربین عکاسی و فیلمبرداری مانند تجهیزات کامپیوتری است و به احتمال زیاد تا اواسط اردیبهشت ماه شاهد رکود نسبی در بازار این کالا خواهیم بود.

برندهای پرفروش

در حالی که بسیاری از فروشندگان انواع دوربین عکاسی و دیجیتال معتقدند، بیش از ۸۰درصد دوربین‌های بازار را کالاهای چینی تشکیل داده‌اند، گروه دیگری بر این باورند که برخی از برندها مانند سونی به هیچ عنوان در چین تولید نمی‌شود و محصول کشور ژاپن است. اکبرزاده یک فروشنده، Canon، Sony و Nikon را از برندهای پرفروش بازار دوربین عکاسی دیجیتال معرفی کرد و گفت: Canon یکی از پیشگامان تولید دوربین‌های عکاسی دیجیتال حرفه‌ای است که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای از دوربین‌های این برند استفاده می‌کنند.

به گفته وی، Sony نیز از برندهای معروف تولیدکننده دوربین است که دوربین‌های سایبرشات آن در ایران مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

این فروشنده معتقد است Sony در تولید دوربین‌های حرفه‌ای اقبال بلندی نداشته است.

مدل‌های W۲۰۰ و T۲۰۰ که به ترتیب با قیمت ۳۵۰هزار و ۳۸۰هزار تومان به فروش می‌رسند از دوربین‌های پرفروش سونی در بازار معرفی شدند.

خلخالی یک فروشنده دیگر نیز SONY، CANON، NIKON و OLYMPUS را از برندهای مطرح معرفی کرد و گفت: در بین برندهای مذکور دوربین‌های SONY محصول ژاپن و بقیه برندها محصول کشورهای چین و سنگاپور هستند.

سهیلی یک فروشنده دیگر در این زمینه می‌گوید: به طور کلی کالای اورجینال در کشور وجود ندارد و آنچه در بازار دوربین موجود است محصول کشور چین است.

به عقیده وی این موضوع در بازار باتری، شارژر، لنز و ... محسوس است.

به گفته این فروشنده، چین کالاهای خود را از قبیل شارژر، باتری، لنز و ... از لحاظ کیفی درجه‌بندی کرده و با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رساند. به عنوان مثال، یک نمونه باتری دوربین عکاسی دیجیتال را در درجه کیفی مختلف با اختلاف ۱۰ تا ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسانند.

این فروشنده لنز و باتری دوربین را از تجهیزات مهم دوربین عکاسی معرفی کرد و گفت: در‌حال‌حاضر لنزهای حرفه‌ای بسته به نوع و قابلیت‌هایی که دارند با متوسط قیمت ۲۵۰هزار تا سه‌میلیون تومان به فروش می‌رسند.

خلخالی نیز در رابطه با لنز دوربین‌های عکاسی دیجیتال می‌گوید: اکثر لنزهای دیجیتال روی دوربین‌های مختلفی سوار می‌شوند و بازار لنز یک تفاوت عمده نسبت به بازار سایر کالاها دارد.

به گفته این فروشنده، بر خلاف بازار سایر کالاها که با ورود یک مدل جدید از یک کالا، نرخ مدل‌های سابق کاهش می‌یابد، در بازار لنز اوضاع به این صورت نیست.

به طوری که یک مدل قدیمی از لنزهای حرفه‌ای NIKON هنوز در بازار بسیار پرتقاضا و گران‌قیمت است.

مرثیه‌ای برای دوربین‌های آنالوگ

این رسم زمانه است. ظهور یک کالای جدید و پیشرفته اگر هم نتواند باعث انهدام کامل بازار یک کالای قدیمی شود، اما تا حدود زیادی بازار خرید و فروش آن کالا را به رکود می‌کشاند.

در بازار دوربین عکاسی هم وضع به همین منوال است.

طی کمتر از ده سالی که از ورود دوربین‌های عکاسی دیجیتال به بازار می‌گذرد، بازار خرید و فروش دوربین‌های آنالوگ به کلی راکد شده و امروزه کمتر کسی را می‌بینیم که خرید یک‌ دوربین آنالوگ قدیمی را به یک دوربین دیجیتال ترجیح دهد.

خلخالی، یک فروشنده در این زمینه می‌گوید: ورود دوربین‌های دیجیتال به حدی بازار خرید و فروش دوربین‌های آنالوگ را دستخوش رکود کرده است که می‌توان دوربین‌های آنالوگ را متوفیان بازار دوربین دانست.

سلمانی صاحب یک فروشگاه و تعمیرگاه دوربین دیجیتال و آنالوگ نیز در این زمینه می‌گوید: بازار دوربین طی پنج‌سال اخیر جهش سریعی به سمت دوربین‌های دیجیتال داشته است که این موضوع رکود شدید در بازار دوربین‌های آنالوگ را به همراه داشته است.

به گفته وی، در‌حال‌حاضر تنها استفاده‌کنندگان دوربین‌های آنالوگ را برخی از دانشجویان عکاسی، آتلیه‌ها و ... تشکیل می‌دهند.

این فروشنده کنتاکس، لایکا، نیکون، کانن، مینولتا و المپیوس را از برندهای معروف تولیدکننده دوربین آنالوگ معرفی کرد که در‌حال‌حاضر حجم تولیدات آنها در زمینه دوربین‌های آنالوگ در حد قابل‌توجهی کاهش یافته یا متوقف شده است.

این فروشنده قیمت دوربین‌های آنالوگ کنتاکس را حدود ۴۰۰هزار تومان، قیمت دوربین‌های لایکا و نیکون را به ترتیب حدود ۴۰۰هزار تا دومیلیون و ۲۰۰هزار تا ۷۰۰هزار تومان و قیمت سایر دوربین‌های آنالوگ را بین ۲۰۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان اعلام کرد و گفت: از بین برندهای مذکور دوربین‌های آنالوگ لایکا، پراکتیکا و کنتاکس محصول کشور آلمان و بقیه محصول ژاپن هستند.

وی می‌گوید: بازار دوربین‌های آنالوگ به دلیل اینکه این دوربین‌ها مشتریان چندانی ندارند، مانند دوربین‌های دیجیتال پرتقاضا نیست پس از اجناس چینی نیز اشباع نشده‌اند.

تجهیزات دوربین‌های آنالوگ

این طبیعی است که با کاهش عرضه و تقاضاهای دوربین‌های آنالوگ به بازار، تجهیزاتی مانند کاغذچاپ عکس، فیلم، داروی ظهور عکس و... نیز در بازار کمیاب شود.

طبق اعلام خلخالی، کاغذهای مخصوص چاپ عکس که حساس به نور هستند در‌حال‌حاضر در بازار کمیاب شده‌اند و قیمت این کاغذها نیز در بازار افزایش یافته است. به گفته وی، کاغذ چاپ عکس در مارک‌های مختلفی چون c،conika، canon، Fuji، TDK smart و... در وزن و سایزهای مختلفی از ۱۳×۹ گرفته تا ۵۰×۶۰ و بالاتر در بازار موجود است که این کاغذها بسته به وزن، سایز و مارکی که دارند از قیمت‌های مختلفی برخوردارند. وی می‌گوید: در حال حاضر فروشندگان این کاغذها و داروهای ظهور عکس را به صورت زیاد وارد بازار نمی‌کنند و دانشجویان و تعداد محدودی که خواهان خرید این کاغذها هستند به سختی می‌توانند این اقلام را تهیه کنند.

فیلم عکاسی نیز یکی دیگر از اجناسی است که کاربران دوربین‌های آنالوگ استفاده زیادی از آن می‌کنند. به گفته سلمانی، یک فعال در این زمینه، فیلم عکاسی نیز در مارک‌های مختلفی چون kodak، conika، Fuji و... در تعداد و فریم‌های مختلفی به بازار عرضه شده است که در این بین فیلم‌های دوربین آنالوگ Kodak در بازار جزو مرغوب‌ترین‌ها است که به دلیل عرضه محدودی که در بازار دارد، قیمت بالایی نیز دارد.

در مورد پایه‌های دوربین نیز که برخی عکاسان علاقه و نیاز زیادی به استفاده از آن دارند نیز باید بگوییم در حال حاضر انواع سه‌پایه دوربین در برندهای مختلفی مانند Samita، Slik و برندهای متفرقه دیگر در بازار موجود است که قیمتی بین ۷ تا ۱۵۰هزار تومان دارند.

دیجیتال یا آنالوگ

باید تکلیف خودتان را روشن کنید که از یک دوربین چه می‌خواهید. حقیقت یا کیفیت را؟ برخی از فعالان بازار دوربین، همچنان به سمت استفاده از دوربین‌های آنالوگ گرایش دارند و معتقدند دوربین‌های آنالوگ عکس را با دقت زیادی نشان می‌دهند و تمام جزئیات عکس را به نمایش درمی‌آورند. در حالی که دوربین‌های دیجیتال عکس را با کیفیت بالایی به نمایش درمی‌آورند.

به عبارتی عکسی که توسط دوربین دیجیتال گرفته می‌شود یک عکس روتوش شده زیبا است. از طرفی چاپ عکس‌های دیجیتال راحت‌تر از عکس‌های آنالوگ است؛ زیرا عکس‌هایی که توسط دوربین‌های دیجیتال گرفته می‌شوند، توسط چاپگرهای مخصوص چاپ عکس چاپ می‌شوند. کاغذ این چاپگرها نیز کاغذ معمولی از نوع گلاسه است. پس خودتان انتخاب کنید. چه عکسی می‌خواهید و برای چاپ آن چه‌قدر صبر و حوصله دارید؟