سردتر از همیشه
بازار دیجیتال- کاغذهای تقویم ورق خوردند و به سومین ماه سال میلادی رسیدند. روزهای اول ماه مارس اما در تقویم صنعت IT، روزهای پرهیاهو و فراموش‌نشدنی هستند.

از سال ۱۹۸۶، روزهای اول ماه مارس هر سال میزبان بزرگ‌ترین نمایشگاه IT دنیا هستند. نمایشگاه سبیت سال‌های اول اما با نمایشگاه‌‌های سال‌های اخیر کاملا تفاوت داشت. این روزها نمایشگاه سبیت که به نام شهر هانوفر آلمان ثبت شده است، حکم آیینه‌ای از گسترش صنعت جهانی ICT را دارد.
سبیت 2008 هم مثل هر سال میلیون‌ها نفر بازدیدکننده و هزاران شرکت‌کننده مختلف را از سرتاسر دنیا به شهر هانوفر می‌کشاند تا جدیدترین تکنولوژی‌ها و محصولات را در بزرگ‌ترین اتفاق IT دنیا به تماشا بنشینند.
سبیت امسال
روزهای 4 تا 9 مارس امسال روزهای شلوغی برای ساکنان هانوفر بودند. در این روزها 400000 نفر بازدیدکننده از سرتاسر جهان برای شرکت و حضور در سبیت 2008 به این شهر آمدند تا حرف‌های جدید 5845 شرکت حاضر در این نمایشگاه را درباره محصولات جدیدشان بشنوند. این 5845 شرکت‌کننده در حقیقت از 77 کشور مختلف دنیا در سبیت امسال شرکت‌ کرده‌اند.
با این حال بخش کوچکی از نمایشگاه امسال در اختیار شرکت‌کنندگان انفرادی قرار دارد. این شرکت‌کنندگان تنها مساحت ۲۴۱۰۰۰ مترمربعی از زمین بزرگ این نمایشگاه را به خودشان اختصاص داده‌اند.
زمین محل برگزاری هرساله سبیت در واقع یکی از بزرگ‌ترین فضاهای نمایشگاهی است. این مکان که با نام Deutsche Messe
شناخته می‌شود، مساحتی برابر یک میلیون مترمکعب دارد که ۲۷ سالن را در خود جا داده است. این فضای یک میلیون مترمربعی اما هر سال شاهد حضور مهمانان کمتری است.
در حالی که سبیت 2007 میزبان 6153 شرکت‌کننده مختلف بود اما این رقم در سبیت 2008 به 5845 شرکت‌کننده کاهش پیدا کرده است.
این کاهش چشمگیر در تعداد شرکت‌کنندگان سبیت به عقیده کارشناسان دلایل مختلفی دارد.
در این میان اما گویا دو علت مهم، تاثیر بیشتری نسبت به عوامل دیگر در کاهش تعداد شرکت‌کنندگان داشته است.
کارشناسان اعلام کرده‌اند که کاهش چشمگیر تعداد شرکت‌کنندگان سبیت امسال به دلیل کاهش ارزش دلار و در نتیجه آن افزایش رکود اقتصادی در صنعت ICT بعضی کشورها است. دلیل دیگر هم به افزایش ۳ درصدی مالیات در آلمان برای شرکت‌کنندگان جدید مربوط می‌شود.
با این همه تعداد شرکت‌کنندگان چینی در نمایشگاه سبیت امسال تا حد قابل توجهی افزایش یافت تا برای اولین بار در تاریخ برگزاری سبیت، کشور چین با 500 شرکت مختلف به بزرگترین شرکت‌کننده خارجی نمایشگاه تبدیل شود. این عنوان سال گذشته با 599 شرکت در اختیار تایوان بود.
امسال اما با کاهش تعداد شرکت‌های تایوانی حاضر در سبیت به ۴۹۰ شرکت، تایوان در جایگاه دوم شرکت‌کننده‌های خارجی نمایشگاه قرار گرفت.
سبیت با حضور سران
سبیت ۲۰۰۸ طی مراسم باشکوهی با حضور بزرگانی که چهره‌های سیاسی هم در میان آنها حضور داشتند، در روز چهارم مارس افتتاح شد.
در این مراسم صدر اعظم آلمان آنجلا مرکل و مایکل گلوس، وزیر اقتصاد این کشور حضور داشتند.
مهمانان خارجی این مراسم هم رییس‌جمهوری فرانسه و مدیر اجرایی بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا بودند.
سبیت 2008 با اولین شراکت رسمی کشور فرانسه برگزار شد تا 150شرکت فرانسوی فعال در صنعت ICT را میزبانی کند.
در همین راستا هم نشستی با حضور سران IT دو کشور در اولین روز نمایشگاه برگزار شد که در آن نیکلاس سارکوزی از چشم‌اندازهای روشن همکاری دو کشور در زمینه صنعت ICT گفت.
در این نشست مایکل گلوس و مدیر بزرگ‌ترین شرکت آلمانی فعال در صنعت ICT آلمان هم حضور داشتند.
در مراسم افتتاحیه هم استیو بالمر به عنوان مدیر اجرایی غول نرم‌افزاری دنیا سخنرانی کرد.
بالمر در سخنرانی خود درباره چهار انقلاب صنعت IT در سال‌های گذشته گفت و به انقلاب پنجم که در راه است، رسید.
به گفته او انقلاب پنجم صنعت IT تعامل طبیعی‌تر کاربران با دنیای مجازی را ممکن می‌سازد. بالمر معتقد است به زودی نرم‌افزارهای جهان را در تسخیر خود گرفته و کاغذها برای همیشه کنار گذاشته می‌شوند.
IT سبز در سبیت
در سبیت ۲۰۰۸ پای حفاظت از محیط‌زیست هم به دنیای مجازی باز شد.
در حقیقت فناوری سبز مهم‌ترین موضوع مورد بحث در نمایشگاه سبیت امسال است.
درست به همین دلیل هم هست که سالن ۹ سبیت ۲۰۰۸ با عنوان «دهکده IT سبز» نام گرفت.
نمایشگاه بیست امسال برای اولین بار مفهوم IT سبز را در چهار گروه اصلی: «راه‌حل‌های تجاری»، «راه‌حل‌های بخش عمومی»، «راه‌حل‌های خانگی و لوازم همراه» و «تکنولوژی و زیرساخت» مورد بررسی قرار داد تا به شیوه‌هایی عملی برای استفاده بهینه از انرژی و کاهش آسیب‌های زیست محیطی در حوزه ICT دست پیدا کنند.
در این میان شرکت‌های IBMا، INTEL، MICROSOFT، GOOGLE و چند شرکت دیگر با پیوستن به صندوقWORLD WILDLIFE، ائتلافی را برای سازگاری محصولات خود با محیط زیست تشکیل دادند.
این ائتلاف که به اختصار CSCI نامیده می‌شود، تاکنون تنها در آمریکا وجود داشته و هدف آن اصلاح فن‌آوری با هدف کاهش مصرف انرژی است.
این شرکت‌ها قصد دارند رایانه‌هایی تولید کنند که از سال ۲۰۱۰ به بعد موجب کاهش تولید سالانه ۵۴میلیون تن دی اکسید کربن شوند.
شرکت آلمانی - ژاپنی «فوجیتسو - زیمنس» هم تصمیم دارد تولیدات آینده خود را به صورت «سبز» یا سازگار با محیط زیست عرضه کند.
این شرکت در نمایشگاه امسال نمایشگری را ارائه کرده است که مصرف انرژی آن در حالت «آماده به کار» (STAND - BY) صفر است.
در یکی از سالن‌های نمایشگاه هم یک دفتر کار به نمایش گذاشته شده است که در آن به بازدید کنندگان نشان داده می‌شود که در یک روز کاری، چه مقدار انرژی می‌تواند در یک دفتر کار به هدر برود.
در بخش دیگری از ۲۰۰۸اCEBIT بازدید کنندگان می‌توانند رایانه‌های همراه خود را مورد آزمایش انرژی قرار دهند.
به این معنی که نسبت میزان «مصرف انرژی» به «بازدهی» رایانه‌های خود را با دستگاه‌های ویژه بسنجند.
تکنولوژی‌های جدید
سبیت 2008 هم مثل هر سال محصولات و تکنولوژی‌های جدیدی را به جهان معرفی کرد که مهم‌ترین آنها در زیر آمده‌اند.
کوچک‌ترین ریزتراشه جهان: این ریزتراشه بسیار کوچک را شرکت INTEL طراحی و معرفی کرده است. این ریزتراشه ساختار اتمی داشته و با ابعاد ۲۵ میلیمتری و ۴۷میلیون ترانزیستور ساخته شده‌اند. این ریزتراشه‌ها مخصوص تلفن‌های همراه کامپیوتری بوده و قیمت آنها ۲۵۰ دلار است.
اولین پردازنده چهار هسته‌ای: این هم شاهکار جدید شرکت AMD است. این پردازنده که با فن‌آوری 45 نانومتری ساخته شده، می‌تواند سهم AMD را از بازار پردازنده‌ها تاحد چشمگیری افزایش دهد.
پورت USB بی‌سیم: بالاخره زمان خداحافظی از سیم‌های بلند و دست و پاگیر رسید. با استفاده از این USB کاربران می‌توانند دوربین عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال، پرینتر، ماوس، نمایشگر و کیبوردشان را در یک شبکه بی‌سیم به هم متصل کنند.
قدرت امواج فرستنده این دستگاه در حد امواج Blue Tooth است و می‌توان از آن در فاصله‌های کمتر از 3متر، داده‌ها را با سرعت 480 مگابایت منتقل کرد.
پورت USB بی‌سیم را شرکت D-Link از فصل سوم سال ۲۰۰۸ با قیمتی در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ یورو به بازار آلمان عرضه خواهد کرد.
مینی‌کامپیوترهای همراه: این کامپیوترها سال‌ها است که به بازار عرضه شده و در دسترس عموم مردم قرار دارند.
اما در سبیت امسال شرکت ASUS مدل جدیدی از کامپیوترهای کوچک و قابل حمل را معرفی کرده که قیمت آن تنها ۲۹۹ یورو است.
این مینی‌کامپیوتر که با مدل Eeepc G4 معرفی شده ابعادی برابر 5/22×5/16×5/3 سانتی‌متر داشته و وزن آن تنها 920 گرم است.
GPS هوشمند چندمنظوره: این GPS جدید در واقع به عنوان یک راهنمای گردشگری دیجیتال هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
GPS هوشمند به پیام‌های صوتی هم‌ واکنش نشان می‌دهد.
سیم‌کارت‌های اینترنتی برای لپ‌تاپ: در واقع با گسترش فن‌آوری اینترنت همراه که با ورود موبایل‌های هوشمند مورد توجه قرار گرفت، استفاده از اینترنت بی‌سیم در لپ‌تاپ‌ها بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرد. در سبیت امسال کارت‌های الکترونیکی مخصوصی که مجهز به سیم‌کارت بودند، امکان برقراری ارتباط ماهواره‌ای را به کاربران داده و داخل پورت USB قرار می‌گیرند.

این آقای خوش ادا و اطوار را که می‌بینید آقای نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه است که امسال میهمان نمایشگاه سبیت بود و در مراسم افتتاحیه به همراه آنجلامرکل صدراعظم آلمان به سخنرانی پرداخت