رییس هیات مدیره انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی گفت: میزان تعرفه ۴‌درصدی واردات گوشی تلفن همراه به نفع تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی است. افشار فروتن لاریجانی اعلام کرد: با ابلاغ تعرفه ۴‌درصدی از سوی کمیسیون ماده یک و تصویب آن، بازار گوشی تلفن همراه ایران از این حالت بی سامانی خارج می‌شود.

وی افزود: با میزان تعرفه فوق تمامی شرکت‌های واردکننده قانونی می‌توانند با فعالیت بیشتر در این میدان، جایی برای قاچاقچیان و ورود گوشی‌های قاچاقی به داخل بازار تلفن همراه ایران نگذارند.

تعرفه واردات گوشی تلفن همراه در حدود دو سال گذشته با هدف حمایت از تولیدات داخل از ۴ به ۶۰‌درصد افزایش یافت، ولی با گذشت بیش از یک سال به دلیل عدم تحقق تعهدات تولیدکنندگان داخلی و در پی آن افزایش ورود گوشی‌های قاچاق اواخر سال ۸۶ این تعرفه از ۶۰ به ۲۵درصد کاهش یافت.

کاهش تعرفه وحشتناک است

اما با این حال تولیدکنندگان تلفن همراه داخلی که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد با اعلام این خبر، تصمیم کاهش تعرفه واردات را به ضرر تولید ملی عنوان کرده‌اند.

حمیدرضا منجی، مدیرعامل شرکت قطعات نیمه‌هادی عماد، به سیتنا گفته که کاهش ناگهانی تعرفه واردات از ۲۵‌درصد به ۴‌درصد، برای این صنعت نوپای کشورمان «وحشتناک» است. وی افزود: تغییر سیاست‌ها به سرعت و هر دو ماه یک‌بار (افزایش ۵۶‌درصدی و کاهش به ۲۵ و ۴‌درصد) تعرفه واردات گوشی، چندان صحیح نبوده و به زیان تولیدکنندگان تمام خواهد شد.

منجی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث سرگردانی تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه و نامشخص بودن مکانیزم‌های کاری می‌شود.

این در حالی است که از زمان تغییر تعرفه واردات و افزایش ۵۶‌درصدی آن به بهانه تولید و حمایت از شرکت‌های تولیدکننده، تولید یا بهتر است بگوییم مونتاژ چشمگیری در این بخش صورت نگرفته است.

منابع آگاه می‌گویند طی دو سال گذشته که تصمیم بر تولید تلفن همراه داخلی گرفته شده است، تاکنون حتی یک میلیون گوشی هم تولید نشده است و این در حالی است که طی دو سال گذشته بالغ بر ۱۵میلیون مشترک جدید به شبکه ارتباطی کشور افزوده شده است که برای حمایت از گوشی‌های نامرئی داخلی مجبور به خرید گوشی‌های خارجی بدون گارانتی و با قیمت‌های گزاف شده‌اند.

تذکر‌٧ نماینده مجلس به رییس‌جمهوری

در حالی که به نظر می‌رسد دولت با بررسی کاهش تعرفه واردات تلفن همراه به ۴‌درصد به تصمیم اشتباه گذشته خود پی برده و قصد دارد زمینه مساعدی برای مصرف‌کنندگان نهایی فراهم کند، اما هفت نماینده مجلس شورای اسلامی به دلیل تعطیل شدن ۵ کارخانه تولید گوشی همراه به دلیل کاهش تعرفه واردات آن به چهار‌درصد، به رییس جمهوری تذکر دادند.

واگذاری سیم‌کارت اعتباری سه ماهه دیگر به روز می‌شود

معاون وزیر ارتباطات از واگذاری به روز سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول تا پایان فصل بهار خبر داد. وفا غفاریان در گفت‌و‌گو با «موبنا» اظهار داشت: به روزرسانی سیم‌کارت اعتباری برای مصرف‌کنندگانی که نیاز به یک یا دو سیم‌کارت دارند از اولویت‌های وزارت ارتباطات در حوزه تلفن همراه است که امید می‌رود طی سه ماه اول سال جاری انجام پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه در زمان حاضر ارائه سیم‌کارت‌های دائمی دولتی به صورت روزانه انجام می‌شود، گفت: اپراتور اول در صدد افزایش ظرفیت شبکه سیم‌کارت اعتباری است.